Bukefalos 28 år!

Mr Milan tränar valp

Sv: Mr Milan tränar valp

Då har jag helt enkelt missat de avsnitten. De gånger han är tuffare mot hundarna är pga, enligt honom själv, att han måste ju på något sätt matcha hundarnas intencitet i vad de gör! Att han skulle "trycka ner" en rädd hund har jag svårt att tro, han säger ju gång på gång att rädda hundar är de svåraste att rehabilitera, att de kräver otroligt mycket tid, tålamod och försiktighet.
De hundar han lägger på sidan är ju sådana som på något sätt är en fara för sig själva, andra hundar eller människor, att på hundens eget sätt (ja hundar drar ner varandra för att visa vem som bestämmer) lugna ner den. Och det är väl bra att det får ta den tid den tar innan han låter de komma upp igen, att hunden slappnar av. Sen att folk tror att det hjälper att bara slänga ner hunden på backen så ordnar sig allt, ja det för stå för dom.
Det där med katterna tänker jag inte ens kommentera, han är ingen kattexpert och har aldrig utgett sig för att vara det, tvärtom.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

http://www.youtube.com/watch?v=Qh9YOyM2TAk

Hunden försvarar sig i början mot stacklet som sitter uppe vid öronen, sen mot att kvävas. Han kväver hunden tills den "ger upp". Lyckat.

Ja och han väljer att inte använda stacklet, som var ägarnas val, utan byter till ett annat. Sen är hunden otroligt intensiv, biter efter honom och utfall på utfall, jag är imponerad att han håller sig så lugn. Självklart är det traumatiskt för hunden, den har alltid kommit undan med det beteendet och nu matchas den med samma intenstitet.

Hur hade du betett dig med en hund med dennes beteende? alla får jättegärna svara, intressant med olika synvinklar :)
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Jag skulle inte ens försökt, eftersom min erfarenhet är noll.

Men stackel är förbi min gräns. Däremot måste man ju ta igenom det man satt sig för. Så lite våld som möjligt är min melodi (det innebär att måste man ta i, så måste man men inte mer än absolut nödvändigt).
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Då har jag helt enkelt missat de avsnitten. De gånger han är tuffare mot hundarna är pga, enligt honom själv, att han måste ju på något sätt matcha hundarnas intencitet i vad de gör! Att han skulle "trycka ner" en rädd hund har jag svårt att tro, han säger ju gång på gång att rädda hundar är de svåraste att rehabilitera, att de kräver otroligt mycket tid, tålamod och försiktighet.
De hundar han lägger på sidan är ju sådana som på något sätt är en fara för sig själva, andra hundar eller människor, att på hundens eget sätt (ja hundar drar ner varandra för att visa vem som bestämmer) lugna ner den. Och det är väl bra att det får ta den tid den tar innan han låter de komma upp igen, att hunden slappnar av. Sen att folk tror att det hjälper att bara slänga ner hunden på backen så ordnar sig allt, ja det för stå för dom.
Det där med katterna tänker jag inte ens kommentera, han är ingen kattexpert och har aldrig utgett sig för att vara det, tvärtom.

Du har svårt att tro det, jag har sett det. Vad gäller hur hundar gör så är det ofta så att människor misstolkar hundars beteende och sedan är vi inte hundar. Människor är inte hundar och ska inte försöka prata hund. Vi kan lära hundar förstå vad vi vill att de ska göra ändå.

Att Milan inte kan katter är uppenbart och han visar på dåligt omdöme när han gör det. Han sätter katternas, hundarnas och ägarnas väl och ve på spel (i övrigt visar det på att martha har fel i att Milan kan överföra sin "gåva" på alla arter).
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Det är minst lika illa att han sätter ett stryp längst upp på hundens hals, det orsakar otrolig smärta! Klart som fan hunden försöker försvara sig, det hade tom min icke aggressiva chihuahua gjort :p

JAG hade aldrig försökt rätta till den hunden, pga jag aldrig hanterat det förr. Däremot så skulle jag aldrig, oavsett min erfarenhet, strypa en hund för att försöka få den att lyda.
Hur hade DU gjort?
 
Sv: Mr Milan tränar valp

vart skrev jag att HAN kan överföra det till "alla arter" Jag sa att MAN kan....( eftersom jag själv håller på med hästar, och det gör ju inte han)

...det hittas på en massa egna meningar om vad man säger, allt för att det ska gynna författaren
 
Senast ändrad:
Sv: Mr Milan tränar valp

Inom travet kallar vi såna som staketkuskar...dvs alla som står på andra sidan staketet KAN allt....Om folk inte vet själva hur man ska göra tycker jag inte man ska vara så tvärsäker...vi ser några minuter ur ett program där han är hos en hund/ägare kanske en hel dag.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Ursäkta? Vart har jag påstått att jag KAN allt? Jävla påhopp.
Så du tycker att det är rätt att han stryper hunden? Jag tycket att om man mot alla odds tycker att Milan är husguden, så speglar det i en jävla massa okunnighet!
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Inom travet kallar vi såna som staketkuskar...dvs alla som står på andra sidan staketet KAN allt....Om folk inte vet själva hur man ska göra tycker jag inte man ska vara så tvärsäker...vi ser några minuter ur ett program där han är hos en hund/ägare kanske en hel dag.

Det går alldeles utmärkt att ha synpunkter på hur tex. en hundtränare tränar även fast man själv inte tränar hundar och man tom. erkänner att man inte kan själv. Däremot kan man ju ha koll på andra metoder och andra hundtränare som kan arbeta med djuren på ett bättre sätt.

Jag är etolog och har rätt bra koll på inlärningsmekanismer så jag vet att det går att göra på andra sätt än Milan. Jag kan dock villigt erkänna att jag inte skulle ge mig på att träna någon annans hund eftersom jag saknar praktisk erfarenhet. Jag har däremot koll på att det finns andra tränare som kan arbeta med hundar på ett bättre sätt (mer vetenskapligt baserat) än Milan så jag kan alltid hänvisa vidare.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Jag tycket att om man mot alla odds tycker att Milan är husguden, så speglar det i en jävla massa okunnighet!

Han är inte min husgud men han är en förebild för mig i månt och mycket när det kommer till hundpsykologi. Jag har inte förolämpat och fördummat dig på något sätt, alla har sina egna metoder och förhållandesätt till sina djur, så att du finner rätten att göra det bara för att du inte håller med är bara arrogant och barnsligt.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

..och vart har jag skrivit att just DU kan allt ?? :rofl:

nej, jag tycker inte man ska strypa hundar, men jag tycker mycket han gör, det gör han jävligt bra....men han är knappast min husgud...det är jag själv så bra...;)

...och du bör inte uttala dig om folks okunnighet på ett forum där du inte ens vet vilka du anklagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Mr Milan tränar valp

Jag är etolog och har rätt bra koll på inlärningsmekanismer så jag vet att det går att göra på andra sätt än Milan. Jag kan dock villigt erkänna att jag inte skulle ge mig på att träna någon annans hund eftersom jag saknar praktisk erfarenhet. Jag har däremot koll på att det finns andra tränare som kan arbeta med hundar på ett bättre sätt (mer vetenskapligt baserat) än Milan så jag kan alltid hänvisa vidare.

Och det tycker jag är jättebra, att det finns många olika tips, träningar och infallsvinklar, säger jag absolut inte emot! skillnaden mot många här är väl att Milans filosofi är en av de jag finner bra och har lärt mig mycket av.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

För mig fungerar CM´s metoder alldeles utmärkt både på min häst och hund. Naturligtvis är han ingen gud - han är väl en människa? Och som människa har han all rätt att det inte blir som han tänkt ibland. Han verkar inte få lov att göra fel?
Alla hans metoder är inte förenliga med svensk lag, så de använder jag inte. CM lever i USA och använder sig av saker som är tillåtna där. Vi har olika kulturer och man bör se hans program med det i bakhuvudet.

Största misstaget som JAG tycker väldigt många gör är att behandla sina djur som människor. Och det säger CM gång på gång. Först DJUR sedan ART (hund exempelvis), RAS och allra sist NAMN. Oerhört många vänder på det. Hur ofta får man inte höra att "mitt djur älskar mig". Jaha? Hur känner djur kärlek? Så som vi gör? Grattis - du har vunnit nobelpriset eftersom du vet det. (Jag riktar mig inte till någon särskild med mitt "du" här)

Den där svenska "hundpsykologen" som hade eget TV program ett tag (minns inte hans namn), är i mitt tycke en urusel hundmänniska. Han ska ha hunden till att sitta och sedan ska han dra i kopplet medans hunden sitter kvar? Vad ska det ge? ;-)

Jag ska se CM på riktigt nu i Maj och jag är mycket glad över detta. Självklart kommer inte alla att älska CM - någonsin. Så är det väl alltid? :) Vi tycker alltid olika, men att kalla honom djurplågare är elakt...

Mina djur kommer fortsätta att uppfostras med CM-metoder. Har aldrig haft en så underbar hund eller häst för den delen! :)
 
Sv: Mr Milan tränar valp

JAG hade aldrig försökt rätta till den hunden, pga jag aldrig hanterat det förr. Däremot så skulle jag aldrig, oavsett min erfarenhet, strypa en hund för att försöka få den att lyda.
Hur hade DU gjort?

Precis som du skulle jag inte själv ge mig på en annans hund som betedde sig så, det lämnar jag åt dess ägare och förhoppningsvis någon professionell.

Skulle däremot min egen hund av någon anledning bete sig som denna så skulle jag nog försöka som Ceasar, att få hunden att förstå att det inte är okej, om det så innefattar att jag måste få den att ligga ner, bara den lugnar sig och "ger efter" eller hur man ska uttrycka det. Har aldrig råkat ut för en sådan hund själv men gör jag det hoppas jag att jag kan hålla samma lugn som Ceasar. Sen måste det självklart arbetas med en sådan hund, det säger han själv också, det finns ingen quick fix!
Att försöka avleda en hund som redan utvecklat ett aggressivt beteende med t.ex godis förstår inte jag ivarjefall, det är för mig bara att maska problemet och skulle inte vara ett alternativ, utan då är det dags att rannsaka vad som leder till varför detta beteende uppkommit.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Jag ska se CM på riktigt nu i Maj och jag är mycket glad över detta. Självklart kommer inte alla att älska CM - någonsin. Så är det väl alltid? :) Vi tycker alltid olika, men att kalla honom djurplågare är elakt...

+ massor på den :p

och vart nånstans är det han ska hålla föreläsningen? skulle va väldigt kul att lyssna på honom live :)
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Har någon av er som argumenterar så hett mot att hänga en hund i kopplet någon gång hanterat en farlig hund?
Eller en hund med högt temperament och mycket kamp?

Om inte, återkom när ni gjort det.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Jag mår illa av det där klippet. Hur kan man under några omständigheter försvara en människa som misshandlar ett djur? För ja, det är djurmisshandel. Såg jag det där på öppen gata skulle jag utan att blinka anmäla människan och jag skiter f*n om det är Milan, någon mexikans wannabe, eller om det är Olle eller Kerstin. Fy i helvete. Snacka om hjärntvätt.

Jadzia: Om en hund är så FARLIG att den måste strypas, då passar den knappast in i vårt samhälle utan borde avlivas. Aldrig någonsin att strypning är berättigat. Jag kan korrigera och tycka att det är OK, men det är INTE OK att göra som han gör. I vilken situation anser du att det är OK?
 
Senast ändrad:
Sv: Mr Milan tränar valp

Jadzia: :bow: :bow::bow:

KL
Jag har tränat hundar yrkesmässigt i ganska många år nu och varit hundägare ytterligare ett antal år. Och vet ni, ju längre jag håller på desto mer inser jag att det inte finns några "jag skulle aldrig-" inom hundträning för mej.
Alla ni som förfasar er över metoder hit och metoder dit, hur mycket praktisk erfarenhet har ni egentligen?
Ni som förklarar att el och stackel är djurplågeri, hur många av er har sett något av dessa hjälpmedel i verkligheten? Inte på korta klipp på youtube, utan hands on i verkliga livet?
Jag förespråkar på INTET SÄTT dessa hjälpmedel! Men i mina ögon är stackel inte ett dugg värre för hunden än en nosgrimma eller en antidragsele! De gör alla samma sak dvs skapar ett obehag för hunden!
Det samma gäller el vs diverse spray-/vibrationshalsband.

Nu kommer några garanterat säga att: Ja, jag skulle ALDRIG någonsin använda något alls på min hund av det du nämner!
Och till er vill jag bara säga Grattis!

Men om ni kliver ut i den verklighet som jag möter varje vecka, så kanske ni skulle vara lite försiktigare i hur snabbt ni dömer andra?!

Det finns hundar som kräver extrem hantering för att kunna "hämtas hem" till
ett värdigt och vettigt liv - för både hund OCH ägare!
Hundar som gått ur hand och utvecklat beteenden som är både skadliga och farliga.

Verkligheten ser inte ut som vissa av er verkar tro, dvs att alla hundar kan
omvändas med vänlighet, kärlek och nog goda köttbullar. Vissa behöver en spark i häcken för att vakna upp och inse att det inte är ok att "köra över" människor hur som helst.

Nu säger några garanterat: Ja, jag hade då hellre avlivat min hund än använt några "tuffa" träningsmetoder!
Och jag respekterar även detta fullt ut!
Däremot förstår jag också dem som väljer att försöka näst intill ALLT innan de ger upp en hund.

En god vän till mej bor uppe i renbetesland och där är det om möjligt ännu
mer "fel" att ha en hund lös som inte är helt "viltren" än det är på sydligare bredgrader.
I byn där min vän bor har många hund och många har dessa lösa både på promenader och på gården. Och jag har aldrig sett någon hund intressera sej
för vilt, grannens katt eller annat som brukar vara frestande. Trots att spridningen inom raserna är stor och inte sällan pratar vi om jakthundsblandningar. Det stora flertalet av hundarna går dock runt med
halsband på där det hänger en träbit. Inte så stor, kanske 2 x 2 x 10 cm eller
liknande.
Vid ett tillfälle frågade jag om dessa träbitar och fick svaret: Det lär dem att inte jaga. Den lilla träbiten var en "påminnelse" för hunden att olovlig jakt var
obehagligt. På unghundar användes nämligen en betydligt större träbit, ett vedträ. Detta hindrade/störde inte hunden nämnvärt så länge den gick, men så fort den började springa så "flaxade" vedträet runt och slog hunden på
frambenen, bringan och hakan. Så fort hunden saktade ner upphörde obehaget. Grymt och brutalt eller ett smart sätt att låta hunden själv lära sej att olovlig jakt = obehag.
Så snart unghunden visade tecken på att ha förstått så krymper vedträet
succesivt ner till att slutligen bli en liten träbit som endast fungerade som en "mental påminnelse".
Och jodå, dessa hundar sprang och lekte och mådde allmänt väldigt bra med
massor av "frihet under ansvar".

Det jag vill ha sagt med denna lilla anekdot är att min uppfattning om dem
som förfasar sej mest över träningsmetoder som skiljer sej ifrån de egna. Är de som kanske har sin första eller andra hund och som aldrig behövt fundera på hur de handgripligen skulle hantera tex en ordentligt högtempererad,
kamptokig hund som lätt "låser sej i en fil" vid träning och tex inte kan rastas i koppel eller hanteras av någon som har handskar på. Eller vad som helst som är lite mer och svårare än den egna hunden.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det finns ingen typ av hundträning som passar alla hundägare och alla hundar!
Min önskan är dock den att folk skulle vara mer ödmjuka och mindre dömande
gentemot hur andra väljer att träna sina hundar.

/Swat
 

Liknande trådar

Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 772
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 289
Övr. Hund Jag har blivit med valp igen... Nåja, bara en dagvalp, och bara tre halvdagar i veckan, men ändå. Min egen hund är en 20 månader...
Svar
0
· Visningar
1 010
Senast: Viveka
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 457
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp