Åka till solen som ensamstående

Om du bestämmer dig för Teneriffa och vill ha fler tips så hör av dig på pm. Har varit på Teneriffa 15 gånger tror jag det blir. Dock är vi inga vandrare sp just den biten kan jag inte svara på frågor om men lite kunskap om Teneriffa generellt har jag. Har bott i både södra och norra delen. Varit på Teneriffa många gånger i januari. 🙂 Vill du ha hålla nere kostnaderna så åk efter jullovet i januari är slut då kan man hitta riktigt billiga resor.
Teneriffa låter faktiskt jätteintressant.
Tanken är att åka efter jullovet och innan sportlovet börjar, någon gång månadsskiftet januari/februari, eller allternativ i November.

En billig resa under lågsäsong låter fullständigt fantastiskt.

Hörs gärna via PM sen när jag vet närmare när jag ska åka.

Hur långt i förväg behöver man boka, på ett ungefär?
 
15 grader och regn dagligen får man nästan räkna med i december iaf. I april kan det va helt ok väder, va själv där slutet på mars men så fort man åker uppåt så sjunker tempen rejält
Vad synd att dom skriver ut att det är både varmare och få regndagar om det faktiskt inte är så!
 
Stort tack för den informationen.
Kallt och regnigt vill jag inte ha…

Jag hade gärna åkt tillbaka till Madeira, för gillar man natur så är det fantastiskt. Men just november-feb hade jag inte åka. Mars kanske, vi hade toppenväder när vi va där i slutet på mars men då va vi i Funchal som verkar ha bäst väder på ön. När vi va på rundtur åkte vi upp i bergen och då va det typ 14 grader
 
Vad synd att dom skriver ut att det är både varmare och få regndagar om det faktiskt inte är så!
Madeira är en väldigt frodig ö, det måste regna en hel del. Azorerna är lite samma, sen kan man säkert få en väldigt solig vecka om man har tur men när jag kollat prognoserna under dom månaderna så är det väldigt mycket regn
 
Jag har varit på Teneriffa flera gånger då en vän bodde där tidigare. Jag rekommenderar att du undviker turistorterna vid södra sidan av ön, välj istället Puerto de la Cruz som är den äldsta turistorten och ligger på västkusten.

När jag var där senast, som visserligen var tio år sedan, var jag på ett hotell där det mest bodde pensionärer. Jag hade inte valt det själv utan åkte med mina föräldrar.
Ett pensionärshotell skulle nog passa mig bra.

Turistorter håller jag mig gärna långt ifrån…

Ska definitivt kolla vidare på Teneriffa och se vars det är minst turister.
 
Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor.

Men var ska jag åka?

Enda kravet är att flygresan inte är längre än ca 6 timmar och att det är garanterat sol och helst mellan 20-25 grader varmt. Jag tål inte värme, så inte ute efter varma temperaturer. Det är solen jag vill ha…

Resemålet får gärna vara relativt billigt. Gärna ha kultur att se och uppleva. Jag är ingen som gillar att ligga på stranden en hel dag.

Men framförallt vill jag slippa barnfamiljer. Jag tål inte ljud, utan söker tystnad och gärna avskildhet.

Kloster funderar jag på, eller en trädkoja (är nog tyvärr över min budget…) Vilda djur hade varit trevligt att se i sin naturliga miljö.

Jag gillar att vandra ute i naturen och uppleva nya kulturer och miljöer. Är egentligen ingen storstadsmänniska, föredrar en semester där det är lugnt, tyst och vacker natur att titta på.

Jag föredrar skogen framför havet, men vill inte ha spindlar, ormar, skorpioner och andra insekter/djur att oroa mig för…

Så var ska jag åka? Alla tips mottages tacksamt!

Jag åker ofta till Gran Canaria på vintern. Väljer då ett hotell som bara tar emot vuxna. Så himla skönt! Tyvärr får man stå ut med skrikande ungar på planet, men öronproppar funkar hyfsat.

Vädret är runt 22-23 grader i skuggan, svalare om man åker upp mot bergstrakterna. Men framförallt är det ljuvlig sol så gott som varje dag. De få dagar det är mulet är det ändå ljust.

Längtar redan tills jag åker nästa gång (jag åker alltid ensam).
 
Jag hade gärna åkt tillbaka till Madeira, för gillar man natur så är det fantastiskt. Men just november-feb hade jag inte åka. Mars kanske, vi hade toppenväder när vi va där i slutet på mars men då va vi i Funchal som verkar ha bäst väder på ön. När vi va på rundtur åkte vi upp i bergen och då va det typ 14 grader
Madeira låter intressant att åka till, men inte på vintern, men kanske i maj?

Min tanke är att inte ha någon sommarsemester (det är för varmt att åka någonstans sommartid) utan istället ha 2 veckor i november, 2 veckor i månadsskiftet januari/februari och två veckor i maj och åka någonstans där det är sol och lagomt varmt.
 
Vad synd att dom skriver ut att det är både varmare och få regndagar om det faktiskt inte är så!
Va tvungen att kolla om jag hade kvar nån skärmdump från när jag kollat väder på madeira. Det här är januari vädret (såg ut ungefär så varje gång jag kollade)
Screenshot_20230116_203357_no.nrk.yr.jpg
Screenshot_20230116_203357_no.nrk.yr.jpg
 
Jag skrev fel ort, menade Santa Cruz
Ett pensionärshotell skulle nog passa mig bra.

Turistorter håller jag mig gärna långt ifrån…

Ska definitivt kolla vidare på Teneriffa och se vars det är minst turister.
Huvudstaden heter Santa Cruz och ligger på östra sidan av ön. Där är det inte särskilt turistigt.

Uppe i bergen norr om Santa Cruz ligger La Laguna en mer än 500 år gammal stad. Öns andra flygplats ligger också där.

Söder om Santa Cruz ligger Candelaria, vilket är de som bor på öns egna turistort.
 
Jag åker ofta till Gran Canaria på vintern. Väljer då ett hotell som bara tar emot vuxna. Så himla skönt! Tyvärr får man stå ut med skrikande ungar på planet, men öronproppar funkar hyfsat.

Vädret är runt 22-23 grader i skuggan, svalare om man åker upp mot bergstrakterna. Men framförallt är det ljuvlig sol så gott som varje dag. De få dagar det är mulet är det ändå ljust.

Längtar redan tills jag åker nästa gång (jag åker alltid ensam).
Vuxenhotell på Grand Canaria låter fantastiskt väldigt intressant. Ska kolla vidare på det.

Jag håller fullständigt med dig om att öronproppar är en fantastisk uppfinning…

I den bästa av världar hade jag önskat att flygbolagen reserverar en del av planet för de som vill ha lugn och ro, ungefär som ”tyst kupé” på tågen.
 
Hade åkt till Madeira, Azorerna eller någon av dom ”gröna” Kanarieöarna. (Teneriffa, Gran Canaria, La Gomera, La Palma) Kanske Cypern eller Kreta också, kallare men grönt och fint och kultur att uppleva.
 
Madeira låter intressant att åka till, men inte på vintern, men kanske i maj?

Min tanke är att inte ha någon sommarsemester (det är för varmt att åka någonstans sommartid) utan istället ha 2 veckor i november, 2 veckor i månadsskiftet januari/februari och två veckor i maj och åka någonstans där det är sol och lagomt varmt.

Maj hade jag definitivt åkt dit! som sagt säkert fortfarande kallare uppe i bergen men antagligen behagligt. Gillar man vandring och natur är det perfa. Funchal är en trevlig stad som har det mesta, eftersom det inte finns en massa sandstränder så är det inte så poppis bland barnfamiljer som vissa andra ställen.
 
Jag skrev fel ort, menade Santa Cruz
Huvudstaden heter Santa Cruz och ligger på östra sidan av ön. Där är det inte särskilt turistigt.

Uppe i bergen norr om Santa Cruz ligger La Laguna en mer än 500 år gammal stad. Öns andra flygplats ligger också där.

Söder om Santa Cruz ligger Candelaria, vilket är de som bor på öns egna turistort.
Bergen låter intressant.
Vet du om det finns vandringsleder?
Är det mycket turister och barnfamiljer i La Laguna?
 
Hade åkt till Madeira, Azorerna eller någon av dom ”gröna” Kanarieöarna. (Teneriffa, Gran Canaria, La Gomera, La Palma) Kanske Cypern eller Kreta också, kallare men grönt och fint och kultur att uppleva.
Jag vill inte riskera regn och temperaturer under ca 20 grader.
Cypern och Kreta åker jag gärna till i maj, men inte under vintermånaderna.

Däremot någon av Kanarieöarna är väl värt att titta vidare på.
 
Jag skrev fel ort, menade Santa Cruz

Bergen låter intressant.
Vet du om det finns vandringsleder?
Är det mycket turister och barnfamiljer i La Laguna?
Jag vandrar inte så det har jag dålig koll på.

Jag uppfattade inte La Laguna som särskilt turistigt, tror inte att det finns så mycket som attraherar barnfamiljer där. Enda gången jag har varit där i trängsel var en långfredag då de hade en katolsk påskparad.
 

Liknande trådar

Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 973
Senast: Reville
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna ha lite tips på trevliga brukshundar alt. aktiva sällskapshundar. Jag hade tänkt köpa hund år 2014, vill vara ute i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
14 629
Senast: Ninnie
·
Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 400
Senast: KungTulle
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 780
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp