Sv: Morr!

hmm...

men VAD är eg bekymmret?!?:confused: om jag nu förstår saken rätt så ska du bygga eget stall (?) - o flytta inom en mycket kort tid..var det inte i maj???
Vi har nu november o fram till maj är det 6-7 mån..Alltsååå 7 mån a 300kr...alltsååå 2100 kr...LÖNS DET Å BRÅKA OM DEN SUMMAN?? egentligen....;)

Å e det eg nån idee å säga upp den stallplats som du nu har o flytta till ett stall här emellan tills du får DITT stall i ordning..med tanke på att du ska HITTA den nya stallplatsen,allt extra bök som det medför, o allt ska fungera där..
Dessutom måste din häst flytta en extra gång då....den måste ju iaf flytta till ditt nya stall i maj..Aldrig bra å hålla på o flytta hästar hitådit i onödan...

visst - å precis som några redan har skrivit - du hjälper till med staket o dyl..men vem finansierar det hela?Köper tråd,isolatorer stolp...
Det är sååå mycket mera småutgifter än man som inhysing kan ana - allt från spadar o grepar o linor till grus på stallbacken o snöröjning o brunnstömmning...:p

fia/som vill bredda ditt persperktiv på saken

1 300:- i månaden, är ju nästan GRATIS! Dessutom inkl allt...
Jag betalar 4 300:- och har dessutom kvällsfodringar då och då.
I mitt förra stall betalade jag ca 3000:- då ingick inga fodringar, 40 min till ridvolt och Inget ridhus. Samma standard som du verkar ha.
Jag kan förstå att det skiljer sig i pris vart landet man står men du har det väldigt billigt, varför dom höjer hyran är inte relevant.
Det är ägarens ensak... Om dom tycker att de hyr ut en satllplats för att få in mer pengar och ha råd med en häst till så är det deras grej. De kan ju välja att inte ha några inackorderingar alls... :smirk:

*allmän knapplån*

800:- i kallhyra kan låta futtigt om man bor i stockholm, men som en ren förmögenhet att lägga på en kallhyra om man bor långt ute i bushen.

Vad som är en dyr stallhyra, och en stor prisökning, kan bara besvaras utifrån omständigheterna kring ett specifikt stall och läge.

Jag kan tillägga att jag har en stallhyra på 1200:- och i det ingår spån, hö (hur mkt jag vill), samt att stallägaren tar hand om alla jourer. Jag blandar mina egna hösäckar.
Det finns En endaste lite nackdel med detta stall, som fö är helt underbart. Det ligger långt utanför stan och det är inte i en enkel handvänding jag tar mig dit.
Men jag har ansett att det är värt det eftersom mina hästar stormtrivs där.

Med tanke då på att TS betalar 1000:- och dessutom får hjälpa till att hämta hö och torv så anser jag att 1300:- är en markant ökning.

Senast ändrad:

I hyran ingår hö och strö, min häst äter som max 8 kg hö per dygn. Utsläpp och insläpp och fodringar. Jag täcker inte min häst så jag "kräver" inget plock med täcken. Mockar själv och fixar hennes foder. Vi hjälps åt med de sysslor som är tyngre, så som hämtning av hö och strö.

Liten fundering: 8 kg hö är lite, har du en ponny?
Ingår in- och utsläpp och fodringar så är det en tjänst som faktiskt kostar.
Visst så fodrar jag mina egna och släpper ut dem men det tar tid att göra det med ytterligare hästar.:)

Som någon sa: Du väljer. Men det låter inte dyrt.

hmm...läste första sidan i tråden om vad höjningen beror på..... kan ju tyckas att den "profit" någon som hyr ut boxar rimligtvis ska tänkas göra borde vara inräknad i en första fastlagd avgift och att sedan eventuella höjningar beror på ändringar av tjänsten? (såsom tex in-utsläpp erbjuds, något nytt ska tillföras stallbyggnaden som kommer gagna alla hyresgäster, höjd fastighetsskatt eller liknande osv osv..)...

jag skulle inte gå med på att betala mer i hyra för att min hyresvärd ska kunna behålla sitt svindyra överdrivet stora kontor på gata xxx .. skulle du?

rimligtvis ska man väl kunna förvänta sig att det i de ursprungliga 1000 som betalats i hyra funnits en viss vinst för stallägarna?

jag skulle av princip skäl flytta hästen tills mitt egna stall är klart. Hade hyran varit 1300 från början så hade det varit ok, men att höja 30% med det skälet tycker jag inte är rätt.

Hur menar du nu?

Det jag menar är att en höjning för att de ska kunna behålla en häst de inte rider eller nyttjar är fel. Varför ska jag betala en höjning för att de ska kunna behålla en häst jag inte nyttjar?

Jag har en stallhyra idag på 1000 kr varav 500 är kostnader för hö/strö/el/underhåll etc. Alltså, de omkostnader som finns kring min pålla är 500 kr, resen ser jag som kallhyra. Hänger du med?

fast å andra sidan, jag kan förstå om de vill tjäna på att ha hästar inhyrda hos sig, och vad de sen lägger pengarna på har du väl egentligen inte med att göra..? det är väl upp till dem om de rider hästen eller inte. hade du sagt samma sak om att det var en bil de behövde pengar till att behålla? eller hade du blivit grinig och inte velat betala då med för att du inte använder bilen?

å andra sidan var det en rätt kraftig höjning att göra på en och samma gång.

Ang lösdrift. Vi har två inackorderingar. För dem tar vi 250 kr/mån. De betalar 2/7 av det hö vi köper in (vi har 7 hästar sammanlagt). Jag tar in till hovslagare när jag kan, hjälper vet när denne är ute, fixar och donar, städar i stallet osv. Tycker det är ett bra pris. Våra hästar har dessuom fritt på ofruste vatten då vi har en termobar :smirk:

Gisses, det var BILLIGT! Jag som också har lösdrift hemma skulle ALDRIG hysa in hästar till den låga förtjänsten. (Just nu är ett undantag med en häst som ägaren enbart betalar den faktiska kostnaden för (vilket förövrigt är MYCKET pengar).)

Åtminstone hos mig så är det lika mkt jobb med lösdriften som om jag hade haft boxar, det skall mockas dagligen (vilket försvåras av att det är just en lösdrift där många hästar rör sig), det skall bäras ut 100kg hö till höhäcken varje dag, hästarna skall tas in och fodras med kraftfoder separat, vatten skall fixas, hästarna ses över ett par ggr/dag... Det hade t.o.m. varit lättare med boxar tror jag! Dessutom går saker sönder, staketstolpar byts ut, vissa saker behöver byggas, det behöver grusas osv.

Förstår inte varför lösdrift anses vara så mkt mindre jobb med och att folk vill betala mindre, det är ju MINST lika mkt jobb! (De som anser det har antagligen ingen lösdrift hemma, eller så sköter de inte den så som jag anser att man skall!)

Jag tycker att du ska gå på din magkänsla. Uppenbarligen är det något som inte har skötts på ett bra sätt utan du har tagit illa vid dig. Syftet med höjningen kanske hade varit okej för dig om det lagts fram mer seriöst och ev varit diskuterbart, så att du inte behövt känna dig överkörd.
Jag har flyttat av den anledningen att jag inte förstod syftet med en höjning, från kallhyra+foder till en fasthyra som blev en höjning på nästan 500 kr för mig. Det kändes omotiverat att betala alla de där pengarna när jag visste vad min häst kostade dom egentligen, stallet var mycket simpelt, likt ditt nuvarande stall och servicen fanns men var väl seg ibland (saker fixar tydligen sig själv hos vissa? Hm)...
Motivet jag fick var att de skulle ta ut mer likt vad de andra stallarna tog och de kändes som att de inte hade någon inblick i att deras stall kanske inte alls erbjöd samma standard eller service. Sedan fick någon av tjejerna en billigare "fast hyra" för att hennes häst inte åt så mycket och då blev det osämja i "flocken" istället.. nej jag skulle flytta.

Men samtidigt... 1000kr! Hade jag kunnat försörja min häst på småpotäter hade jag nog haft mig en två stycken till :p ... nästan så iaf... Nu är det här som sagt söder om Uppsala.. vi är tydligen rika här :confused: ...

Senast ändrad av en moderator:

Jag betalar 3000 för ungefär samma saker. Tycker inte att det är så dyrt.

Hur har det gått står du kvar?

Personligen tycker inte 1300 kr är dyrt om den servicen ingår + hö, bara konstaden för hö ligger på många ställen i landet runt 500 kr i månaden i den mängden du ger din häst.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 712
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 491
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?