Bukefalos 28 år!

mugg och hälta

jis

Trådstartare
Hej!
Min häst har fått mugg på ena bakbenet, de andra benet är fina.
Är det vanligt att de bara får mugg på ett ben?
Jag tycker att det alltid brukar vara flera.

Hon haltar också på det benet, men bara i trav. I skritt syns inget.

Bör man kontakta veterinären eftersom hon haltar eller kan man avvakta och se om det går över när muggen är behandlad?
 
Hej!

Ja, hästar kan få mugg på ett eller flera ben, beroende på hur känsliga ben de har. Min förra hade mest på sitt "vita" ben, men även på det andra bakbenet- ingenting på fram. (Sen var hon skimmel så hon hade egentligen 4 vita ben, men bara ett med vita tecken).

De kan bli svullna och halta av mugg och faktiskt få feber och riktigt ont också. Om hästen inte är jättesvullen eller har förhöjd temp hade jag avvaktat några dagar, sett till att muggen hållt ren och torr. Men så har jag haft en mugghäst som var riktigt illa och har rätt bra koll, dhade jag varit du hade jag ringt och rådfrågat vet. :-)
/Lavinia
 
Veterinären tyckte att jag ska raka bort hovskägger och tvätta med klorhexidin och smörja med helosan.
Fortsätter det ändå att bli värre så ska jag göra av mig igen sa han.
Men jag glömde fråga hur ofta.

Brukar man tvätta en eller två gånger per dag?
Det kan väl inte skada att man gör det två gånger?
 
Tvätta en gång. Står hästen på box är det lämpligast att tvätta kvällstid. Jag hade smort med salisylvaselin i stället för helosan, det är fetare.
 
@jis Då ska jag återigen tjata om Manuka honung som jag brukar när det gäller mugg. ;) Tvätta torka rent och smörj sedan med Comvitas Manuka honung styrka + 10 om det är lerigt så lägg gärna en bomullspad runt och linda med självhäftande linda. Låt sitta i två dagar och upprepa sedan samma procedur tills alla skorpor är borta. Comvitas Manuka honung hittar du både på apoteket och på hälsokost, priset är från 309:- för 500g. Detta var det enda som bet på min hästs svåra rasp och vill man läsa mer om Manuka honung så är det bara att googla så hittar man massor om detta mirakelmedel som till och med har bevisad effekt mot MRSA. Allt som gör att vi håller oss borta från antibiotika är värt att testa i första hand tycker jag!
 
Min dotter har ofta svåra problem med svinkoppor, som inte går att bota med antibiotika.
Vår läkare säger att bästa sättet att få bort kryptera är att sätta på ett tjockt lager klövervaselin, som skall sitta i ca 15 min. Sen är kryptera mjuka och lätta att avlägsna.
Kanske värt att prova. Det hjälper bara mot att ta bort kryptera skonsamt.
 
Det finns nog lika många rekommendationer om vad man ska göra mot mugg som det finns hästägare...

Själv har jag lärt mig att inte tvätta utan borsta rent och sen smörja med alkogel eller canaural. Sen jag använde började använda canaural för något år sen får min gamla häst nästan inte mugg längre. Hon har haft rejäla mugganfall som gjort henne halt men de slipper vi nu för tiden.
 
@Görel Fast om alla använder antibiotika som Canaural slentrianmässigt så kommer vi snart inte ha någon antibiotika som biter! Om du inte har tagit prover så vet du ju inte ens om det är samma bakterier eller en ny sort som orsakar muggen och då är detta sättet det bästa sättet att skapa resistenta bakterier.

Vi som håller på med djur (och det gäller över hela världen, bara att kolla på ett veterinärprogram eller viltvårdsprogram där dom pumpar i djuren antibiotika för varenda liten infektion) är dom största bovarna när det gäller att skapa antibiotikaresistens just pga att folk fortfarande tror att antibiotika är en evighetsmedicin eller att resistensutvecklingen inte kommer att drabba oss. Vi måste börja tänka om!!!
 
@Görel Fast om alla använder antibiotika som Canaural slentrianmässigt så kommer vi snart inte ha någon antibiotika som biter! Om du inte har tagit prover så vet du ju inte ens om det är samma bakterier eller en ny sort som orsakar muggen och då är detta sättet det bästa sättet att skapa resistenta bakterier.

Vi som håller på med djur (och det gäller över hela världen, bara att kolla på ett veterinärprogram eller viltvårdsprogram där dom pumpar i djuren antibiotika för varenda liten infektion) är dom största bovarna när det gäller att skapa antibiotikaresistens just pga att folk fortfarande tror att antibiotika är en evighetsmedicin eller att resistensutvecklingen inte kommer att drabba oss. Vi måste börja tänka om!!!

Det botar snabbt, hästen slipper lida och det behövs bara en kur eller två sen får hästen inte mer mugg. Har funkat på mina tre. Mitt gamla sto har lidit enormt genom åren och slipper det numera.

Det är alltid någon som argumenterar som du varje gång jag rekommenderar detta, en metod som både hjälper snabbt och som ger djuret snabb lindring. Du får respektera att man tänker olika. För mig är det inte en quickfix utan ett sätt att se till att det inte kommer tillbaka och att mina djur skonas från lidande.
 
@Görel Fast om du mfl fortsätter så kommer du inte ha din behandling kvar, är det så svårt att förstå?? Tror du inte grisbönderna i Danmark resonerade som du?? Se hur allvarliga problem dom har idag!! Du kanske sparar lidande för ditt djur idag men imorgon då??
Vi måste tänka längre än näsan räcker och börja våga prova andra medel i första hand såsom Manukahonung som faktiskt har visat fantastiska resultat så här långt!!!!
 
@Görel Tillägg Nej jag kan inte respektera en annan åsikt när den sabbar så mycket och är så korttänkt! Lev i nuet och skit i framtiden är ju det du i princip säger! Uselt i mina ögon!!!
 
@Görel Tillägg Nej jag kan inte respektera en annan åsikt när den sabbar så mycket och är så korttänkt! Lev i nuet och skit i framtiden är ju det du i princip säger! Uselt i mina ögon!!!

Och jag respekterar inte din då du inte kan se vad jag skriver utan tilskriver mig åsikter som jag inte uttryckt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 329
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 560
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
475
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp