Mot fästnigar??

1_2_3

Trådstartare
Hejjj!

Nu har jag plockat året första fästing på hundarna.
Vad gör ni för att slippa dem?

vitlök?? special halsband/bricka runt halsen??

Vad finns det som HJÄLPER?

Bockar o Bugar för svar!!!!
 
Jag använder Scalibor. Ett halsband som veterinären skriver ut recept på. Fungerar utmärkt! Inga biverkningar vad jag eller mina vänner som använder det märkt och hunden kan dessutom bada ute/bli duschad med det på (dock ej schamponerad, då får man ta av det och sätta på det igen när hunden är torr).

Ett annat förslag är Frontline-spot on som man har på i nacken på hunden. Det hjälper i ca 4 veckor. Däremot så försvinner det om hunden badar.
 
Ja usch. Hittade två på min vovvsing igår. En som satt fast och en som kröp. Usch... :crazy: När jag idag tittade på den som satt fast på honom så var den död... Helt torr och skrynklig, kan inte säga om det var rött runt. Men vad tycker ni jag ska göra?

Jag skall nog köpa det där halsbandet till våran! Verkar ju bra, vran förra hund drabbades av sjukdomar tre år i rad... :(

/Niggi

-----------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Vitlök , det fungerar jätte bra.

Vi har det både till hund, häst och oss själva :idea:
 
Håller helt och fullt med att halsbandet veterinärerna skriver ut är bäst fungerande metoden. Våra hundar är rena fästing magneterna men förra sommaren inskaffade vi ett recept och det halsbandet var helt suveränt!
:)
 
Jag använde HopOff till min hund förra året och jag kan bara säga att jag tänker ge det till både hund, häst & katt i år. :)
 
Vad är det då?

/Niggi

----------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
hundsport har genomfört ett ganska ovetenskapligt test, och där blev scalibor bäst. man kan ha det när hunden badar, men eftersom det är giftigt för djurlivet är det nog bäst att ta av det.
 
Vad jag har hört så är det inte giftigt, det är därför det är bra! Därför kan hunden ha det när den badar ute, utan att det dödar fiskar och växter osv.
 
Åh, jag är SÅÅ glad över att bo i Norrbotten, här är man ganska (om än inte helt) förskonad från dessa äckliga små kryp. :bow:
 
HopOff är ett medel som du kan köpa i de flesta välsorterade hund/fodermedels butiker. Det är bl. annat baserat på vitlök. Du blandar det i maten. Luktar visserligen ganska äckligt :D men hundarna älskar det!
Och det är garanterat ogiftigt...
Det kostar en del i inköp men är superdrygt (man ska späda ut det en hel del!)
 
I år tänker jag använda fästinghalsbandet Scalibor på båda hundarna.
Är receptbelagt och kostar 193 kr. (Om jag minns rätt).
 
vår schäfer/colliekorsning hade oxå ett fästinghalsband som vet rek..
Men han blev dålig av att ha det så vi var tvungna att ta bort det..
Har hört att collie är känsligare med fästinghalsband oxå..
Fast det funkade
 
Vi använder Frontline-spot på våra hundar. Funkar jätte bra. Fast det går bort när dom badar så man får sätta på nytt efteråt. Det droppas i nacken på hunden sen sprider det sej över hela kroppen och håller som någon sa innan ca 4 veckor. Därefter får man droppa på igen. Funkar väldans bra :)

Fästinghalsbandet som ni pratar om här (det man beställer från veterinär) provade vi en sommar på våran Berner Sennen men hon fick jätte utslag och bled dålig så det tog vi bort inom första veckan.
Vi hade det även på äldsta phaléne tiken under en något längre period (ca 3 veckor) men hon fick också utslag och blev väldigt hängig så det avbröt vi också. Sen provade vi även ett halsband med naturprodukter i på henne men det tyckte hon var jätte otäckt. Lukten tyckte hon inte om! Så vi tog av det också redan efter någon timme. Den sommaren hade hon fnatt och gnage på albumen vi hade i en bokhylla så då la vi dit det halsbandet som hon tyckt eluktade illa...och sen gick hon inte i nörheten av den bokhyllan något mer :D
 
Jag använder ett halsband med teetree oil (stavas?) Det fungerar väldigt bra och är inte giftigt. De kommer en och annan fästing, men är avsevärt mycket bättre än att vara utan. Scalibor använde jag förra året och aldrig mer. Köpte det för ca 300:- på apoteket. Satte det på hunden och efter 2-3 dagar stank hon utedass. :crazy: :mad: Så det kastade vi.
 
Aj då! Jag har faktiskt inte hört något negativt om Scalibor förrens nu.
Har en äldre som blivit väldigt känslig i skinnet på sista tid, får vara väldigt uppmärksam när jag satt på halsbandet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 841
Senast: ako
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
419
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 471
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp