Motorbåt - vad ska man ha?

mino

Trådstartare
Jag funderar lite på att skaffa en enkel motorbåt för att puttra ut på dagsturer med familjen. Jag har dock ingen aning om båtmarknaden, prislägen eller andrahandsvärden, etc etc. Finns det någon båtkunnig som kan komma med ett tips?

Det här är vad jag har tänkt mig
- Sex pers ska kunna sitta någorlunda bekvämt med lite packning
- En lättskött båt som kräver minimalt med underhåll
- En motor som inte drar vansinniga mängder bensin
- Inget behov av att kunna köra snabbt (typ vattenskidorsnabbt...)
- Max 20 000

Vad tror ni om detta? Vad bör man tänka på? Vad kan man få för de pengarna?
 
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

En liten eka?

Jag är inte jättebra på båtar men vi har en relativt ny ganska liten motorbåt med plats för typ 4-5 pers, den ligger kring 200 000 kr nu som begagnad.
Så i relation till det tror jag inte du får så mycket båt för 20 000 kr. Men jag kanske har fel.
 
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

Det bör absolut vara en begagnad båt, typ styrpulpet, jag räknar inte med en ny. Men jag har ingen koll som sagt på båtar så jag har svårt att förstå annonserna. En båt med motor från tex 70-talet tycks inte helt ovanlig på annonsmarknaden. Hur ska man tolka det? Totalt vrak eller faktiskt fullt fungerande? En bil från 70-talet känns ju inte direkt att tänka på...

Det jag är ute efter är att nån kompetent människa ska säga "då skulle du kunna satsa på en QQ år gammal båt typ XX med en YY motor och det får du lättast tag på genom ZZ". ;)
 
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

Då får du nog vänta vidare på att de riktiga båtmänniskorna ska hitta till tråden. Jag är nog inte mycket till hjälp när det gäller modeller och sånt :p
 
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

En båt med motor från tex 70-talet tycks inte helt ovanlig på annonsmarknaden. Hur ska man tolka det? Totalt vrak eller faktiskt fullt fungerande? En bil från 70-talet känns ju inte direkt att tänka på...
Men en båtmotor har ju inte gjort samma antal mil som en bilmotor heller. Jag hade inte dragit mig för att köpa en båt från 70-talet ifall motorn var i bra skick.

Båten i sig är ju inte dyr, det är ju motorn som är dyr.

Hade ni velat kunna sova över i båten? Behöver det finnas en ruff eller är det en öppen båt ni vill ha?
 
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

Du får inte mycket båt för 20 000, max en 20 år gammal på 4 meter med en 10 hk motor på. I en sådan kan du inte klämma in 6 personer precis. Vi har en Ryds styrpulpet på 4,75m från 91 med en motor från 93 på 60 hk Gör väl runt 25 knop med fyra personer i. I den går det att klämma in 7 personer men då går lite saktare. Dricker ca 50 liter bensin/timmes körning så köra båt är dyrt! Den ligger på ca 40 000 begagnad. Sedan behöver du en kärra att dra den med de ligger runt 25 000. Vill du ha en sjösäker båt till 6 personer får du nog lägga till det dubbla minst.
 
Senast ändrad:
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

Hmmm...ja jag kanske får tänka om och satsa det dubbla i alla fall. Känns bara rätt läskigt att behöva lägga ut så mycket innan man ens vet om det blir bra. Men det känns som om det kan bli lite väl enkelt med en eka med en pyttemotor på. Om inte annat så kommer man inte så långt.

Jag har googlat en del och sökt på annonser. Jag vet egentligen inte om vi vill ha kojplatser men det kanske ändå kan vara trevligt.

Men jag begriper inte riktigt skillnaden. Det finns båtar som kallas snipor, de verkar vara billigare.
 
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

Men jag begriper inte riktigt skillnaden. Det finns båtar som kallas snipor, de verkar vara billigare.
Vad som är viktigt att titta på när du kollar på båtar är motorn. Har du ingen motorkunnig människa i din närhet som kan hjälpa dig??

Snipor är inte byggda för snabb framfart pga deras form, så de har oftast en svagare inombordsmotor i sig. En inombordsmotor är lite jobbigare att mecka med ifall den går sönder, men den är ju också jobbigare att serva än en utombordare. Ifall ni inte servar den själv förstås, men det tror jag inte att ni gör. En snipa gör inga snabba knop, det är väl egentligen den största skillnaden. Det finns ju hybridsnipor också, som har både motor och segel, men då bör ni ju kunna segla lite också.
 
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

Vill ni kunna "gå in" blir det ännu dyrare. Min sambo vill byta vår båt till en som man kan gå in i och herregud vilka priser!
Båtar håller ju värdet väldigt bra, och det är ju toppen när man väl köpt en båt och kanske vill kunna sälja utan direkt förlust i framtiden. Men det gör ju också att det är svårt att hitta bra och billiga båtar..
 
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

Vad är önskvärt av en sån här utflyktsbåt, när det gäller topphastighet? Räcker det med 10-12 knop eller bör det vara mer?
 
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

Om ni inte är vana båtmänniskor ska ni nog inte ha inombordare, kan bli en sjukt dyr historia när de går sönder och man inte kan byta delar själv. I de prisklasserna ni rör er i är motorerna oftast också både gamla och slitna. Vi hade en snipa förr som väl gjorde runt 8-10 knop men vi tröttnade på att det tog så grymt lång tid att ta sig ut till öarna som ju egentligen var målet för utflykten så vi bytte till en snabbare styrpulpet som vi kommer ut och hem snabbt med. Men om själva båtfärden är det primära så är det rätt rofyllt att tuffa runt med en snipa med inombordare. De är oftast dieslar så de blir billigare att köra. Fast å andra sidan kommer man inte så långt på en timme så det kanske jämnar ut sig i slutändan mot den snabbare båten. Sedan finns det stora snabba inombordare också men då börjar vi prata stora summor. Om det är en båt ni vill kunna gå in i, då är det helt andra summor än ni tänkt er. Då får ni nog börja i 100 000 kronors klassen och sedan går det bara uppför. Är själv sugen på en båt man kan övernatta i men vill inte betala vad ett mindre hus kostar för den lyxen.
 
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

Det är väldigt svårt att säga i förväg exakt vad vi kommer att vilja ha. Båten kommer att ligga i mälaren där det är gott om öar och jag ser det som att båtturen ska vara en del av upplevelsen, inte bara för förflyttning. Vi har hyrt båt några somrar förut och då har vi uppskattat själva båtresorna, men då har vi hyrt båt ihop med sommarstuga så det har varit en annan grej. Jag tror att vi helt enkelt bara måste bestämma oss för något och prova! Jag har blivit lugnad av denna tråd med att andrahandsvärdet på båtar verkar vara hyfsat stabilt. Det stora kruxet i mina trakter tycks egentligen vara svårigheten att få båtplats.
 
Sv: Motorbåt - vad ska man ha?

Ja båtplats är ett annat kapitel. Sjukt svårt här nere i Blekinge också. Långa köer och du måste ha kontakter verkar det som. Lycka till med båtköpet, ni kommer nog att bli nöjda för det är härligt med båt och skärgårdsliv.
 

Liknande trådar

Fordon Allvetande Buke, jag är i positionen att kunna köpa en båt nu på hösten när priserna är gynnsamma. Jag vill ha en båt på 4-4,5 meter för...
Svar
2
· Visningar
621
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 820
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Jag står i valet och kvalet att slå till på en ny bil; en Renault Mégane III 1,5 Dci årsmodell 2010. Bilen är en diesel och har gått...
Svar
19
· Visningar
14 538
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp