Honungsglaserade morötter är ett gott tillbehör om du äter honung. Skär i tunna stavar eller skiva, stek med lämpligt fett och en liten klick honung tills de börjar mjukna men fortfarande är spänstiga, smaka av med lite salt. Går säkert att piffa upp med chili, soja, ingefära mm om man känner för det.
 
Honungsglaserade morötter är ett gott tillbehör om du äter honung. Skär i tunna stavar eller skiva, stek med lämpligt fett och en liten klick honung tills de börjar mjukna men fortfarande är spänstiga, smaka av med lite salt. Går säkert att piffa upp med chili, soja, ingefära mm om man känner för det.
Jag gjorde en slags version av detta som student. Jag vet inte var jag fick det ifrån, tror det var variant på ett recept där jag ersatte sparris med morötter. Jag kombinerade dem hursomhelst med torrrostade fulhackade mandlar i samma stekpanna och efter morötterna mjuknat hade jag i socker/sirap/agavesirap, något matfett, svartpeppar, salt, chilipulver. Liksom lite konstigt när jag tänker tillbaka på det men det var en standardsnack när jag dök upp ur böckerna efter flera timmars pluggande och insåg att jag var vrålhungrig.
 
Eh... så har det ätits i hela mitt liv. Händer liksom by default på tallriken med stekt strömming när både lingon och morot ingår. Kom sen på att det var lika gott till kokta som råa morötter.

Så nu finns chansen att få upp ögonen för nya gastronomiska höjder. Varsågod, sitt upp!

#murphyskök
Det åe väldigt vanligt i Finland. Riven morot med lingon i. Också kokta morötter med lingon.
 
Viktväktarna hade ett recept som jag körde mycket med innan. Har blivit av med det men höftar till det lite lätt.
Pastasallad med rivna morötter, hackad lök.
Dressing: lite olja, fransk senap, vitvinsvinäger.
 
Jag fick en massa morötter idag och då jag numera är hästlös har jag lite svårt att komma på vad jag ska göra av alla.
Har idag gjort en rotfruktslasagne, men den svalde bara tre morötter..

Så.. Ge mig era bästa recept på vegetarisk mat som innehåller en massa morötter! 😀
Morotssoppa är jättegott och det går åt väldigt mycket morötter :)
 
Morotssås till valfritt tillbehör. Ungsrosta morotsbitar och sen blanda med nån form av grädde/mjölk/fraiche. Typ såhär https://matinspo.se/recipe/kramig-morotspasta/ Nu blev jag sugen på att testa detta med någon form av kokosmjölk/grädde/dryck till, tänker att det skulle kunna passa bra också. Har bara gjort med vanliga mjölkprodukter än så länge.

Kanske att nån form av morotspuré skulle funka på pizza istället för tomatsås om man vill experimentera lite extra.
 

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att göra piroger i helgen, men hittar inga bra recept. Så ge mig era bästa pirog-recep! Gärna med egengjord deg, och...
2
Svar
20
· Visningar
1 154
Senast: Brie
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 446
Senast: Sirap
·
Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 603
Senast: Amha
·
Mat Vad har ni för kokböcker som ni tycker är bra? Jag behöver rycka upp mig när det gäller att laga mer mat, har blivit lite (läs...
2
Svar
23
· Visningar
819
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp