Mot fästnigar??

Köpte det för ca 300:- på apoteket.
:eek: Kostar det så mycket?

Ja, det är rätt lugnt med lukten då, har gått från att tvätta hunden varje vecka till... typ aldrig. :crazy:
Stinker gör han ändå. :p

Har också använt halsband med så´n där t-oil i.
Det är bara det att han får inte en och annan fästing, snarare 21 och annan. :crazy:
 
Ett litet tips är att kolla hundens skinn dagligen. Våra hundar fick stora och små rosa ringar över nästan hela kroppen. Det kom fort. Ena dagen hade dom det inte och andra dagen så var dom där. Så håll koll!
 
Ja, svindyrt var det. För det är väl Scalibor jag menar.. eh :confused: Det är ett vitt halsband lite gummiaktigt?

Fick det liggandes i en kartong och man fick inte låta barn eller andra husdjur vara i närheten de första dygnen efter att man satt på hunden det.

Hm, de kanske gillar hundar som stinker. :D
 
Ush jag tycker synd om era stackare som har långhåriga hundar.. Jag har ju en dalmatiner.. hon brukar væl få i snitt 5 fæstingar om året.. Bor i skåne då finns inte SÅ mycket hær.. Jag ser alltid direkt nær hon fått och tar bort dem direkt.. Hon har aldrig blivigt sjuk av fæstingar. På hæsten anvænder jag myggmedel endast och ger honom vitløk så gott det går (æta). Men fæstingar hør ju lite till till sommaren och vet man hur man tar dem så ær dom oftast inte så farliga. Men som sagt det ær inte så kul om man har långhårig hund då man inte ser dom direkt. Lycka till i sommar..
 
Frontline finns som spray också? Har det på hunden och på hästarna!!! Funkar jättebra Sprayar benen och under magen...
 
Absolut! Det ska jag göra.
Blev lite tveksam till att ens testa det nu. Han har blivit överkänslig mot shampo på senare tid, får utslag och kliar sönder sig.
Men jag vill samtidigt slippa allt vad fästingar heter i år då jag tyckt mig märka att äldre hundar reagerar mer på fästingbett?
Han har alltid dragit till sig mycket fästingar, 10-20/dygn, men aldrig lidit av det, nu får han svårläkta variga sår efter varje bett.
Har märkt att det börjat lite på tiken också (7 år).
Har även hört med andra hundägare som har/har haft äldre hundar att det har varit likadant för deras.
 
jag ska hämta ut 2 st i morgon, min tik är också lite småkänslig, men jag kan ju rapportera hur det går...?
 
Min Berner tik var också väldigt känslig i huden och det blev värre med åren. Men Frontline-spot fungerade bra på henne. Du har inte provat det? För det funkade som sagt var jätte bra på henne trots känslighet. Man droppar det i nacken på hunden och sen sprider det sej över hela kroppen. Läste lite högre upp att det fanns som spray också.
Kanske vore något för er?
 
Samba (9 årig dalmatiner); aldrig fått några menn gællade fæstingar, jag plockar bort dem och mærker aldrig något i huden efteråt. ;)
 
Ja, min har aldrig varit känslig tidigare, det har kommit helt plötsligt vid 10-års ålder.
Jag vet att jag har testat något receptbelagd som man droppade i nacken för ett antal år sedan.
Minns inte vad.
Fungerade inget vidare tyvärr.
Men som sagt, det var ett bra tag sedan.
Måste fundera lite på vad jag ska prova (först), fast det börjar ju bli lite bråttom. :)
 
Det gäller ju säkert inte alla äldre hundar.
Bra att det inte gäller er. :)
 
nya fakta: har du använt frontline eller spot on exspot (alltså pipen) och hunden tålt det, så tål den förmodligen också scalibor. MEN de har båda neurologiska biverkningar (sällsynta dock) och det har visat sig att vissa hundar fått bl a epileptiska anfall som INTE försvunnit efter att medlet tagits bort. fast detta gäller då både exspot och scalibor. fast å andra sidan kan hunden få hemska sjukdomar av fästingar också och jag kommer vistas mycket på fästingtäta ställen och eftersom de tålt exspot bra så åker halsbanden på på måndag.
 
Hade sånt där man droppar i nacken förut, men det kändes liksom inge kul att kela med hundarna då (som vi gör mkt) + att det inte gav så bra effekt.
Förra året använde vi halsbanden och de var SUPER! Rekommenderas varmt!

Skulle allra helst bara ge vitlök, men min husky är så otroligt kräsen, så hon rör inte maten alla dagar, och ibland inte ens när jag blandat i HemoVital (hemoglobinpulver som hon får vid fällning)... :crazy:...eller t ex leverpastej som hon bara ääälskar... (kräsen hund)
 
jag har inte läst ett enda svar nu men till vår hund använder vi nåt som nästan helt garanterat hjälper men däremot är de ganska dyra. det är några mililiter vätska som man får i små pipetter o kan köpas hos vilket veterinär eller apotek som helst. funkar toppenbra! de håller i ca 4 veckor tror jag... :)
 
njää det är det inte, det hade något knepigt namn :crazy: kommer inte ihåg.. inte frontline iallafall
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 836
Senast: ako
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
419
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 471
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp