Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

M

Munkis1

Hej på er hästägare och andra!

Vill höra lite om andras åsikter eftersom man behöver
höra dem ibland också:)

Har en häst med vita kotor och strumpor, vilket gör att
han lätt får mugg. Smörjer med hud och karledsalvor och
borstar bort smuts och skorv.
Finns det någon som har samma problem och som hittat den
perfekta salvan/metoden??
Ska man schamponera och tvätta benen ofta eller torkar det bara
ut. Har inte gjort det alls mycket hittills. I så fall vilket schampo
är bra och inte uttorkande?
Någon som provat Aloe Vera produkter? Hört att det ska va bra...

Undrar också såhär i pälsfällings tider, behöver min häst extra
B-vitamin, eller är det onödigt?
Undrar också om man ska ge hästen extra mineraler?
Min häst är en 9-årig varmblodsvallack, som rids i lätt/medelhårt arbete.
Han får 1,5 kg kraft grund per dag, och 1,75 kh hö morgon och
2,5 kg kväll. Behövs extra tillskott??

Har köpt honom för 7 månader sen av en tjej som red honom någon gång i veckan bara, Hon hade då haft honom i 4 år och hade honom hela denna tid utan skor.

Har haft honom utan skor, och verkat honom under den tiden jag
har haft honom och vad jag tycker så är han inte ömfotad.
Jag tänker förstås hela tiden på att han är utan skor. Rider mkt i ridhus med mjuk underlag, på skogsvägar och ridbana.
Det funkar bra och hovarna är hela och fina efter nu mer n ett halvår.
Hur ska jag göra till vintern. Har hört både att det blir hårt och
besvärligt med halkan och även att hästen istället kan få bättre
grepp utan skor. Rider ju också mest i ridhus under vintern.
Om man tänker på det också, är oskott bäst?
Sedan undrar jag om man märker jätte väl om en häst
är ömfotad? Hur syns det?

Sedan angående strålröta, strålarna fram är inte helt hela, men
de har absolut inte någon illaluktnade massa i sig.
Det är bara att de i mitten har en liten grop och inte är helt släta.
Är det strålröta eller jag som är nojjig?? :smirk:

Tack på förhand alla som svarar!
/Sanna
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Munkis1 skrev:
Min häst är en 9-årig varmblodsvallack, som rids i lätt/medelhårt arbete.
Han får 1,5 kg kraft grund per dag, och 1,75 kh hö morgon och
2,5 kg kväll. Behövs extra tillskott?? /Sanna

Jag antar att din häst går på bete fortfarande. Om han inte gör det så får han helt klart för lite grovfoder.
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Munkis1 skrev:
Har en häst med vita kotor och strumpor, vilket gör att
han lätt får mugg. Smörjer med hud och karledsalvor och
borstar bort smuts och skorv.
Finns det någon som har samma problem och som hittat den
perfekta salvan/metoden??
Ska man schamponera och tvätta benen ofta eller torkar det bara
ut. Har inte gjort det alls mycket hittills. I så fall vilket schampo
är bra och inte uttorkande?
Någon som provat Aloe Vera produkter? Hört att det ska va bra...

/Sanna

Jag kör med hydrokortisonsalva på muggen. Det är det som funkar bäst på min häst. Tvätta inte muggen för ofta, borsta är bättre. Är det så pass smutsigt att du måste tvätta är det viktigt att det är helt torrt innan du smörjer med något, så man inte stänger in fukten. O tvätta inte med schampo, vanligt vatten duger bra! Har hört av vissa att aloe vera är kanon men det har inte funkat för mig..
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Mugg kommer utav dålig cirkulation i ben/hovar.. Har haft det på en av mina hästar i alla år. Men sedan i somras när hans hovar återställts efter många år av skoning så försvann muggen.

Samma sak vad gäller strålröta etc.. Dålig cirkulation i hovarna! Se till att en fungerande hovmekanism säkras och sedan kan du bada hovarna i vatten blandat med äppelcidervinäger vilket hjälper till med PH balansen och därmed motståndskraften mot bakterier..

Om du ändå inte rider så mkt på grusvägar så tycker jag absolut att du kan ha boots som kan broddas! Har själv Easy boot Epics som är broddbara och är mkt nöjd. Med sprinten som man säkrar spännet som håller fast bootsen ser jag det som närmast omöjligt att tappa dessa. Ett test på snöiga vägar kan du se på www.naturligahovar.se

Lycka till!
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Glömde; Tänk på hur du själv skulle gå om det är halt eller stora vassa stenar. Sedan är det bara att se om hästen gör likadant! Alltså korta försiktiga steg, stapplande och kanske t.o.m vägrar röra sej. Alt inte så mkt ont men tillräckligt för att inte vilja trava tex. Sedan söker sej en öm häst nästan alltid till gräskanten eller vill gå där det är ett lager med grus istället för där det bara är nån enstaka sten här och där som kan köra upp lätt i hoven och orsaka smärta..
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

hej hej!!

har 2 hästar en med 4 vita strumpor och den andra med 1 vit strumpa!

har aldrig haft problem med mugg innan då den ena hästen är 14 år så tror jag inte det beror på blodcirkulation på henne iallafall utan på något i marken!

jag har provat det mesta, (hon har haft svår mugg hela sommaren börja i maj) har haft vet. ute men det hjälpte inte!

:idea: fick ett tips om att ta ca 2 msk äppelcider vinäger i 1 liter vatten och tvätta noga med detta, låte verka ca 10 min, torka med tort och på med en mjukgörande salva (karledssalva eller helosan ta det du tror är bra) :idea:

jag gör så ca varanan dag och varanan dag bara vinäger vatten beror på hur det ser ut just den dagen! :idea:

det är det ända som har hjälp mig och jag har provat allt som går!

aloevera var så jätte dyrt så det var inte värt att fortsätta med tyckte jag då det ej hjälpte mig iallafall! :crazy:

:idea: på strålröta om det är det du har, tar jag hovtjära!
det tar jag ca 1 gång i veckan förebyggande alltid! :idea:

men har du röta ta varje dag ca 1 vecka så blir det nog bra!!!!

LYCKA TILL!!!!
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Han går i gräshade från sju på morgonen till 5-6 på kvällen,
men gräsnäringen börjar ju avta.
Kan det va för lite även om han ser rund ut??
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Vad menar du med hovmekanismen säkrad??
Hur ska det förbättras om han inte har skor, förklara om du vill:)
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Munkis1 skrev:
Han går i gräshade från sju på morgonen till 5-6 på kvällen,
men gräsnäringen börjar ju avta.
Kan det va för lite även om han ser rund ut??

Han får då 2.5 kg hö som han ska klara sig på från 5-6 på kvällen till kl. 7 på morgonen. Det tycker jag är på tok för lite för så många timmar.
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

fast de får em. mat när de kommer in och kvällsfoder vid åtta.
ska jag ge mer hö ändå. Han är 1,55 och inte direkt en stor och välbyggd häst.
men han är travare så det är svårt att se på hans hull om han får för mycket eller för lite. de håller ju sig alltid likadana nästan..

tack för svaret förresten:)
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Munkis1 skrev:
fast de får em. mat när de kommer in och kvällsfoder vid åtta.
ska jag ge mer hö ändå. Han är 1,55 och inte direkt en stor och välbyggd häst.
men han är travare så det är svårt att se på hans hull om han får för mycket eller för lite. de håller ju sig alltid likadana nästan..

tack för svaret förresten:)

Han kommer in vid 5-6 och får då sitt kraftfoder och det brukar dom ju äta upp ganska snabbt. Sedan får han vänta tills kl. kl. 8.00 och får då 2.5 kg hö. Det kanske tar honom bara några timmar att äta upp höet och då är kl. bara 10-11 när allt höet är slut. Då har han 8-9 timmar där han inte har någon mat alls. Det är naturligtvis ett problem som många har nu när de går på bete dagtid och står inne på natten. Din häst får säkert i sig vad han behöver på ett dygn men det är inte bra för honom att vara utan mat så många timmar som det blir på natten. Hästars magar är ju gjorda för att äta lite och ofta med korta pass för vila emellan.
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Hej!
Jo, genom att hovbenet är markparallellt inuti hovkapseln för optimal balans och kraftfördelning, alltså inga höga trakter. Inte för mkt sula som hindrar hoven att vidgas vid nedsättande av hoven (hovmekanismen), hörnstöden får absolut inte vara så långa att dom flyter ut på sulan eller att dom går så långt ner att hästen trampar på dessa (dom är inte till för att bära vikt).

Detta var enkelt förklarat då jag inte är någon expert inom området. Vill du ha mer utförliga svar så prova med frågor på tråden om barfota! Där finns det utbildade hovverkare inom olika områden som kan ge mer detaljerade svar..
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Hej det finns ett pulver som heter virikon-s på granngården i små påsar. blanda det med vatten i en sprayflaska och spraya varanan -var tredjedag. Det fungerade jätte bra på min föra häst. Efter någon vecka var det försvunnet.

Jag har nu mera en väldigt tjock Newforest som går på gräs på dagen inne om natten
hon får lite hö till natten men sedan har hon fri tillgång till halm.
hoppas du får rätt på muggen.
mvh maria
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Om muggen kommer när det är lerit i hagen tvättar jag med grönsåpa o smörjer m helosan, om inte det funkar så byter jag ut helosanen mot tjärsalva. Om det är tort i hagen så kan det fuka med att bara smöja. Vid några tillfällen har jag tvättat m såpa o lagt jodopax omslag ,svag jodopax, över natten i tre dagar sen har karlederna varit fina.

Om hästen blir slö vid pälssättningen behöver den oftast b vitamin.
Lyck till
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Jag testade aloe vera på min häst då han hade mugg och det funkade bäst av alla salvor jag provat.
Han är ganska känslig i typen och klarar inte av dom vanliga som fyra ess hästsalva och så :)

Om jag förstod dig rätt så får din häst ungefär 4,5 kg grovfoder om dagen? isf tycker jag du kan öka det lite..

Personligen så föredrar jag barfota under vinterhalvåret när det är snö eftersom min häst i vanliga fall enbart är skodd fram. Sen gillar jag inte att släppa ut hästar med broddar i hagarna ( pga av dåliga erfarenheter) och utan skor slipper dom jobbiga styltor och det är inte lika halt som kallt järn mot snö :D

Lycka till!

Mvh
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

tuttan skrev:
Hej det finns ett pulver som heter virikon-s på granngården i små påsar. blanda det med vatten i en sprayflaska och spraya varanan -var tredjedag. Det fungerade jätte bra på min föra häst. Efter någon vecka var det försvunnet.

Jag har nu mera en väldigt tjock Newforest som går på gräs på dagen inne om natten
hon får lite hö till natten men sedan har hon fri tillgång till halm.
hoppas du får rätt på muggen.
mvh maria

Sprejade du virkonS på muggen? eller hur menade du?
Lite korkad kanske... :confused:
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Hej Här kommer jag som har häst som har en svår mugg, som vill inte fösvinna något sätt. 1 gången fått han i somras..
Har provat Fudicin, aloevera, o tvättat varann dag och smörjt in. inget hjälpt.
tog ut veterinären förra vecka Fredags han var svullnad runt där muggen är, fick pencillin 5 dagar,, nu svullnadet gått ner lite.. haft 8 dagars vila.. Veterinärens råd var att hästen går i hagen ingen ridning tills svullnadet gått ner helt? Red igår iaf ut en sväng. Han var Så lycklig..att komma ut.. :) Håller ni med detta?
Han haltar inte och är övrigt pigg häst..Kanske skall jag prova omslag lägga jodopax över natten.. Tack alla för tips..
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

ja jag spraya på det på muggen.efterhand kan du pela bort ruverna (de som lossnar vid beröring) spraya sen på blandningen. Detta är rekomenderat från min hovis och hästklininken. mvh maria
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Angående fång så prova att tvätta med cleracil mjällshampo. är bakterie och svampdödande. fungerade bra på min förra häst!

Har du din häst barfota så ska du absolut ut och rida på håradre vägar. att hästen sliter sina hovar natulrigt är bara positivt så länge hästen inte är för ömfotad. att skritta och trava på asfalt går utmärkt eftersom en barfotahov tar upp stötar mycket bättre än en hov med järnsko. Så mesa inte på mjuka underlag utan ut o rid på grus och asfaltsvägar! vintern brukar itne vara något problem. man får rida med vett. Boots med broddar är bra om man vill hålla igång lite mer...annars går det att skritta på is om man tar det försiktigt. hoven är bra på att hitta fäste
 
Sv: Mugg, mineraler, strålröta och barfota häst?????

Munkis1 skrev:
fast de får em. mat när de kommer in och kvällsfoder vid åtta.
ska jag ge mer hö ändå. Han är 1,55 och inte direkt en stor och välbyggd häst.
men han är travare så det är svårt att se på hans hull om han får för mycket eller för lite. de håller ju sig alltid likadana nästan..

tack för svaret förresten:)

Har en travar som låter nästan likadan som din. 9år och ca.155-1.58 hög. Min är dock omusklad...men vi håller på att muskla på honom. Har bara haft honom i 1,5månad. Rider honom ca. 5dar i veckan och då hoppar jag en av dom dagarna för instruktör.
Han får ensilage just nu morgon 3kg, lunch 1,5kg, eftermiddag 3kg, kväll 4kg. Vet dock inte analysen på ensilagen än...men han får i princip så mycket han orkar äta.

Tycker att det du ger din häst låter alldelles för lite...du kan gott öka på!

Man känner på revbenen om hästen är i bra hull eller ej. Men tänk på att när en häst väl börjar falla ur...så går det så fort att man knappt hinner märka det förrens den är alldelles för smal.

Mvh Martina
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 967
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 173
Senast: super
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 982
Senast: Stereo
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 542
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp