Bukefalos 28 år!

Mr Milan tränar valp

Sv: Mr Milan tränar valp

jag har elhalsband har. Sett dom anvandas ocksa. Jag, personligen, har inte behovt retirera till det. Tjoho!

Men
grejen ar den, oavsett vad man tycker om Milan eller de olika hjalpmedlen ar att nar de "kommer ut i ljuset" sa hamnar de ocksa lattare i handerna pa folk som inte kan nog for att nyttja det.

En schafer som skulle korrieras med elhalsband slutade som ett nervost vrak - Livradd for ljudet for datorn.. for att agarens timing var helt off. :cool: till veterinarerna kommer hundar med skador fran Cesars halsbandstekniker och radda hundar "alfarullas".

Alla hundar kan inte tranas likadant, det ar ju sa det ar. Och vissa far man "glatt" ta till grovre metoder pa, och innan nagon tror att jag bara sitter har med hushundar sa tanker jag lite kallt sticka ut hakan och erkanna for bukefalos att vi har sk killhounds/predator control dogs som ar avlade for jakt och aggresivitet.

Sa jag sitter inte pa nagon hog hast och fryner pa nasan sa sett - jag tycker bara att i de flesta fall kan man ga tillvaga pa ett annat vis an han gor. Och sen ar jag valdigt fragande till om han verkligen borde vara pa tv, med tanke pa hur daliga folk ar pa att tanka till innan de testar saker och ting. :cool:

Metoderna ar bara sa bra som personen som utfor den.

Det sas nagot bra till mig nar jag var yngre "ga aldrig in i en klinch du inte kan vinna" och jag hoppas att de som tagit sig vatten over huvudet klarar av att be om hjalp i tid - fran kunnigt folk och inte ser nagot pa tv och tar det som en gudasand losning pa alla problem. Oavsett om det ar elhalsband, stackel, CM, Vito osv.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Swat, i vilken situation och vid vilket beteende skulle du strypa en hund så som CM gör på filmen?

Jag kan inte tycka att det är samma sak att hänga ett vedträ runt halsen på hunden och att hänga den i sitt eget koppel. Vedträt är precis som du säger, ett smart sätt att få hunden att inte jaga, men strypningen är fruktansvärt brutal och jag mår fysiskt illa av att se det.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Jag kan inte se den aktuella filmen i min telefon, så jag vill inte uttala mej om den specifikt. Men det kan finnas situationer där "utstrypning" är en väg att gå.

Det jag menar är att det är farligt att "slå sej för bröstet" och säga "Ja jag skulle då aaaaaldrig XXXX!". För rätt vad det är så står du i en situation med en hund där enda vägen ut är just XXXX.

Sedan förespråkar jag inte CM's metoder eller användningen av dressyrtekniker som är olagliga i Sverige. Och självklart tycker jag att man i mesta möjliga mån ska försöka tänka positivt och bygga relationen till hunden via den känslan...

Men det får inte innebära att jag blundar för att det finns tillfällen då man måste agera annorlunda.

/Swat
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Ravishing, kan inte du istället berätta hur Du skulle göra i hans situation?
Har varit med om exakt samma som på klippet och jag kan säga att lyfta hunden i kopplet är det enda sättet att inte bli bliten.
Swat jättebra skrivet. :-)

Måste bara lägga till att det är inte så att hunden ligger och sover och CM börjar strypa honom......
 
Senast ändrad:
Sv: Mr Milan tränar valp

Kom just på att jag faktiskt har hängt en hund tills den tuppade av!

Min labbe Maja blev helt oprovocerat angripen och illa, illa biten av en staffemix för ett antal år sedan. Jag kunde för mitt liv inte få den angripande hunden att släppa taget om min. Så jag lirkade in mitt koppel under hundens hals och lyckades göra en strypsnara som jag sedan lyfte rakt upp tills hunden tuppade av så jag kunde dra loss den.

/Swat
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Kom just på att jag faktiskt har hängt en hund tills den tuppade av!

Min labbe Maja blev helt oprovocerat angripen och illa, illa biten av en staffemix för ett antal år sedan. Jag kunde för mitt liv inte få den angripande hunden att släppa taget om min. Så jag lirkade in mitt koppel under hundens hals och lyckades göra en strypsnara som jag sedan lyfte rakt upp tills hunden tuppade av så jag kunde dra loss den.

/Swat

Men då handlar det ju om att lösa en nödsituation och inte om träning. Jag tror att alla är överens om att våld fås tas till med den kraft som behövs för att lösa en nödsituation. Det är ju lite olika saker med en nödsituation och en träningssituation.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Ravishing, kan inte du istället berätta hur Du skulle göra i hans situation?
Har varit med om exakt samma som på klippet och jag kan säga att lyfta hunden i kopplet är det enda sättet att inte bli bliten.
Swat jättebra skrivet. :-)

Måste bara lägga till att det är inte så att hunden ligger och sover och CM börjar strypa honom......

En bra början är väl att inte sätta hunden i en situation den inte kan hantera (i det aktuella klippet kände ju Milan till problematiken, den kom inte som en blixt från klar himmel). Habituering kan ju vara en bra början.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Personligen anser jag att det är skillnad på att strypa loss en hund i ett slagsmål, mot att göra det i träning? Jag anser det. I träning skulle jag aldrig strypa en hund, nej. Och det står jag för, sedan om du väljer att kalla det "slå sig för bröstet" är en annan femma. Jag anser inte att jag gör det, utan att jag tar avstånd från en viss metodik som jag anser inte hör hemma i hunduppfostran. I ett hundslagsmål gör man det som krävs för att separera hundarna åt, men varför göra det i en träningssituation som dessutom redan är förknippad med ett sådant starkt obehag?

annalarsson: Det jag aldrig skulle göra är att utsätta hunden för en sådan situation (medvetet, som CM gör) som den inte klarar av. Precis som Sol skriver. Man får ju successivt träna hunden till att klara av situationer, inte tjongsmack utsätta den för allt på en gång.

Min hund är osäker på stora män och folk med konstiga kläder. Inte tusan slänger jag in henne på "skogshuggarnas årsmöte" då det första jag gör. Däremot om skogshuggarna nu har årsmöte kanske jag kan hålla mig i utkanten på en stol 50 m bort utan att någon tar notis om henne, och där jag vet att jag och hon får vara ifred. Men jag skulle aldrig utsätta henne för en situation hon inte klarar av, jag skulle aldrig kräva av henne att skogshuggarna ska komma och hälsa och hon ska finna sig i det.
 
Senast ändrad:
Sv: Mr Milan tränar valp

Du har tid att göra så. Jag tror att skulle CM välja den vägen med en del av fallen i programmet skulle det hända en olycka el så skulle ägarna ge upp. De behöver en lösning de kan ta till sig och som DE ser omedelbart resultat av.

Jag tycker nog att CM verkar välja nivå lite utefter ägarna också, de som är mer villiga att lägga ner tid får mer hemläxor osv.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Du har tid att göra så. Jag tror att skulle CM välja den vägen med en del av fallen i programmet skulle det hända en olycka el så skulle ägarna ge upp. De behöver en lösning de kan ta till sig och som DE ser omedelbart resultat av.

Jag tycker nog att CM verkar välja nivå lite utefter ägarna också, de som är mer villiga att lägga ner tid får mer hemläxor osv.

Han saknar alltså förmågan att förmedla vad som behövs för att få hunden dit de komma? Med tanke på att Milan knappast är gratis att anlita tvivlar jag på att de ägare som vänder sig till honom är den mindre nogräknade sorten som inte bryr sig så mycket utan som bara vill ha snabba resultat. Jag inbillar mig att de ägare som vänder sig till Milan faktiskt är beredda att investera i sin hund/sina hundar. Ganska ofta får man ju även se avsnitt då Milan återvänder 3-6 månader senare för att se hur det har gått.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Han saknar alltså förmågan att förmedla vad som behövs för att få hunden dit de komma? Med tanke på att Milan knappast är gratis att anlita tvivlar jag på att de ägare som vänder sig till honom är den mindre nogräknade sorten som inte bryr sig så mycket utan som bara vill ha snabba resultat. Jag inbillar mig att de ägare som vänder sig till Milan faktiskt är beredda att investera i sin hund/sina hundar. Ganska ofta får man ju även se avsnitt då Milan återvänder 3-6 månader senare för att se hur det har gått.

Lil-sis: citerar Sol här, tycker hon skrev bra!

Jag tycker även att de skulle ha anlitat en annan tränare. Anser du att det är försvarbart att bara för att man har ont om tid, strypa hunden för att få snabba resultat? Jag kan inte se att det är okej öht.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Lil-sis: citerar Sol här, tycker hon skrev bra!

Jag tycker även att de skulle ha anlitat en annan tränare. Anser du att det är försvarbart att bara för att man har ont om tid, strypa hunden för att få snabba resultat? Jag kan inte se att det är okej öht.

Alltså det är precis det jag försöker förklara, han stryper inte hunden för att det är en träningsmetod utan för att hunden går till attack. Han försöker inte få resultat utan hunden hänger i kopplet för att den bits. Tro mig jag hade inte pratat emot om jag inte hade varit med om samma. Jag skulle bara hålla i en schäfer när den såg en annan hund och flippade ur totalt, när jag försökte ta tillbaka hunden så började den gå efter mig, alltså precis som på klippet.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Jag tror att de vill vara med i TV och någon annan tränare hade de antagligen inte anlitat.

De som har försökt med andra tränare får ofta andra uppgifter och andra lösningar.

Jag spånar. Och vad som är okej eller inte tycker jag är från fall till fall. Vad som är så lite våld som möjligt är ju olika och jag har inte kunskap nog att avgöra varje enskilt fall av övervåld.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Om hunden går till anfall så tycker jag att man görvad som krävs för att häva det.

Sen kan man ju tycka att det är onödigt att provocera fram attacker. Men jag kan förstå att man gör det för att kunna korrigera.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Om hunden går till anfall så tycker jag att man görvad som krävs för att häva det.

Sen kan man ju tycka att det är onödigt att provocera fram attacker. Men jag kan förstå att man gör det för att kunna korrigera.

Och det är lite av kärnan i det hela. Milan utsätter ideligen hundar för, i mitt tycke, onödiga provokationer just för att han främst arbetar med korrigeringar. Jag anser att man bör börja med habituering och positiv förstärkning. Om det sedan skiter sig fullständigt och man "måste" korrigera så börjar man med habituering och mild korrigering. Man kastar inte in en hund i en situation man vet att den inte kan hantera. Man tar det lugnt och successivt. Oavsett om man arbetar med positiv förstärkning eller med korrigeringar, eller både och.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Knapplån.

Jag tänker inte diskutera Millan som enskild individ.
Men jag tycker, som många här med mig, att det är ytterst farligt att låsa in sig kring sina "principer" när det gäller hundträning.
Man får i vissa fall vara beredd att agera utifrån vad situationen kräver.
Jag skulle då inte välja att stå handfallen och kasta köttbullar mot en hund som är uppenbart aggressiv och har mig eller annan i närheten hund som måltavla.
Kräver situationen att jag hänger en hund i kopplet för att slippa bli biten eller slippa att min egen eller annans hund blir attackerad - gör jag det då utan att tveka.
I det läget skulle jag inte stå och hålla på redan utstakade principer som jag skaffade mig en gång utifrån de hundar jag hanterat tidigare.

Jag har levt x antal år, träffat och tränat x antal hundar.
Jag skall förhoppningsvis leva x antal år till och även dessa vara aktiv inom hund.
Jag är skeptisk till att jag under alla dessa kommande år kommer att kunna träna utifrån samma sätt som jag tränat hundar hittills.
Jag kommer antagligen att ställas inför utmaningar, och hur jag hanterar dem då, det återstår att se.
Jag anser att mitt sunda förnuft och den kunskap jag har hittills kommer att räcka långt till att avgöra vad stundande mer eller mindre hotfulla situationer
kräver för åtgärder.

/Tink - som än så länge aldrig har "behövt" hänga en hund i kopplet, men inte kan garantera att det aldrig skulle hända.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Och det är ingen som säger emot att man får ta till det våld situationen kräver när man står inför en nödsituation. Det är någonting helt annat än en träningssituation. En träningssituation kan såklart urarta till en nödsituation, men då är det tränarens fel. Då har tränaren gjort en missbedömning.

Milan provocerar ju åter och åter igen hundar enbart för att han ska kunna korrigera dem. Han sätter dem i situationer de inte kan hantera, medvetet, och det anser jag är fel. Då ger man inte hunden schyssta förutsättningar.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Det jag menar är att du i dagsläget har en hund som absolut inte skulle behöva hanteras på något liknande vis...
Men om du skulle hamna i en situation där du äger en annan typ av hund då?

Rent hypotetiskt en rått-hane med lite hybris - som många av dem har i sin ungdom ;) - som vill börja äga saker. Han vill inte lämna sina "fynd" till dej, du kan inte byta dem mot något annat och när du försöker montera loss dem så morrar han och meddelar att det är en dum ide.
Hunden är på intet sätt "dum" men har ett stort ägande, fin kamp och vägrar släppa saker han funnit.
I träningssituationer där du arrangerar övningar kan det gå att lösa situationen med "tjajt", men i vardagliga situationer där hunden ex hittar något under promenaden, så VÄGRAR han släppa.

Vad gör du?
Din hund står vid bilen med en stor, tjock gren i munnen och VÄGRAR släppa. Du skall till jobbet och tiden rinner iväg...


När det gäller din nuvarande lilla prinsessas tveksamhet till män så fungerar det ju att ta saker i hennes takt eftersom "stora muskiga män" inte står i alla gathörn.
Men om det var bilar hon var tveksam till då och du bodde i en lägenhet längs en starkt trafkerad gata. Så att varje, varje promenad skulle möta många bilar om och om igen.
Hur skulle du då kunnat ta det "sakta och försiktigt"?

Det jag menar är - som sagt - att det inte finns EN RÄTT VÄG att gå!
Det finns lika många som det finns hundar och hundägare och att säga att man tveklöst ALDRIG skulle göra något innan man har stått i den situationen där just detta "aldrig" är det som krävs är lite synd.

/Swat
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Milan provocerar ju åter och åter igen hundar enbart för att han ska kunna korrigera dem. Han sätter dem i situationer de inte kan hantera, medvetet, och det anser jag är fel. Då ger man inte hunden schyssta förutsättningar.

Jag har inte sett tillräckligt mycket av Millan för att varken säga bu eller bä.
Är det som du ovan påstår att han provocerar fram aggressiva beteenden förstår jag att man blir upprörd!
Det verkar dock råda delade meningar kring detta.
Jag är dock inte tillräckligt intresserad av Cesar Millan att jag orkar sätta mig in i precis detta fall.
Klippet ovan var ju bara ett utdrag ur ett helt program.
Man fick inte den bakgrunden man hade behövt för att kunna uttala sig närmare.
 
Sv: Mr Milan tränar valp

Och det är ingen som säger emot att man får ta till det våld situationen kräver när man står inför en nödsituation. Det är någonting helt annat än en träningssituation. En träningssituation kan såklart urarta till en nödsituation, men då är det tränarens fel. Då har tränaren gjort en missbedömning.

Milan provocerar ju åter och åter igen hundar enbart för att han ska kunna korrigera dem. Han sätter dem i situationer de inte kan hantera, medvetet, och det anser jag är fel. Då ger man inte hunden schyssta förutsättningar.

Jag håller återigen med!

Swat: Jag har haft det problemet med henne, men jag löste det när hon var liten. Hon har ett stort ägande (försökte hugga efter mig när man var tvungen att ta ben från henne, eller något kul hon hittat under promenaden). Jag skulle se det som ett misslyckande om jag var tvungen att använda mig av en metod som innebar strypa loss hunden från pinnen för att "vinna" kampen.

Jag kan meddela att hon var rädd för bilar som valp också :p. och vi bor vid en väg där det kör en del bilar, jag lärde henne mha klicker att förknippa bilar med godis eller lek. Det gick över fort.

Jag förstår vad du menar, man gör det som krävs. Hade jag haft en hund som jagade hästarna i hagen, inte hade jag satt mig med en klicker då, nej då hade jag korrigerat. För det handlar inte om rädsla, utom ett dumt beteende som måste brytas. Kommer det en hare när vi är ute och går i koppel, försöker hon dra får hon veta att det inte är okej. Som sagt, jag håller med dig till viss del, och jag respekterar ditt kunnande och din erfarenhet. Men jag tycker ändå det är onödigt att hänga hunden så som han gör eftersom han provocerar fram det medvetet.

Annalarsson: Som sagt, man gör det som krävs i en viss situation. FÖrsöker min hund attackera mig, klart jag gör allt för att den inte ska kunna göra det. Men skulle du medvetet provocera fram det beteendet?
 

Liknande trådar

Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 751
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 272
Övr. Hund Jag har blivit med valp igen... Nåja, bara en dagvalp, och bara tre halvdagar i veckan, men ändå. Min egen hund är en 20 månader...
Svar
0
· Visningar
1 007
Senast: Viveka
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 441
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp