Bukefalos 28 år!

Mr Milan tränar valp

Sv: Mr Milan tränar valp

Men jag måste ju vara bakom fötet för jag har aldrig sett något som CM gör som inte är bra. Tvärtom tycker jag att han verkar väldigt vettig och kan rehabilitera hunder på ett mycket humant sätt.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Jag håller med, jag är glad och tacksam att hans program sänds i Sverige, har lärt mig tonvis av honom. Och vadå inga metoder som passar i Sverige? Han förespråkar motion, disciplin och kärlek, men vi kanske inte håller med om det i Sverige? om man faktiskt lyssnar på vad han säger och ser resultaten av hans metoder så känns det så "Jante-Sverige" att kalla honom djurplågare bara för att han inte ägnar sig åt snällare metoder som att tjata tjata och åter tjata på en hund som aldrig lyssnar ändå :grin: som jag skrivit i tidigare inlägg så behöver man inte hålla med om allt, men att kalla det dravel känns väldigt arrogant.
Vad jag gillar med honom är att han alltid strävar efter att "prata" med hunden på ett språk som de förstår, dvs kroppsspråk och energier, hunden är ett flockdjur som har inprogramerat i sitt DNA att följa en flockledare, att då visa den att det är jag som är dess ledare, är det något negativt?
Har nu en 4 månaders valp som har väldigt klara regler om vad som gäller, han vet att det är jag som bestämmer, och de kommentarerna jag får om honom är att man inte ofta träffar på så avslappnade, lydiga valpar, och det tackar jag Ceasar mycket för :)
 
Sv: Mr Milan tränar valp

behöver ingen uppfräshning tack så mycket, men om jag bidrar med att tillfredsställa ditt behov av att vara otrevlig och trångsynt så varsågod :)
 
Sv: Mr Milan tränar valp

sen måste jag ju tillägga att artikeln, i min åsikt, har väldigt mycket gemensamt med Ceasars filosofi.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Alltså jag håller med.

Tanken är ju densamma.

Du förtjänar ledarskapet genom att stå för trygghet. "Calm and assertive".

Och inte acceptera oönskade beteenden. <- det är väl där det kan skilja sig, hur man korrigerar. En del hundar räcker det ju med att man förstärker det positiva. Men det fungerar inte på alla och vad gör vi med de?
 
Sv: Mr Milan tränar valp

..tja.. forlat men jag kan inte lata bli: att strypa dom ar kanske inte det basta sattet att bryta ett oonskat beteende.

to each, their own.

I ovrigt kan jag bara halla med om skillnaderna i hundhallning har vs hemma. En sa enkel sak som att Rocket lyssnar pa nej, sitter nar han ar tillsagd att sitta och halsar "fint" pa frammat genom att lite forsynt sniffa dom pa knana imponerar pa folk har. :/
 
Sv: Mr Milan tränar valp

*Kl*

Det tråkiga tycker jag är när folk höjer honom till skyarna och börjar använda "metoderna" utan att veta vad dom sysslar med.
Såg en kille inne hos veterinären som "alfarullade" sin fruktansvärt osäkra VH tik, för att hon reste ragg åt en annan hund. Hunden låg med svansen mellan benen medans killen "bet" henne med handen och sa det där jäääävla *shhhh*. Jag såg ut ungefär :o:cry::(:confused: .
 
Sv: Mr Milan tränar valp

KL

Man kan säga till folk som kommer med sin hund och ber om hjälp att de ska göra si och så, men om de inte kommer göra det så har det ju inte hjälpt hunden, eller hur?

Om Ceasar ger ägarna ett rullband och ser till att de kan låta hunden gå där utan att det är för stor ansträngning för de så kanske de faktiskt låter hunden gå där.

Är alternativet inga promenader eller aktivering alls mot att gå i rullband, även oövervakad kanske det senare är det bättre, även för en valp.

Därför tycker jag det är lite konstigt med hans tv-program. Han hjälper oftast folk som inte har ork och intresse nog för att lösa problemen själva, han löser ju inte problemen magiskt själv utan hundägarna måste ju också göra saker, men de är för lata. Han måste ju göra det bästa av situationen, det han ser är att ägarna kommer orka jobba med, och så blir det det alla får se på tv.

De program jag sett där det varit inte helt vrickade hundar och ägarna varit aktiva hundmännsikor men stött på problem, där ser hjälpen faktiskt lite mer "svensk" ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Mr Milan tränar valp

Hm kan du visa var jag skrev att man ska strypa hundar med oönskade beteenden?

Hur löser du en tidigare felhanterad hund som gör utfall och/eller bits?
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Tyvärr finns det alltid folk som misstolkar information, var i sig de ser på teve, läser eller hör av andra människor och är det då djur inblandade så är det alltid beklagligt! Men för att ta Ceasars program som exempel så står det både på svenska och engelska att vissa metoder inte ska användas av amatörer, då tajming och kunskap om kraften bakom vad man gör är så viktig. Jag skulle inte själv ge mig på allt som visas i programmet av just de anledningarna, men att ta åt sig och få förståelse är för mig själv aldrig fel.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

pastod inte att du sa det eller gjorde det, men det ar ju en ganska klassisk CM grej.

Hur jag gor? Jag ar jakligt forsiktig. Vi har flertalet hundar har som absolut inte var att lita pa nar de kom till oss, vissa ohanterade, andra felhanterade. Det far ta sina manader. Vi har ju lyxen att inte behova prestera pa tv. Eller forsoka salja vara metoder.

Hur en rakt av aggressiv hund hanteras har hor inte hemma pa ett svenskt forum. Beroende pa -varfor- de gor som de gor hanteras de olika.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

sen måste jag ju tillägga att artikeln, i min åsikt, har väldigt mycket gemensamt med Ceasars filosofi.

Nu har jag iofs bara sett Milan på TV, men Jensen har jag hört föreläsa live och nej... de delar inte samma "filosofi". Absolut inte.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

det är din tolkning, jag har min. Det jag finner bra med CM står det åtminståne i artikeln väldigt lika, enligt mig ska jag väl förtydliga.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Jag tycker att Milan levererar den klassiska missuppfattade dominansen. Han tvingar till sig dominans på olika sätt.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Jag tycker att Milan levererar den klassiska missuppfattade dominansen. Han tvingar till sig dominans på olika sätt.

Precis som hundarna själva gör. De flesta hundar í hans program tror dom bestämmer. Nån måste ju tar ur hundarna detta, om inte ägarna kan så visar han hur man ska göra..Ceasar är inte gud, han är ytterst normal, men har en gåva...exakt samma som han gör med hundar kan man lika gärna göra med hästar...att visa att man är lugn o trygg gör att djuren litar på det och då blir allt mycket enklare..Hundar o hästar tänker inte som oss...problemen får man ta ur deras perspektiv.


Dominans är inte = våld.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Precis som hundarna själva gör. De flesta hundar í hans program tror dom bestämmer. Nån måste ju tar ur hundarna detta, om inte ägarna kan så visar han hur man ska göra..Ceasar är inte gud, han är ytterst normal, men har en gåva...exakt samma som han gör med hundar kan man lika gärna göra med hästar...att visa att man är lugn o trygg gör att djuren litar på det och då blir allt mycket enklare..Hundar o hästar tänker inte som oss...problemen får man ta ur deras perspektiv.


Dominans är inte = våld.

Nej precis. Dominans är inte våld, men Milan praktiserar ganska ofta just våld för att tvinga till sig dominans.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

du får gärna visa nåt exempel när han utför våld mot en hund. Jag har aldrig sett han göra det, är nyfiken på vad ni som tycker att han är våldsam baserar det på?
 
Sv: Mr Milan tränar valp

du får gärna visa nåt exempel när han utför våld mot en hund. Jag har aldrig sett han göra det, är nyfiken på vad ni som tycker att han är våldsam baserar det på?

Jag har flera gånger sett honom trycka ner hundar trots att de är uppenbart ängsliga/rädda. Så ska de ligga tills de "slappnar av" och det kan ta lång tid. Jag har även sett avsnitt där han menar att en katt kommer uppfatta sin ägare som dominant och acceptera hundens närvaro om ägaren tvångshåller katten i famnen när hunden sitter bredvid (ja, katten klöser sig ur ägarens famn). Där visar han också sin totala okunskap om katter, som han tyvärr handskas med i flera avsnitt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 773
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 289
Övr. Hund Jag har blivit med valp igen... Nåja, bara en dagvalp, och bara tre halvdagar i veckan, men ändå. Min egen hund är en 20 månader...
Svar
0
· Visningar
1 010
Senast: Viveka
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 459
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp