Bukefalos 28 år!

mor & dotter får barn samtidigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Glad kanske man inte behöver vara om ens dotter skaffar barn vid 17 års ålder. Kanske inte så kul att bli gravid då heller. Men att säga "så länge man bor hemma går man inte och blir gravid" är väl som att säga typ att så länge man är pank tappar man inte bort sin mobil. Shit happens :smirk:
Ofta får föräldrarna ta ett stort ansvar för barnet såklart, men många klarar av det själva också. Beror nog mkt på vad man har för förhållande till pappan.

Att säga att en sjuttonåring inte har tillräckligt med livserfarenhet tycker jag också är fel. Många har hunnit vara med om en hel del, och är tillräckligt mogna för att ta hand om ett barn när det väl kommer till kritan. Väldigt individuellt, många äldre personer borde inte heller ha barn.

Och att säga att det är oansvarigt att bli gravid när man är tonåring, herregud! Saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig. Preventivmedel är inte hundra %. Har du den inställningen tycker jag du borde prata med tex en barnmorska på en abortavdelning som är kunnig i ämnet. För endel personer räcker det med att vara lite lös i magen för att tex ett p-piller ska "rinna igenom" helt. Om man sedan har väldigt lätt för att bli gravid (vilket tex jag verkar ha) så är det inte mkt att göra åt saken.

Ibland upptäcker man det för sent, eller så tar man konsekvenserna och behåller barnet när man väl blivit gravid. Att göra en abort är ofta ett helvete.
Är så otroligt trött på folk som resonerar som du. Generaliserar som tusan och drar alla över en kam.

Visst, man förlorar en stor del av sin uppväxt (eller inte uppväxt, men student och tonårstid), kan inte parta med polarna varje helg osv. Utbildning kan bli jättesvårt och så lever man på bidrag eller liknande redan vid den åldern. Men det kan vara värt det också.

Självklart tycker jag också att det är lämpligare att vänta till senare i livet, jag har ju själv gjort en abort för att jag kände att det inte var rätt mot varken mig eller barnet som det var då (missbruk, djup depression osv)
Däremot var aborten helt sjukt tung, blev jag gravid igen skulle jag nog inte klara av att gå igenom samma sak en gång till.

Det jag vill komma fram till är att det är bättre att vänta för det mesta, varför ha så bråttom att skaffa barn. Men ibland går saker inte som man tänkt sig, och då får man göra det bästa av saken.

Att som förälder så flippa ur och börja prata om hur oansvarigt det är gör knappast någonting bättre. Det är nog tungt nog som det är. man får göra det bästa av situationen och stötta till 100% istället, om man själv är en bra förälder.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Att en sjutton åring planerar att skaffa barn utan att ha ekonomin till det tycker jag det är oerhört ansvarslöst! :mad:
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Då är du oskuld tills du kan försörja ett barn då? INGET preventivmedel är 100% säkert, och ett beslut om abort måste få ligga hos individen, inte hos omvärldens fördömande :mad:
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Det hade faktiskt varit bra om alla tänkte så att man inte ska ha sex innan man är redo att ta konsekvenserna ja.Men hur vet du att denna tjej inte bara slarvat med sina preventivmedel, många ungdomar ger ju blanka fan i att skydda sig helt enkelt.
det är ju faktiskt inte så att det hör till vanligheterna att man blir gravid när man använder preventivmedel,vissa p -piller är till 97 % säkert tex å andra är till å med mer säkra.Tror knappast att alla tonårsgraviditeter beror på att det varit fel på preventivmedlet :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

chrysler skrev:
Om man bara klappar sina barn på huvudet å säger "det gör inget" varje gång de ställer till med ngt kommer de ju inte lära sig ngt av livet alls.Det är ju som om jag skulle låta det vara om min ev tonåring gick å rånade en bank."Nämen det gör inget, sånt händer"Man kan inte göra å bete sig hursomhelst.Jag skulle knappast berömma en ev 17 årig dotter för att hon blivit gravid om det är det du vill ha fram med ditt inlägg.
För mig är det en viss nyansskillnad i att råna en bank och att bli med barn... :smirk:
Inte skulle jag tycka det var toppenroligt om en 17-årig dotter blev med barn, men vad hjälper det att skälla ut henne, kasta ut henne eller liknande? "olyckan" är ju redan skedd! Bättre att stödja henne i vilket beslut hon än vill ta (abort eller ta hand om barnet). DÅ har hon en chans att trots sin unga ålder bli en bra mamma. Sen tror jag också att de flesta föräldrars reaktioner skulle vara lite beroende på hur flickan är på det "stora hela". Hon kanske har haft en fast pojkvän i ett par år som man själv gillar och hon kan också vara väldigt mogen för sin ålder. Om hon däremot är ute o super sig packad varje helg, inte har någon fast partner och är allmänt rätt omogen så skulle jag nog "trycka på" lite mer för en abort. MEN; beslutet blir fortfarande hennes. Och jag tror aldrig att det hjälper att skälla på en ung tjej som blivit med barn. Jag skulle gissa att hon knappast planerat saken. I det senare fallet skulle jag nog försöka rannsaka mig själv som förälder: vad är det som gått fel rent allmänt?
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Ok, som du skriver ska alltså ingen ha sex förrän de har fast förhållande, stabil ekonomi osv?
Du är med all säkerhet oskuld själv? :smirk:

Jag vet ingenting om just den här tjejen skyddat sig eller inte, men det jag ville få fram var att det inte behöver vara rent slarv eller "jag blir inte gravid, det händer inte mig" tänkande.

Och vad vet du om det hör till vanligheterna eller inte? Klart det är vanligt med slarv, men det är inte alltid medvetet slarv heller. Jag har några gången glömt ett piller en dag, utan att märka det förrän en vecka senare att jag ligger en dag fel. Alla kan glömma, och då kan skadan redan vara skedd. Lite slarv, ja, men alla kan glömma som sagt.

Jag har aldrig sagt något om p-pillers säkerhet på det sättet, men barnmorskan på ks sa att det nästan varje gång de gjorde aborter var någon som blivit gravid pga att den varit dålig i magen eller så. Det är dåligt med information om såna risker.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Nu finns det ju såna som av religiösa skäl inte kan göra abort :smirk:
Men som jag skrivit tidigare kan olyckor hända å det är en annan sak än att bli gravid med flit när man är tonåring å inte har resurser att ta hand om ett barn.Det kallas även egoism.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Skillnaden är att jag hade fått föräldrar penning om jag fick barn.Samt att jag har en sambo som kan hjälpa till med barnets försörjning.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Om det var det du ville ha fram är du otroligt dålig på att lägga fram dina argument på ett vettigt sett. För det du skrev uppfattades nog precis tvärt om av de flesta.

Självklart är det lite oansvarigt att medvetet planera barn som tonåring (finns fåtal undantag). Men jag tror inte majoriteten av alla tonårsgraviditeter kommer av den anledningen. Få planerar barn i såpass tidig ålder.

"Om man blivit gravid för att preventivmedlen är otillräckliga så är det ju inte den personens fel, ingen är övermänsklig.
Det var det jag ville ha fram."

Var det de du ville ha fram? Var försökte du få fram det?

I och för sig ska inte du lastas för att du är otroligt dålig på att uttrycka dig, men då kanske man inte ska ge sig in i en diskusion utan att förvarna folk för det.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Om man läser innehålls texten till sina p -piller så står det hur många % de brukar skydda.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Men varför skriver du en sak när sanningen är en annan :confused:
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Ja, men du hade aldrig sex innan du skaffade sambo?
och du tycker alla som har sex innan de är 18, och innan de har fast förhållande osv är oansvariga?
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Ja. Men jag tror inte de är medräknat tex dålig mage i den statistiken. Det intrycket fick inte jag av barnmorskan på ks jag pratade med i samband med min abort i alla fall.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Det ÄR oansvarigt att få barn när man är tonåring å inte har inkomst, oavsett om man använt preventivmedel eller ej, det finns aborter oxå å det gör nog de flesta som inser att de inte är mogna.Olyckor händer, att preventivmedlen är dåliga å det kan man inte göra ngt åt.Men höjden av oansvarighet är när en tonåring själv planerar att bli gravid fast denna vet att den nite kan försörja barnet.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Vad menar du med dålig i magen nu?Det finns flera tecken på att man är gravid.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Nej, de som inte använder preventivmedel är oansvariga.Jag känner 30 åringar som är gravida å helst inte borde ha varit det tyvärr.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Men hur kan en olycka vara oansvarigt? Olyckor händer ALLA, inget man kan ställas till svars för!

Och alla kan inte göra en abort, antingen för att man inte klarar av att gå igenom en sån sak, att tiden helt enkelt gått för långt, eller pga religiösa skäl.

Du har sagt flera ggr att det är väldigt oansvarigt att planera en graviditet som tonåring, och ingen säger emot dig i det faktumet, så varför fortsätta älta?
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Dålig i magen skrev jag som ett tecken på graviditet! Läs som sagt mina inlägg innan du kommenterar dem.

Jag har skrivit flera ggr att p-pillren lätt gå rakt igenom om man är dålig i magen, särskilt om man har diarre eller liknande, men i huvud taget om man är dålig på ett eller annat sätt. Då verkar de ju inte, och man kan bli gravid.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Jolie_Madame skrev:
Ja. Men jag tror inte de är medräknat tex dålig mage i den statistiken. Det intrycket fick inte jag av barnmorskan på ks jag pratade med i samband med min abort i alla fall.
Fast gällande det där med dålig mage så står det tydligt i "instruktionen" (vad heter det??) till pillren att vid diarre eller kräkningar ska man skydda sig även med kondom i minst en vecka. Så; problemet består nog i att personerna inte läst denna folder ordentligt eller också beror det på slarv - man kanske haft lite diarré förut och inte blivit gravid och då går man efter den erfarenheten.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Jag förstår bara inte hur någon kan tycka att en liten bebis är en rikskatastrof.
Det är en söt liten Bebis :love: , inte nått jäkla kärnvapen.
Hade jag haft en dotter under 18 som var gravid skulle det inte göra mej ett dugg, möjligen skulle jag bli lite ledsen för att hon skulle missa studenten -men betyg kan man läsa upp i efterhand, världen har inte gått under för att det kommer en ny liten bebbe till världen.
Föräldrar som inte stödjer utan anklagar sina barn när något sånt här händer tycker jag är sämre föräldrar än vad tonårsföräldern är som förmodligen får kämpa dubbelt så hårt som alla mammor som får barn efter giftemål, karriär och radhus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 056
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: MML
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp