Bukefalos 30 år!

Min vän går på Saxenda nu, mest för behandling av matbrus, men även för viktnedgång. Hon är jättenöjd, kan ta en bulle eller macka och sen är hon nöjd. Inte som tidigare, ta hur många som helst.
Jag önskar jag kunde få testa underhållsdos av t.ex Saxenda, men eftersom jag inte är överviktig så verkar det omöjligt. Att man kan ha matbrus och ständigt sug trots att man lyckats gå ner i vikt är tydligen fortfarande inte accepterat.
Jag har gått upp och ner hela mitt vuxna liv, så inte så att jag inte har problem liksom.

Min vän går på Saxenda nu, mest för behandling av matbrus, men även för viktnedgång. Hon är jättenöjd, kan ta en bulle eller macka och sen är hon nöjd. Inte som tidigare, ta hur många som helst.
Jag önskar jag kunde få testa underhållsdos av t.ex Saxenda, men eftersom jag inte är överviktig så verkar det omöjligt. Att man kan ha matbrus och ständigt sug trots att man lyckats gå ner i vikt är tydligen fortfarande inte accepterat.
Jag har gått upp och ner hela mitt vuxna liv, så inte så att jag inte har problem liksom.
Lite som att du behöver vänta tills du utvecklat typ 2 diabetes för att få medicinen på högkostnadskydd, om du bara ligger i riskzonen för att hamna i prediabetes (jag hade ett fastesocker på 6,0 och nedre gränsen går vid 6,1 och långtidsockret var fortfarande hyfsat okey) då får du betala själv tack så mycket.

Lite som att du behöver vänta tills du utvecklat typ 2 diabetes för att få medicinen på högkostnadskydd, om du bara ligger i riskzonen för att hamna i prediabetes (jag hade ett fastesocker på 6,0 och nedre gränsen går vid 6,1 och långtidsockret var fortfarande hyfsat okey) då får du betala själv tack så mycket.

Jag förstår ju att jag inte skulle få det på högkostnadsskyddet om det fanns, men att inte ens få testa tycker jag är synd. Men nej, tydligen är det bättre att gå upp de 30 kg jag gått ner igen för att få hjälp. Istället för att förebygga. Problemen sitter ju inte i hur mycket fett man har på kroppen utan i gener och psyke.

Nu har jag tagit min första dos. Ska bli spännande detta. Helt sjukt vägde om mig igår och har gått upp 2 kg på 2 veckor. Har verkligen frossat. Ska bli skönt att bli av med sötsuget. Har förberett 2 flaskor 1,5 liters som jag ska få i mig dagligen och tänkte börja imorgon med kokt ägg och keso knäckebröd.

Jag har hållt på nu sen i torsdags kväll och inte haft några biverkningar. Äter 4-5 mål om dagen. Dock rädd jag äter för lite för blir mätt snabbt. Men frågar chat gtp och ligger på 1300-1500 kalorier om dagen och de sägs vara de man ska ligga på?

En dag kan se ut såhär:
Frukost:
1 ägg och 2 knäckebröd med keso och kalkonskiva
Mellanmål: En frukt eller lite kvarg vanilj med kanel på.
Lunch: Älgfärs med blomkål/broccoli ris och gurka tomat med keso
mellanmål: 1 ägg och en frukt eller knäckebröd med keso.
Middag, samma som lunch.

Dricker minst 3 liter vatten om dagen

Jag har hållt på nu sen i torsdags kväll och inte haft några biverkningar. Äter 4-5 mål om dagen. Dock rädd jag äter för lite för blir mätt snabbt. Men frågar chat gtp och ligger på 1300-1500 kalorier om dagen och de sägs vara de man ska ligga på?

En dag kan se ut såhär:
Frukost:
Middag, samma som lunch.

Det låter ju vettigt, frågan är hur stora portioner du äter.

En dag kan se ut såhär:
Frukost:
Middag, samma som lunch.

Ett tips är att inte bara räkna kalorier, utan också räkna protein. När man ligger på få kalorier så blir det väldigt mycket svårare att få i sig tillräckligt med protein. Det är en kamp för mig. Jag hade aldrig klarat mig utan proteintillskott.

Framförallt ägg överskattar man gärna hur mycket protein det är i.

Sen äter jag nog mindre än dig. Men det är inte fel att kontrollräkna någon gång då o då så att man vet att man hamnar ungefär rätt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka