Motion av ponny med mugg?

Myzan87

Trådstartare
Ponnyn är svullen i vänster bak precis under kotan. Misstänker att det är mugg eftersom det är sårskorper i karleden. Hagen har även varit rätt blöt plus att vi precis har bytat stall och foder (har bara stått där sedan 1september)

Vi upptäckte att hon var riktigt svullen igår kväll och tvättade av karleden. Sedan fick hon gå i paddocken eftersom det är torrare där. Där motionerar hon sig själv i alla gångarter och är inte det minsta halt - hon vilar inte ens på det benet i stallgången.

Nu tänkte jag att eftersom hon inte är halt så kunde man kanske gå ut och gå/tömköra henne lite. Svullnaden har gått ner sedan igår och hon haltar fortfarande inte. Det handlar inte om konditionsträning eller muskeluppbyggning utan endast för att stimulera hennes huvud lite.

Är jag helt ute och reser nu?

Sv: Motion av ponny med mugg?

nä, inte ett dugg ;) visst kan du rida som vanligt om pålle är ohalt.

när våra får lindrigare mugg så tvättar vi med jodopax (svamp och bakteriedödande)låter det lufttorka och lägger på inotyol. den salvan finns på apoteket receptfritt (kostar ca. 50 kr) är riktigt fet (går knappt att tvätta bort) så den skyddar karleden mot smuts och väta. (är mot lindrig exem, lindriga brännsår och röda barnstjärtar)

blir hästen svullen i benet/benen av muggen så lägger vi våt/varmt omslag, det brukar ta ner svullnaden ganska fort, använder då oftast streptocillin eller juvenesta (är receptbelaggda) under jodomslaget (kombinationen av dom preparaten "hjälper varandra")

det var ju skönt att höra :D

Ska testa tipset du gav. Vill ju att ponnyn ska bli bra snabbt :)

Hur gör ni det våt/varma omslaget förresten? Material alltså?

lägger bomull runt benet/kotan/karleden (alt. en tjock padd) lindar med fleccelinda och häller i 1-2% jodopax inanför bandaget där uppe tills det nått ända ner till hoven, "kramar" försiktigt runt så allt är riktigt genomblött. pencillinsalvan lägger vi i muggen innan bandaget.

ett sådant omslag får sitta högst 12 timmar åt gången, därimellan ska benet "vädras" en stund (någon tim). och inte mer än 3 dagar i sträck utan att prata med vet. om det inte hjälpt tillräckligt.

för att skydda huden i hagen mot smuts och väta sedan, så är inotyolen oslagbar ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 315
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 513
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
727
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka