Morotsbiffar på 3 normalstora morötter, 1 dl havregryn, 1 dl kikärtsmjöl, 230 g vita bönor, 2 vitlöksklyftor, 1 dl växtbaserad mjölk, salt, peppar och ev andra kryddor efter smak. Riv morötterna fint, kör resten i matberedare och blanda sedan ihop med morötterna. Forma till biffar och stek i stekpanna med en skvätt olja.
 
Morotsbiffar på 3 normalstora morötter, 1 dl havregryn, 1 dl kikärtsmjöl, 230 g vita bönor, 2 vitlöksklyftor, 1 dl växtbaserad mjölk, salt, peppar och ev andra kryddor efter smak. Riv morötterna fint, kör resten i matberedare och blanda sedan ihop med morötterna. Forma till biffar och stek i stekpanna med en skvätt olja.
Det där lät ju kanon! Bra med bönorna i också så får man i sig protein också. Ska helt klart göra dom.
Vad brukar du ha till?
 
Det där lät ju kanon! Bra med bönorna i också så får man i sig protein också. Ska helt klart göra dom.
Vad brukar du ha till?
Sist rostade jag diverse rotfrukter i ugnen till och åt med en rejäl klick chilibea! Men det funkar fint med en god sallad till också bara. Nån gång har jag gjort dem till mindre bollar istället för biffar och ätit typ som falafel i tortilla med sallad/grönsaker och sås.
 
Oj?! Är det en kulinarisk läckerhet jag missat eller ett skämt? 😅
Eh... så har det ätits i hela mitt liv. Händer liksom by default på tallriken med stekt strömming när både lingon och morot ingår. Kom sen på att det var lika gott till kokta som råa morötter.

Så nu finns chansen att få upp ögonen för nya gastronomiska höjder. Varsågod, sitt upp!

#murphyskök
 
Eh... så har det ätits i hela mitt liv. Händer liksom by default på tallriken med stekt strömming när både lingon och morot ingår. Kom sen på att det var lika gott till kokta som råa morötter.

Så nu finns chansen att få upp ögonen för nya gastronomiska höjder. Varsågod, sitt upp!

#murphyskök
När jag äter raggmunkar brukar jag iofs blanda vitkål och lingonsylt, kanske fungerar lika bra med morötter istället för vitkål! 😀
 
Jag brukar göra en variant på denna http://matmedhjarta.blogspot.com/2011/08/pastasas-med-kikartor.html . Nu under sommaren har jag bara stekt vitlök och lök om jag ids, haft i tomater i delar samt riven morot typ lika som tomater eller vad jag nu har mest av. Krydda efter smak, det går ju att ha i diverse örter, örtsalt eller bara salt och peppar. När det börjar bli såsigt och fint och morötterna börjar bli mjuka så häller jag i kikärtor från burk så de får koka med någon minut eller så och sedan i med cremefraise efter tycke. Ätes med valfri pasta, gott med ost till om man äter det eller oliver för lite sälta om man så önskar. Går såklart att göra med krossade tomater som i receptet.
 
Jag river ner morot i många grytor, typ korvstroganoff/linsstroganoff, currygryta, pastasås mm. Gör morotsbiffar antingen med halloumi eller sesamfrö, morotssoppa. Smörstekta med persilja är också ett gott tillbehör till ganska mycket tycker jag.
 

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att göra piroger i helgen, men hittar inga bra recept. Så ge mig era bästa pirog-recep! Gärna med egengjord deg, och...
2
Svar
20
· Visningar
1 159
Senast: Brie
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 462
Senast: Sirap
·
Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 619
Senast: Amha
·
Mat Vad har ni för kokböcker som ni tycker är bra? Jag behöver rycka upp mig när det gäller att laga mer mat, har blivit lite (läs...
2
Svar
23
· Visningar
824
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp