Bukefalos 28 år!

Mr Milan tränar valp

Sv: Mr Milan tränar valp

Anledningen till att man hos vissa hundar väljer att provocera fram en attack är helt enkelt att det är för farligt att låta bli. En hund som lärt sig att hotfullt beteende lönar sig och är benägen att bita är som en osäkrad pistol. Den kan när som helst smälla. Man vet aldrig när hunden kommer uppleva något som ett krav och vända sig mot dig. Är man då inte beredd kan du hamna i en kamp du inte kan vinna. Habituering fungerar inte på hundar som gått ur hand. De behöver hämtas hem och tas ned på jorden. Milda korringeringar är rent oschysst om man ska hålla på och smådutta. Det är snudd på djuplågeri. Hundar ska inte befinna sig i en gråzon.

Någon skrev att så farliga hundar borde avlivas. Det vore rent slöseri eftersom många går vidare till liv som framgångsrika tävlings- eller tjänstehundar. Det är egentligen inget fel på dem. De råkade bara hamna hos förare som inte klarade av dem.

Vad gäller hundar med högt temperament och stor kamp kan man snacka om habituering bäst man vill. Deras beteende är oftast självbelönande och de kan gå igång hemma i vardagsrummet.

Det är lätt att sitta och snacka innan man hanterat den här typen av hundar. När man väl gjort det inser man att det bara är att kasta all mänsklig applicering av moral genom fönstret.
Nu kommer säkert något smartskaft att hävda att hundar med de här egenskaperna inte ska avlas fram. Svaret blir att då kommer vi stå helt utan tjänstehundar. De hundar som har de egenskaper som krävs för tjänst har också potential att vända sig mot sin förare, om de inte hanteras rätt.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

<snip>
Det jag menar är - som sagt - att det inte finns EN RÄTT VÄG att gå!
Det finns lika många som det finns hundar och hundägare och att säga att man tveklöst ALDRIG skulle göra något innan man har stått i den situationen där just detta "aldrig" är det som krävs är lite synd.

/Swat

:bow::bow::bow:
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Japp, visst är det fantastiskt att det finns en doktrin inom hundträning som ger alla svar, dvs att hunden är dominant.
O så hänger man upp hunden tills den förlorar medvetandet, någon som kan förklara vad hunden lär sig av det o hur inlärningen gått till?

O så säljer vi lite halsband bara för att poängtera att det var hundägarna själva som hade stackel etc på sina hundar, o CMs halsband måste ju vara bättre, dom där under öronen ni vet.

Oj jag höll på att glömma vovven som elades med en kisse över huvudet för att lära sig att katten var högre i rang än hunden.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Men nu gav du ändå hastflicka en massa åsikter hon inte uttryckt?!

Det är klart att det inte finns en väg att gå för alla hundar, men Milan kör ju just samma väg hela tiden. Han kör i regel väldigt enkelspårigt på sitt missuppfattade dominansbegrepp och så ska hundarna tvingas in i subdominant ställning (total passivitet). Ofta genom fullständigt onödiga provokationer.

Det är märkligt hur vetenskapligt baserad inlärning dissas så fullständigt, men att pseudovetenskapligt svammel höjs till skyarna.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Men CM använder samma sak på hundar som egentligen bara är frustrerade eller tom rädda.
I de fall det verkligen gäller potentiellt farliga hundar är hans metod att använda hårda nypor o sedan överlämna åt handfallna djurägare att göra detsamma helt vansinnig.
PL
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Japp, visst är det fantastiskt att det finns en doktrin inom hundträning som ger alla svar, dvs att hunden är dominant.
O så hänger man upp hunden tills den förlorar medvetandet, någon som kan förklara vad hunden lär sig av det o hur inlärningen gått till?

O så säljer vi lite halsband bara för att poängtera att det var hundägarna själva som hade stackel etc på sina hundar, o CMs halsband måste ju vara bättre, dom där under öronen ni vet.

Oj jag höll på att glömma vovven som elades med en kisse över huvudet för att lära sig att katten var högre i rang än hunden.

What??? Undrar varfor du 'quoted' mig och skrev detta?:confused: Detta ar definitivt inget jag nagonsin sagt att jag star for.

Kanske skulle knapplånat lite?

Om du glomde knapplan undrar jag fortfarande varfor du quoted min post forst?
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Det är märkligt hur vetenskapligt baserad inlärning dissas så fullständigt, men att pseudovetenskapligt svammel höjs till skyarna.

*sjunger* its aaall in the hips, it's aaaall in the hips...

eller ja, i detta fallet och manga andra: PR, och sensationstv.

Hjalten, som i sig ar den Amerikanska Drommen, hoppar in Ta-Da och raddar de stackars agarna fran den Vilda Farliga Besten. Efter 30 minuters tvshow sa ar Besten en angel som man kan aka rullskridskor bakom. Sa lirkar vi in lite florter med den fortfarande starkt staende ideen om Dominans! Lite fina ord, och snyfthistorien om det stackars lilla barnet som sokte sin raddning i hundarna.

Ett vinnande koncept.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Jag har inte sett mycket av just CM så jag har lite svårt att kommentera just honom. Den enda rädda hund jag sett honom hantera var någon Grand Danois som inte vågade gå i poolen och där tycker jag han agerade rätt, men vad han gjort i övriga avsnitt har jag dålig kunskap om.

Självklart kan man inte heller bara plocka ned den hund som är kung och lämna över till ägarna med orden "färdigt!". När man väl tagit hunden återstår jobbet med hund och förare som ekipage. Om nu inte hunden ska omplaceras till mer passande förare.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Kolla tidigare trådar så ser du många fruktansvärda exempel tex när han släpar en trapprädd St Bernhard uppför en trappa eller en skiträdd JR att åka MC.
PL
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Trevligt att inte alla nordamerikaner här på forumet håller med hastflicka om att CM är guds gåva till okunniga nordamerikaner.
PL
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Du skulle bara veta hur frustrerad jag ar... det ar antingen stackel, elhalsband eller CM grejer dom saljer har i omradet. Och sa hundklader o sota sma hundbaddar da... och da snackar jag om de storre staderna, Brandon, Regina, osv.

Hundtraningen ar under all kritik imo, valpklasser dar de direkt nar man pratar med dom upplyser dig om att de inte kor nagot "beloningsbjafs", positiv forstarkning ar inte valkommet och tranar man efter den principen sa hor man inte hemma dar. Ju mer jag ser, desto hardare blir jag i mina standpunkter. Mangden skygga, radda och osakra hundar som jag mott sen jag flyttade over ar skrammande, de har problem med vardagslydnaden - klassiska ar att inkallningen inte funkar for sa fort husse eller matte hojer rosten springer hunden ivag med svansen mellan benen.

Det sista folk pa den har sidan av ankdammen behover ar ett tv program som bara visar harda korrigeringar. Det de Faktiskt behover ar ett tv program som forklarar hur hundar -funkar-. Och nu pratar jag om den normala medelsvenssonjycken, for, lets face it, det ar inga hardskallade brukshundar med temperament o starkt bett vi snackar om i 99% av fallen - utan normala sallskapshundar.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Jättebra inlägg! Jag läser fortfarande, även om ajg inte orkar argumentera för min sak...
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Men....kör de ingen belöning alls?

Hur tänker de då?
All korrigering måste följas av belöning, annars får man en jäkligt låg hund. Har de missat hela balansen?
 
Sv: Mr Milan tränar valp

ja det har dom.

Och de som belonar gor det oftast med helt fel timing sa beloningen ar verklos.

Det ar mkt vanligare att se en hund fa ett rapp an att se den fa berom.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

ja det har dom.

Och de som belonar gor det oftast med helt fel timing sa beloningen ar verklos.

Det ar mkt vanligare att se en hund fa ett rapp an att se den fa berom.

Jag har inte så stor insyn i hundträning i Chicago, men av de reklamlappar jag sett vid hundrastgårdar så är det mycket positiv träning man förordar.

Men det är kanske skillnad i typiska medelklasskvarter i storstäder än ute på landet.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Trevligt att inte alla nordamerikaner här på forumet håller med hastflicka om att CM är guds gåva till okunniga nordamerikaner.
PL

:bow::bow::bow:
Tack! En utmärkt motvikt mot hastflickas syn på samma grundproblem.
PL

Bara for att fortydliga for de som inte kanner mig ... detta ar inget jag star for. Jag bade anvander klicker och i storsta almanhet R+ traning ... men PL har tydligen bestamt sig for att han vet bast och jag orkar inte tjafsa.

ja det har dom.

Och de som belonar gor det oftast med helt fel timing sa beloningen ar verklos.

Det ar mkt vanligare att se en hund fa ett rapp an att se den fa berom.

Trots att jag ar i "the deep south" dar mycket star kvar pa stenalders stadiet har vi tydligen kommit langre med hund traning har. Har i min lilla stad, Aiken, har vi flera mycket bra tranare som kor bade klicker (en ar utbildad pa Karen Pryor's academy) och annan positiv traning. Lustigt nog ar dock IPO folket de som ar mest positiva (har ocksa mott den mest 'corrective' tranaren dar) De flesta jag mott som tranar IPO ar bade valdigt duktiga med klicker och har en uppsjo med positive (R+) tranings metoder.

Det ar dock manga, manga har som ser hundar som ... ekorrarna i traden. Nagot som man har men som inte ar sarskilt viktigt. En granne forklarade att det inte skulle gora nagot om min rottis bet ihjal hennes Chiwawa nar den kommer in pa var mark och ar aggressive. :eek:
 

Liknande trådar

Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 751
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 272
Övr. Hund Jag har blivit med valp igen... Nåja, bara en dagvalp, och bara tre halvdagar i veckan, men ändå. Min egen hund är en 20 månader...
Svar
0
· Visningar
1 007
Senast: Viveka
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 441
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp