"Mopedridhjälm"?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Daidalos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 226
D

Daidalos

Var på Myrorna i dag och såg ett par ridhjälmar från Jofa. Först trodde jag att de var moped- eller mc-hjälmar. Sedan såg jag att det var ridhjälmar som faktiskt täckte hela sidan av huvet. Hjälmarna var sammetsklädda och hade en plastskärm.

Min fråga är: Vad heter modellen? När tillverkades och såldes den?

MVH
/D

Sv: "Mopedridhjälm"?

en sådan hade jag när jag var liten. och det var ca: 20år sen.
waa! :eek: vad gammal man har blivit.

Svart sammetshjälm med röd fodring och en massa hål för öronen. Önskar jag hade en sån då det är vinter. Så jobbigt att hålla öronen varam i "dagens moderna kaskhjälmar" Inte snygga men väldigt praktiska. De måste va minst 20 år gamla... :)

Det gjorde den kanske!? jag minns inte, måste leta fram den när jag kommer hem för att kolla.

Pazuzu skrev:
Hette de inte något i stil med "Boer"?

Du tanker pa Boeri hjalmarna. De var gjorda i (blank :) ) plats med runda hal for oronen. Man sag inte LITE muppig ut i dem...

Jofa gjorde en sammetshjalm som som tackte hela skallen, oron ock allt! Himla fiiint! Runt oronen var det ett gang sma hal saman hunde hora ridlararen ryta at en!:devil:

Jag hittade en sådan på en loppis, med rött foder i siden eller liknande, den hjälmen har en jättebra passform, och jag tycker den sitter bättre än moderna hjälmar. Men jag drog en bit av ett vitt lakan över den och satte upp min basker från lumpen på den, och har den i bokhyllan ( baskrar mår inte bra av att vara ihoprullade för länge)

Men nu börjar det ju likna militaria forumena...Vad är detta för hjälm, när är den tillverkad?? Tokar är alltid tokar......:rofl: :rofl: :D

Sånna har de på min ridskola som lånehjälmar :p

knatte4.jpg

knatte7.jpg

knatte18.jpg

knatte16.jpg

De är 15-20 år gamla. Inte nog med det, de var inte ens godkända ur säkerhetssynpunkt för i alla fall 15 år sedan.

Jag hade en Boeri, polaren hade en sån där sammetshjälm. Jag var skitavis på henne eftersom hennes hjälm var snyggare :eek: och jag såg ut som ett fetto med mina kinder ihoptryckta i Boerin. Den dag jag fick höra att hennes hjälm inte var godkänd så var jag inte sen att högfärdigt påpeka det för henne, varvid det urartade i storbråk. Våra mammor fick rycka in och det slutade med att vi fick varsin Champion... :D

Gammal Jofa hjälm kanske??
Rena rama störtkrukan å inte hörde man ett skvatt av vad ridlärarna sa..:o

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 421
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 864
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 007
Senast: Petruska
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 071
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka