Mugg utan krustor?

finapina

Trådstartare
Dum fråga? Kan en häst ha mugg utan synliga sår och krustor? Dvs "bara" lätt rodnad och svullet ben? Ej feber. Behandla som mugg ändå? Finns det alternativ till Hibiscrub man kan använda?
 
Fotosensibilitet?
Har lite svårt att "se" vad du menar men bara svullet ben skulle jag nog inte behandla som mugg.
 
Lätt rodnad brukar mugg börja som och lätt svullet kan det också vara. Är det svullet, dvs. inte lätt svullnad hade jag dock inte behandlat det som mugg utan beroende på vad hästen går på för underlag och var du bor funderat på giftiga växter, ormbett och liknande.
 
Dum fråga? Kan en häst ha mugg utan synliga sår och krustor? Dvs "bara" lätt rodnad och svullet ben? Ej feber. Behandla som mugg ändå? Finns det alternativ till Hibiscrub man kan använda?

Det brukar börja så hos min unghäst, han får röda lite ömma karleder och om jag inte är snabb att smörja utvecklas det till mugg med krustor. Smörjer med Trikems Hästsalva och har även en från Cavalor som heter MudDoc som är jättebra.
(Han brukar inte var speciellt svullen dock)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
698
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 714
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
911
Senast: inaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp