Mukometra, hjälp!!!

Bukefalos 30 år!

Carmenzitaflower

Trådstartare
Hej!
Vart inne hos veterinären idag med min 11 åriga tik som fått mukometra(något jag aldrig hört talas om förut).

Fick åka där ifrån med rådet att kastrera henne så fort jag har möjlighet, känns lite oklart med tidsaspekten…

Fick även till mig från vet att detta tar inte försäkringen? Förstår verkligen inte varför eftersom detta är en typ av livmoderinflammation som kräver operation?

Vet inte vad jag ska göra riktigt, fick en tid bokad för kastrering om TRE VECKOR, men det känns alldeles för lång tid :(

Någon vars tik haft detta? Går detta verkligen inte på försäkringen? :O
Kommer givetvis operera oavsett men känns bara skumt..

Hej!
Vart inne hos veterinären idag med min 11 åriga tik som fått mukometra(något jag aldrig hört talas om förut).

Fick åka där ifrån med rådet att kastrera henne så fort jag har möjlighet, känns lite oklart med tidsaspekten…

Fick även till mig från vet att detta tar inte försäkringen? Förstår verkligen inte varför eftersom detta är en typ av livmoderinflammation som kräver operation?

Vet inte vad jag ska göra riktigt, fick en tid bokad för kastrering om TRE VECKOR, men det känns alldeles för lång tid :(

Mitt försäkringsbolag tog den kostnaden eftersom hunden mådde dåligt. Då hade hon absolut inte mycket vätska, men desto fler cystor. Och framförallt smärta.

Folksam om det spelar någon roll.

Hej!

Be kliniken skicka in önskan om ett förhandsbesked till försäkringsbolaget.

Kanske finns det någon annan klinik som kan operera henne snabbare? Ring runt och hör.

Hej!

Om hunden visar symtom på livmoderinflammation/äggstockscystor brukar det gå på försäkringen. Om den mår bra går det sällan på försäkringen.
Jag hade försökt få en tidigare operationstid (typ inom 1 vecka) eftersom mukometra kan utvecklas till pyometra. Och samtidigt bett om ett förhandsbesked så du vet var du har att vänta dig gällande ersättning/ej ersättning.

Om hunden visar symtom på livmoderinflammation/äggstockscystor brukar det gå på försäkringen. Om den mår bra går det sällan på försäkringen.
Jag hade försökt få en tidigare operationstid (typ inom 1 vecka) eftersom mukometra kan utvecklas till pyometra. Och samtidigt bett om ett förhandsbesked så du vet var du har att vänta dig gällande ersättning/ej ersättning.
Kan tycka detta borde gå på försäkringen eftersom hon ändå har flytningar som irriterar henne… Tack för tips. Kommer ringa runt på måndag till kliniker jag litar på, detta känns typ som att det borde räknas som lite semiakut? Känner mig osäker på om veterinären verkligen gjorde rätt i vårt fall😳

Min hunds mukometra gick på försäkringen för hon hade slem från slidan och de var inte säkra på om det var pyo eller inte. Folksam, men det är nog 10 år sedan
Min tik har sparsamma genomskinliga luktfria flytningar, ultraljud visade lite förstorad livmoder på ena sidan men proverna var utan anmärkning därav var veterinären ”lugn”. Men känns ändå att detta borde ingå i en försäkring, speciellt när man vet att det kan bli pyometra som blir betydligt dyrare…

Kan tycka detta borde gå på försäkringen eftersom hon ändå har flytningar som irriterar henne… Tack för tips. Kommer ringa runt på måndag till kliniker jag litar på, detta känns typ som att det borde räknas som lite semiakut? Känner mig osäker på om veterinären verkligen gjorde rätt i vårt fall😳
Bara flytningar är inte symtom nog tyvärr (för försäkringsbolagen, veterinärerna tycker annorlunda).
De flesta bolag kräver mer symtom såsom trötthet, kräkning, smärta, ökad törst/urin, feber, förhöjd sänka osv.
Men be om ett förhandsbesked eller prova att reglera. Ibland går det ändå.
Det är inte akut men jag hade velat få henne inbokad på en kastrering så fort som möjligt innan hon börjar må dåligt.

Min tik har sparsamma genomskinliga luktfria flytningar, ultraljud visade lite förstorad livmoder på ena sidan men proverna var utan anmärkning därav var veterinären ”lugn”. Men känns ändå att detta borde ingå i en försäkring, speciellt när man vet att det kan bli pyometra som blir betydligt dyrare…
Det gör inte det tyvärr. Hunden behöver vara ”sjuk”.

Bara flytningar är inte symtom nog tyvärr (för försäkringsbolagen, veterinärerna tycker annorlunda).
De flesta bolag kräver mer symtom såsom trötthet, kräkning, smärta, ökad törst/urin, feber, förhöjd sänka osv.
Det är inte akut men jag hade velat få henne inbokad på en kastrering så fort som möjligt innan hon börjar må dåligt.
Hon är trött och kissar mer så ska kolla på måndag…

Min hund var bara tröttare än vanligt + att löpet liksom inte upphörde. Hon fortsatte ha blod som kom från vulvan.

Så det beror lite på med. Men förhandsbesked är alltid bra.

Hon mår hittills bättre utan sin livmoder. Hoppas det håller i sig.

Min hund var bara tröttare än vanligt + att löpet liksom inte upphörde. Hon fortsatte ha blod som kom från vulvan.

Så det beror lite på med. Men förhandsbesked är alltid bra.

Hon mår hittills bättre utan sin livmoder. Hoppas det håller i sig.
Då hade ju din flera symtom dvs trötthet.
Men ja, jag upplever en diskrepans mellan vad de olika bolagen ersätter när det kommer till livmodersproblem hos tik. Agria är de som dömer absolut hårdast enligt min erfarenhet.

• Gilla
Reactions: Sol
Nu har jag fått en kastrationstid imorgon istället, jag ringde imorse och av en händelse så hade dom fått ett återbud så kändes som det var meningen. Orkar inte krångla med försäkringsbolaget så får betala allt ur egen ficka trots att jag tycker att det är fel, skulle aldrig utsätta min snart 11 åriga tik för en kastration om det inte var absolut nödvändigt men hon är värd alla pengar i världen så det är bara att lösa ❤️

Är brutalt orolig och rädd att något ska gå fel, hon är ALLT för mig. Men veterinären sa att hon aldrig vart med om att någon hund dött av kastration och då hade hon även kastrerat äldre tikar så försöker tänka att det är extremt ovanligt, bättre att operera nu än om hon skulle bli riktigt dålig❤️

Tack för era svar här, känns skönt att man inte är ensam.

Nu har jag fått en kastrationstid imorgon istället, jag ringde imorse och av en händelse så hade dom fått ett återbud så kändes som det var meningen. Orkar inte krångla med försäkringsbolaget så får betala allt ur egen ficka trots att jag tycker att det är fel, skulle aldrig utsätta min snart 11 åriga tik för en kastration om det inte var absolut nödvändigt men hon är värd alla pengar i världen så det är bara att lösa ❤️

Är brutalt orolig och rädd att något ska gå fel, hon är ALLT för mig. Men veterinären sa att hon aldrig vart med om att någon hund dött av kastration och då hade hon även kastrerat äldre tikar så försöker tänka att det är extremt ovanligt, bättre att operera nu än om hon skulle bli riktigt dålig❤️

Men du måste ju ändå försöka reglera? Det enda som händer är ju att de antingen betalar ersättning eller inte gör det. Jag hade definitivt försökt, det är knappast att krångla och många tusenlappar billigare om de ersätter.
Skönt att du fick en snabb tid och hoppas operation och eftervård går bra nu.

Risken att nåt ska hända under narkos är väldigt låg, under 1% om jag minns rätt från senaste studierna. Förstår dock din känsla, vi lät operera vår dörra hund när han var 11 år då han var så fräsch i övrigt (främmande kropp), han fixade det bra.
Håller tummarna att allt går bra för er!

Om du har råd så skulle jag betala själv och be om journalkopia och skicka in till försäkringsbolaget. Annars prova direktreglera.

Min ena tik hade det när hon var 1,5 år gammal. Veterinären sa att det inte var nödvändigt att kastrera eftersom livmodern hade återgått till normalstorlek efter någon vecka när vi hade återbesök. Vet inte om det är skillnad när de är yngre dock. Idag är hon 4 år och är fortfarande inte kastrerad. Vi håller dock koll på henne vid varje löp och är beredda att kastrera henne.

Vet inte så mycket mer om diagnosen än så tyvärr. Men kan tänka mig att det är mer oroväckande på en äldre hund.

Hon blev tyvärr inlagd idag igen :’(
Hon har vart jätte dålig sedan operationen, bara legat, knappt velat äta och inte kunnat bajsa. Veterinären sa att hon skulle tro att det dåliga måendet har berott på förstoppningen.

När jag ändå var där idag bad jag om kopia på kvittot och där står diagnosen mukometra, bad även om journalkopior som jag ska få på mailen men på hemgångsrådet jag fick stod det att livmodern var stor och vätskefylld så jag tänker att jag ska testa att skicka in till agria, det kostar ju inget att iaf försöka🙏🏻

Hon blev tyvärr inlagd idag igen :’(
Hon har vart jätte dålig sedan operationen, bara legat, knappt velat äta och inte kunnat bajsa. Veterinären sa att hon skulle tro att det dåliga måendet har berott på förstoppningen.

När jag ändå var där idag bad jag om kopia på kvittot och där står diagnosen mukometra, bad även om journalkopior som jag ska få på mailen men på hemgångsrådet jag fick stod det att livmodern var stor och vätskefylld så jag tänker att jag ska testa att skicka in till agria, det kostar ju inget att iaf försöka🙏🏻
Min tik mådde jättedåligt också. Jag fick komplettera med panodil för att klara smärtan. Men hon är knepig med smärta efter operationer och behöver typ alltid extra.

Liknande trådar

• Kastrera tik
  • Hur står man ut tills det är dags att avsluta efter att man tagit beslutet?
  • Hund som vinglar och ramlar
  • Hundförsäkring

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar