Motion under läkning

Bukefalos 30 år!

Trend?
Bettlöst har väl varit ett alternativ i årtionden.
Självklart har det ridits bettlöst alltid. Mer än i årtionden om vi nu ska märka ord…

Men nu efter debatten om bett, bland annat efter Helgstrands djurplågeri, upplever jag att det har ökat. Många rider bettlöst i tron att det alltid är snällare. Det tror inte jag, hästar är väldigt känsliga över nosryggen också.

Självklart har det ridits bettlöst alltid. Mer än i årtionden om vi nu ska märka ord…

Men nu efter debatten om bett, bland annat efter Helgstrands djurplågeri, upplever jag att det har ökat. Många rider bettlöst i tron att det alltid är snällare. Det tror inte jag, hästar är väldigt känsliga över nosryggen också.
Vi kan ju iallafall enas om att ALL utrustning ska passa hästen. Sen verkar ju en del hästar vara extremt skavkänsliga och det gör ju att de ägarna behöver vara uppmärksamma på det.

I detta fall hade jag faktiskt vant in hästen på bett, troligen prövat ett rakt novabett.

Sedan när såret på nosryggen läkt hade jag provat andra bettlösa alternativ som sitter på ett annat sätt + köpt ett ordentligt nosskydd i äkta fårskinn.

Taur har massa olika bettlösa alternativ, du kan ju kolla in deras hemsida. Det går även att ringa till de. De är kunniga och kan kanske hitta ett alternativ som fungerar redan nu.

Jag fattar. Om min häst hade fått sår i munnen skulle du rekommendera mig att rida bettlöst? (Hon är aldrig riden bettlöst.)
Precis min poäng.

Hade jag lagt upp en bild på en häst med ett stort sår i mungipan (LUGN alla; ingen av dem har sår!) så tror jag rekommendationen hade varit att rida/motionera bettlöst. Vilket jag givetvis gjort.

Vi kan ju iallafall enas om att ALL utrustning ska passa hästen. Sen verkar ju en del hästar vara extremt skavkänsliga och det gör ju att de ägarna behöver vara uppmärksamma på det.
Och vad är vi inte överens om? 😊

Jag har inga synpunkter på att rida bettlöst. Gör det själv av och till även om jag föredrar bett.

Och vad är vi inte överens om? 😊

Jag har inga synpunkter på att rida bettlöst. Gör det själv av och till även om jag föredrar bett.
Nej, det kanske är olika lokalt men jag har inte märkt någon trend i att rida bettlöst. Lite tråkigt då jag tror att det gynnar förmågan att rida och förstå hur hästen fungerar.

Nej, det kanske är olika lokalt men jag har inte märkt någon trend i att rida bettlöst. Lite tråkigt då jag tror att det gynnar förmågan att rida och förstå hur hästen fungerar.

Med tanke på hur många studier som ploppar upp angående hur även snälla bett skadar hästars munnar och fler och fler länder tillåter numera dressyrtävlingar upp till om med Grand Prix bettlöst (Frankrike nu senast) så känns det rätt bakåtsträvande att envisas med bett anser jag. ALLA bett gör ont i en hästs mun mer eller mindre. Dessutom är munnen och slemhinnan mkt mer känsliga än nosryggen. Det är liksom bara att jämföra rent histologiskt och anatomiskt vilka vävnader som faktiskt utsätts för tryck. Min rids enbart bettlöst för övrigt efter att jag fått upp ögonen för hur inhumant bett är i en hästmun..

Med tanke på hur många studier som ploppar upp angående hur även snälla bett skadar hästars munnar och fler och fler länder tillåter numera dressyrtävlingar upp till om med Grand Prix bettlöst (Frankrike nu senast) så känns det rätt bakåtsträvande att envisas med bett anser jag. ALLA bett gör ont i en hästs mun mer eller mindre. Dessutom är munnen och slemhinnan mkt mer känsliga än nosryggen. Det är liksom bara att jämföra rent histologiskt och anatomiskt vilka vävnader som faktiskt utsätts för tryck. Min rids enbart bettlöst för övrigt efter att jag fått upp ögonen för hur inhumant bett är i en hästmun..
Ja men häromkring har tyvärr inte dessa nya kunskaper sipprat ner till gemene hästägare. Det tar tid att ändra på traditioner och inarbetade metoder. Steget är som längst inom dressyren.

Jag kan för lite om forskningen för att argumentera i denna fråga.

Vad jag har förstått (det kan vara helt fel) är att nosgrimman i kombination med bett (särskilt hårt åtdragen) är det som ger upphov till mest skador i munnen.

Just i detta specifika fallet, när hästen har sår på nosryggen, hade jag faktiskt vant in på bett. Särskilt när hästen behöver motion för att må bra.

Ett rakt Novabett, eller ett två eller tredelat tränsbett (utan nosgrimma), är väldigt snällt och ett mycket bra alternativ under den tiden såret på nosryggen läker.

Om folk bara fattade att bettet är något man ger signaler till hästen igenom och inte ska användas för att dra runt den i eller hålla i hop den med hade det inte varit några problem.

Och att argumentera för att nosryggen är okänsligare i en tråd där hästen har ett stort sår där är för mig frustrerande. Polarisering av en fråga ger sällan något bra. Det finns bra saker på varje sida, låt oss använda dem.

Och att argumentera för att nosryggen är okänsligare i en tråd där hästen har ett stort sår där är för mig frustrerande. Polarisering av en fråga ger sällan något bra. Det finns bra saker på varje sida, låt oss använda dem.
Håller helt med!

Både ridning på bettlöst och ridning med bett går att både användas med förnuft och att missbrukas.

Det finns för- och nackdelar med båda alternativen. När jag hade häst red jag både med bett och bettlöst, både med och utan nosgrimma.

Jag anpassade mig efter vad hästen gillade. Om hästen hade ett sår i munnen hade jag enbart ridit bettlöst till såret läkt (och även tagit reda på orsaken till såret, om det hade varit utrustningsrealaterat hade jag ändrat på utrustningen)

Samma sak om hästen fått ett sår på nosryggen, då hade jag ridit med bett tills såret var läkt och sedan hittat ett bettlöst alternativ som passade hästen.

Vilken forskning syftar du på? Länka gärna.
Jag tror man måste vara öppen för att rida på det som hästen fungerar och trivs bra på.
En bekant till mig som också är veterinär och red en häst där ägaren önskade att hen red bettlöst. Hästen var vansinnigt stark och hängde sig på. När hen hoppade av hade hästen fått ett sår av nosgrimman.
Då är detta en duktig och balanserad ryttare som absolut inte rider hårt.
Efter dialog med ägaren som också är veterinär red hen alltid på vanligt träns utan nosgrimman och hästen hade inga sår i munnen eller någon annanstans heller.

Fast det där stämmer väl ändå inte? Vet att jag läst artikel om att munslemhinnan har färre känselreceptorer än huden uppe på nosryggen har. Dvs att bett på så orsakar mindre "smärta" (" " för att naturligtvis gör det ont när det är fel använt!) än vad ett bettlöst alternativ gör. Det kommer även regelbundet artiklar där det tydligt påvisas att även bettlösa alternativ orsakar skador i samma utsträckning som bett gör.

För min del så tänker jag att variation är nyckeln till allt. Att en varierar tryckpunkter. Jag rider oftast ut bettlöst eller åtminstone varierar mellan vilka bett jag rider på.

Fast det där stämmer väl ändå inte? Vet att jag läst artikel om att munslemhinnan har färre känselreceptorer än huden uppe på nosryggen har. Dvs att bett på så orsakar mindre "smärta" (" " för att naturligtvis gör det ont när det är fel använt!) än vad ett bettlöst alternativ gör. Det kommer även regelbundet artiklar där det tydligt påvisas att även bettlösa alternativ orsakar skador i samma utsträckning som bett gör.

För min del så tänker jag att variation är nyckeln till allt. Att en varierar tryckpunkter. Jag rider oftast ut bettlöst eller åtminstone varierar mellan vilka bett jag rider på.

Jo det stämmer visst. Jag jobbar dessutom med vävnader professionellt och det är bullshit att slemhinnan har färre känsel/smärtreceptorer än tex nosryggen, dessutom är munslemhinnan mkt tunnare och skörare rent histologiskt jämfört med hud- och pälsbeklädda ytor. Finns hur mycket som helst att läsa på tex pubmed, men vill man ha multipla källor på ett och samma ställe kan man ju börja här:

https://worldbitlessassociation.org/resources/

Vad menas med ”i samma utsträckning” ? Jag har inte läst studierna. Jag tänker att sådana studier är väldigt svåra att göra och drar slutsatser ifrån. Hästar går ju inte att intervjua om vilka skador som känns mest på vilken plats de sitter etc.

Vad menas med ”i samma utsträckning” ? Jag har inte läst studierna. Jag tänker att sådana studier är väldigt svåra att göra och drar slutsatser ifrån. Hästar går ju inte att intervjua om vilka skador som känns mest på vilken plats de sitter etc.
Ja studierna är ofta på för litet urval och rätt tveksamma. Men det var lika stor procent med skador från bettlösa alternativ, då i slemhinnan i kinderna främst som i munhåla/mungipor vid bettridning.

Mina hästar äter glatt björnbärsbuske, tistel och lite brännässlor... så nej, jag tror inte heller att de är extremt känsliga. Med det sagt ska man självklart vara varsam vid användning av bett, och bettlöst.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka