Mugg = ledont?

J

josse_horses16

Min häst har haft ett allvarligt fall av mugg.
Hon vart väldigt halt, och det krävdes en burk med sulfa för att få henne bra.
Hon är fortfarande inte riktigt bra utan har fortfarande små skorpor kvar.
Någon som vet om mugget kan ha gått in till leder eller liknande.
För ibland så viker benen sig på henne helt plötsligt.
Inte ofta, men ibland.
Det är ganska läskigt och undrar varför...
Sen någon som vet var jag ska göra med det mugg som är kvar?
Jag har provat jummet vatten med såpa, hästsalva, helosan.
Men det ger ingen effekt.
Någon som kan hjälp mig?
Kram/Jossan :confused:
 
Mugg är ett samlingsnamn för inflammation i karleden, alltså huden, och orsakas av svamp och/eller bakterier. Det går inte in till leden, men däremot får endel hästar lymfangit (inflammation av lymfkärlen) som komplikation och svullnar då upp i benen och kan bli rejält dåliga.
Den bästa behandlingen av mugg är mig veterligen Virkon, men ofta krävs det lång behandlingstid och även att man håller hästens karleder torra, så att det inte hela tiden blir nya infektioner.

Lycka till med behandlingen av din häst!
 
Där fick jag lite "bevis" på min teori om mugg. Även jag hade svårt att få bort muggen på min häst. Jag hörde av någon att mugg hade med svamp att göra och därför smorde jag henne med vanlig fotsvampssalva en gång om dagen. Det tog inte lång tid innan muggen var borta.

Lotta
 
okej... när veterinären var ut, så hade hon börjat utveckla lymfamgit. men hon fick pennecilin (genon sprutor som jag gav henne själv... *stolt* ) så det stoppade vi.
sen har hon svullnat upp en gång till för nån månad sen i lymfkörteln mellan frambenen.
men sen har det inte varit mer sånt.
men jag är jätteorolig.
för hon har börjat halta till.
det är inte ofta, var femte ggr som jag rider, men det är väldigt otäckt.
föt när hon ska till å stödja på benet så bara viker det sig.
någon som du vet nåt om??
Kram/Jossan å tack så mycket för svaren. :love:
 
Låter inte så troligt att det är muggen som orsakar detta.... Tycker det låter skumt, om jag vore du skulle jag få en DUKTIG :smirk: veterinär att titta på henne!

Hon är inte bara lite "snubblig" då? Långa hovar, inte så stark, inte ouppmärksam? :confused:
Hur gammal är hon??
 
Svårt att säga varför hon går konstigt ibland. Är det ett bakben hon "tappar"? Kanske en lättare variant av patellaupphakning i så fall, eller som nån annan skrev, länga hovar, allmänt snubblig. Om det inte blir bättre får du väl ta ut en veterinär som får gå igenom henne.
Lycka till!
 
Det kan ju vara så att din häst har låg smärtgräns.
Så hon tycker kanske det gör HYSTERISKT ont där i muggen, och det är därför hon haltar så mkt att benet viker sig.

Jag har två hästar. Det den ena hoppar på tre ben för, visar den andra INGEN hälta alls för!
Totalt olika smärtgräns alltså.

Tips för att slippa lymfangit när såren som orsakar lymfangiten sitter på benen:
När benet börjar svullna där det är ett sår, lägg ett jodopaxomslag över natten! Kanske tom 3-4 nätter i rad, men inte mer!
Jag har aldrig behövt ta ut veterinär för lymfangit, för jag stoppar den alltid innan den måste behandlas med medicin!
Jag lindar benet i fråga (över svullnaden och såret) med ngt sorts underlägg som drar åt sig vätska, sedan en elastisk linda ovanpå.
Sedan blandar jag till runt 5 liter VARM jodopax, som jag DRÄNKER in hela bandaget med! Inte ngt "duttande", utan det ska rinna jodopax.
Jodopaxen liksom "suger ut" infektionen.

För att få bort mugg har jag lärt mig av veterinärer (och andra kunniga) att man ska INTE blöta benet VARJE dag!
För mugg (som är krustor) ska torkas ut!

Så varannan dag tvättar jag muggen med Lactasyd.
Och varje dag smörjer jag muggen med ngt som heter Salicylsyrevaselin, vilket finns på apotek. Det är egentligen till mjölkskorv på småbarn. Det ska vara den 1%.
Salicylsyrevaselinen torkar ut muggen.
Tips från en Strömsholmsveterinär!

OM det sedan blir sprickor när krustorna är borta, så gör jag det mjukt MAX ett par dagar med ngn fet salva. Jag använder ngt som heter "Superbra hästsalva", men det funkar ju lika bra med tex vaselin. Bara det blir mjukt och inte spricker!
 
nej... framben, vet tyvärr inte om det är samma varje gång. men inte bak...
 
hon är ganska gammal 20, men jag har haft henne väldigt länge.
hon har aldrig varit snubblig och jag känner att när det viker sig så känner jag att något är fel...
läskrigt... kram
 
Vi brukar använda GNLD:s "Aloe Vera Gel" på våra hästar, då brukar det försvinna på mindre än en vecka :banana:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 714
Senast: Hedwig
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 413
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp