Morgongallor...?

Noteca

Trådstartare
Vad beror det på at en häst blir gallig när den stått i box över natten...

Min 4-åring (promenadrids max 3-4dgr i veckan ) har gallor på morgonen. Hon är inte särskillt gallig annars när man tar in hene från hagen utan det är mest på morgonen. Hon har vart gallig till och från under sommaren, men nu när det är svalare ute är hon nästan helt torr så fort hon är ute.
Någon som vet vad det kan bero på??
:bow:
 
Agge blir också så liksom svullen på benen när han får stå inne länge men han är ju 19 år å gammal travare... det beror iaf på blodcirkulationen... han blir mest bak.... ingen som har något tips det hjälper ju att linda med liniment å sånt men han har ju inte ont elle nå av det så att behöva linda hans ben varje natt är nog bara jobbigare för honom.../7johanna
 
Hmm, tkr nog att en fyraåring inte borde bli gallig över natten.... :confused: Min 22 år gammla häst blir gallig nu som det är kallare i stallet, om han inte är lindad, men i sommar har han varit ren i benen nästat varje morgon.
Så jag tror nog att din häst svullnar av andra orsaker, til ex foder..
 
Tycker också att det är knepigt att hon får gallor när hon är så ung...
Jag får snart min analys på höet och ska då kolla över hennnes foderstat.
Just nu går hon ju i hage med varierande mycket gräs, så jag har ingen koll på vad hon får i sig...

Annars går hon på bara lite kraftfoder och 9 kg hö...
 
Vad står hon på?? spån? halm?..
om man har för lite kan de oxå få gallor. ;)
 
Mitt gamla sto får gallor på nätterna. De står stilla i boxarna och svullnar gärna i benen. De gallorna försvinner helt på promenaden ut till hagen, ca 50 meter.
 
Hon står på spån.

Jag ger henne som sagt;
9 kg hö
0,3 kg havre (6dl)
0,2 kg kornkross (4dl)
4 dl kli (vet inte vad det väger riktigt...)
B-vitmin
vitlök

Det är inte mycket kraftfoder jag vet, men ajg rider henne inte så mkt. Typ varannan dag, skritt och trav, mest skritt uteritt.

Jag ska som sagt avvakta tills analysen på höet kommer...
 
Håller med föregående talare, för lite strö kan ge svullna ben. Ser alldeles för ofta boxar med så lite strö att man ser betonggolvet när hästen har gått runt lite. Jag brukar ha som regel att jag själv ska kunna ligga och sova i boxen och sen lägger jag på lite strö till utöver det. Mina hästar väger ju liksom lite mer än jag gör...´ :smirk:
 
Jag skulle tro att det bara är dålig cirkulation pga att hon står stilla länge. Om hon inte har gallor när hon har gått i hagen så borde det väl inte kunna bero på fodret??

Är boxen kanske lite liten? Så att hon inte känner att hon kan röra sig som hon vill? Kanske står hon och sover för mycket? Om hon ligger så ska inte benen svullna... Kan det vara för hårt underlag för att hon ska vilja ligga? Kanske hon tycker att boxen är för liten att ligga i??

*bara spånar nu*
man kan ju fundera lite..
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
948
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 310
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Lantbruksdjur Vi har 4 st stutar, alla blir två år i sommar/ höst. En av dessa driver oss till vansinne... Så fort vi kommer ut på gården så råmar...
Svar
4
· Visningar
1 286
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp