Bukefalos 28 år!

mor & dotter får barn samtidigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Precis!Det står på instruktionerna vilka risker som finns å hur man ska förebygga dem.Det står till å med hur mkt ökad cancer risk man får av att äta dem.Det tycker ajg är bra information å jag tror knappast att man vet så lite om hur p-piller funkar om man nu läst allt i instruktionerna.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Vad räknar du som olycka?
Jag anser att olycka är när man äter tex p-piller å ändå blir gravid fast man gjort som det står att amn ska göra(använda kondom när man missat piller samt om man är dålig i magen, har kräkningar), eller att man hör till de få % soom faktiskt råkar bli gravid fast man följer precis allt till punkt å pricka.

Vad jag anser är självförvållat är om man struntar i kondom, eller inte följer instruktionerna till sina p-piller tex.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Om föräldrarna till oansvariga gravisda tonåringar klagar så är det bara för att de undrar hur de planerat för sitt liv, utbildning, ekonomi, boende, ansvar för ett barn när de själva faktiskt är barn.Det kallas även oro eller förtvivlan då de är rädda att tonåringen går å förstör sitt liv:smirk:
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Vi säger så här. föräldrarna till en gravid 17 åring/ 17 årig mamma har skyldighet att försörja sitt barn? Så långt är du med? Den 17 åriga mamman får 1 styck barnbidrag på 950 kr i månaden och dessutom står jag fast vid att hon får lägsta nivåföräldrapenning! Och den är på 180 kr om dagen och så skatt p ådet, det blir ca 4000 kr i månaden + barnbidraget, så nog skulle hon klara av att försörja sitt barn och även betala hem en hel del till sina föräldrar??

Det är inte möjligt att hon inte får föräldrapenning bara för att hon är under 18 år, det är ju rent löjligt att du tror det!

Jag ska kolla upp det med försäkringskassan på måndag!! Om ingnen anna kan ge ett svar på det här i tråden?
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Nej , är man under 18 får man inte föräldrar penning, tonårsföräldrarna får istället ersättning från soc enligt gällande normer för att klara sitt å barnets uppehälle.Samma om man inte har a-kassa å inget att leva på, då får man socbidrag i vissa fall.Tro mej, jag tycker oxå det är en oerhört löjlig regel men tyvärr verkar man bara ha rättigheter i detta land om man är över 18 å helst över 20, då inte alla 18 åringar heller blir beviljade soc bidrag.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

tydligt och tydligt i och för sig, står med kursiv stil längst ner på en sida i mitt häfte iaf. (har läst det flera ggr men kom inte alls ihåg att jag sett det).

det jag främst tänkte på var att ingen på um eller så jag pratat med om prev. medel nånsin sagt nånting om det. annars brukar de ju vara ganska duktiga på att ta upp det mesta runt omkring.
tror många helt enkelt inte är medvetna om det ofta, även om man som jag läst foldern flera ggr, så lägger man inte allt så stenhårt på minnet, särskilt inte om man inte hört det förrut.

men ni har rätt där, då är det en viss form av slarv eller maximal otur.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

du skrev oavsett om man använt preventivmedel eller ej, så är det oansvarigt.

självförvållat är det om man struntar i p-medel eller inte följer instruktionerna ja. fast det sistnämda är rätt mkt otur också.

är lite velig samtidigt, för allt som man inte gör med flit är på sätt och vis en olycka. isåfall är det ju en olycka att tex som jag gjort missa ett piller en dag och lyckas bli gravid på så sätt. för alla gör ju misstag ibland och glömmer, visst är det självförvållat på sätt och vis, men också en olycka.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

hade en arbetskamrat som fick två barn trots p-piller och två trots spiral.
Sånt är lite skrämmande.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

En fd arbetskamrat är äldst av 10 syskon, det yngsta är lika gammalt som hennest äldsta barn. (Alla 10 syskon har samma mamma och pappa).
Jag vet att hon tyckte det var lite jobbit att hennes mamma väntade barn samtidigt, då hon upplevde att lita av det där speciella med att "ge" första barnbarnet försvann.

Och hennes son och den yngsta brodern fungerar absolut INTE ihop bara slåss.

Hoppas ni förstod något av mitt svammel...
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Ja det är definitivt ngt hon inte kan rå för.Hon har haft väldans otur när det hänt 2 ggr dessutom.Fast hon kanske var glad över det? :)
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Man rekommenderas inte att gå på piller om amn glömmer dem, då passar kondomer, p-spruta eler spiral(för de som fött barn tidigare) bättre.Om amn glömmer är dt ju till viss del självförvållat, det är det däremot inte om man, trots p-medel blir gravid.
Dessutom kan man testa dagen efter piller upp till 3 dagar efteråt om man glöm sitt vanliga piller, det hjälper ju inte om man redan blivit gravid men värt att testa iaf.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

För att ta ett exempel då.
Min mammas familj var stor, mamma är ett av 13 syskon(2 av syskonen är redan döda å det äldsta är över 80 nu) å hon har flera kusiner som är lika gamla å äldre än henne.Min mormor fick min mamma när hon var 46 år å hon är ändå ingen sladdis då min ena morbror bara var 2 år äldre.Det du ;)
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Jolie_Madame skrev:
tydligt och tydligt i och för sig, står med kursiv stil längst ner på en sida i mitt häfte iaf. (har läst det flera ggr men kom inte alls ihåg att jag sett det).
För min del har jag läst det åtskilliga gånger i mina pilleraskar.

Jolie_Madame skrev:
det jag främst tänkte på var att ingen på um eller så jag pratat med om prev. medel nånsin sagt nånting om det. annars brukar de ju vara ganska duktiga på att ta upp det mesta runt omkring.
tror många helt enkelt inte är medvetna om det ofta, även om man som jag läst foldern flera ggr, så lägger man inte allt så stenhårt på minnet, särskilt inte om man inte hört det förrut.
Hm, nu är det så många år sen jag fick piller för första gången, men du har rätt, jag kan inte minnas att de pratade om just extraskydd vid magsjuka. Så; det är möjligt det skulle vara bra om de var ÄNNU tydligare med sånt. Eller kanske: "läs nu också igenom denna folder om p-piller minst 2 gånger innan du använder dem". Samtidigt så kan ju inte barnmorskorna ta fullt ansvar för precis ALLT. Skulle de "mata på" med för mkt information så kommer man i alla fall inte ihåg allt. Något ansvar för det hela måste ju individen också ta själv (alltså; ansvaret att läsa på vad det är för något man stoppar i sig).
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Jo självklart är det ju ens egna ansvar. Men eftersom de "tjatar om allting" tycker man att de borde nämna det, eller att man själv ska läsa igenom bipackssedeln, för ingetdera har jag nånsin fått höra (inte heller i sexualundervisning i skolan eller liknande)
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Nej självklart är det då kanske lämpligare med ett annat p-medel. Men för alla är inte det möjligt, extrem sprutfobi, allergi mot kondomer eller ej barnahavande tex. Nu är det ju inte så för de flesta, men det jag menar är ju att det finns undantag, alltid. Man ska akta sig för att generalisera så förbannat hela tiden.

Ja visst är det till viss del självförvållat om man glömmer, men samtidigt är det ju fortarande ett misstag som alla kan göra. Om man som jag ätit p-piller i 3 år är det fullt mänskligt att glömma ett piller någon dag under hela den tiden..
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Jag har alltid fått information om att man ska skydda sig om man spytt eller haft diarre.
Vissa naturmedel kan slå ut p-piller, det får man däremot inte info om.
Sen finns det vissa som ppiller inte hjälper på.
Det behöver alltså inte alltid bero på "slarv".

Visst , jag kan inte heller förstå att man skaffar barn som 17 åring, utan jobb, egen bostad ect.
Men fungerar inte p-medlet och det kan ha gått flera månader innan man upptäcker graviteten så kan det vara försent för abort. (tar man p-spruta så kan mensen försvinna helt,utan att man är gravid)
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

det va hemskt vilket 'tjat' det blev. trodde inte att det skulle bli en sådan lång tråd om det här. :D


vem har sagt att hon planerade barnet eller käkade p-piller? :smirk:

nä, men hon hade p-stav & hon hade inte haft mens på över ett halvår, men det va normalt enligt um, fast efter ytterliggare några månader började hon må fruktansvärt dåligt osv & tyckte inte att allt stämde. så dom gick till um för att ta ett grav. test & det visade negativt, men efter blodprover så visade det sej vara positivt & att hon va i 18:e veckan. :smirk: varken den blivande mamman eller pappan hade tänkt sej att få barn redan, men dom bestämde sej direkt för att behålla barnet.

dottern berättade det någon dag efter för sin mamma, precis efter att mamman hade berättat att hon skulle få ett syskon. mamman tog det bra & stöttar henne till 110%. hon förstår mycket väl att dottern inte vill göra abort, då det är en jobbigt process att gå igenom, speciellt när man är i vecka 18.

dottern & den blivande pappan ska flytta ihop i augusti till en stor lägenhet, en månad innan bebben är tänkt att komma ut. ;) dom får stöd från bådas föräldrar, socialen, barnbidrag & även killen jobbar när han inte går i skolan. så dom ska allt klara sej, även att dom får jobba hårt på det. tjejen ska precis gå ut andra året på 'natur'linjen, men ska givetvis ta ett sabbatsår, men börja trean till nästa höst istället, sen har hon stora planer för sin framtid, hon ska bli veterinär, hon har väldigt bra betyg & är en duktig tjej. :) men först ska hon ju bli mamman. :D & det ser både hon & den blivande pappan fram emot. :love:
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Jolie_Madame skrev:
Jo självklart är det ju ens egna ansvar. Men eftersom de "tjatar om allting" tycker man att de borde nämna det, eller att man själv ska läsa igenom bipackssedeln, för ingetdera har jag nånsin fått höra (inte heller i sexualundervisning i skolan eller liknande)
Nu hängde jag inte med... har du inte fått höra att man ska läsa igenom bipacksedeln menar du? :confused:
Måste man få regelrätt information om detta för att förstå att man bör läsa igenom hur man ska använda sin receptförskrivna "medicin"?? Jag trodde det var en självklarhet att läsa igenom foldern som man får om sitt preventivmedel. Annars skulle man väl inte få en folder?

Att just diarre påverkar p-pillrens effekt inte tas upp i sexualundervisningen förstår jag i o för sig. Känns som lite överkurs kanske? Däremot bör väl olika former av p-medel tas upp och diskuteras överlag. Samt; kan jag tycka; framförallt: de känslomässiga aspekterna på sexuella relationer.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Jolie_Madame skrev:
Ja visst är det till viss del självförvållat om man glömmer, men samtidigt är det ju fortarande ett misstag som alla kan göra. Om man som jag ätit p-piller i 3 år är det fullt mänskligt att glömma ett piller någon dag under hela den tiden..
Jag håller helt med dig i detta! Jag har ätit piller i snart 15 år och självklart har jag glömt piller emellanåt! Nu har jag inte såna där minipiller utan någon slags "mellanvariant" hormonellt sett så troligen är det inte lika känsligt om man glömmer någon enstaka gång. Än så länge har inga graviditeter uppkommit. Men; visst har det funnits en risk, och jag kan säga att på 15 år är det mer än EN gång som risken funnits.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Jag undrar hur genomtänkt det är att skaffa barn när man är 17.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 046
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 691
Senast: MML
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp