Munkorg för bete

_Runaway_

Trådstartare
Ska köpa en munkorg/betesmask till min häst inför sommaren. Någon som har erfarenhet av Börjes modell? Eller någon annan som är bra? Den måste vara hållbar och sitta BRA på grimman, fånghäst som absout inte ska ha några skrovmål. Får kosta mycket om det så vill.

Sv: Munkorg för bete

Den här modellen har jag för mig att min f.d. arbetskamrat köpte på H**ks för ca 600 spänn...funkade bra men håller bara en säsong...

kotten04.jpg

Dock vet jag inte om de finns att få tag i nu...detta var för 2 år sedan.

De begränsar förmågan att beta, men utan att hindra den helt. Det är som små hål i korgen så hästen kan äta lite.

Jag vet att det var någon förra sommaren som hade ett "recept" på hur man gjorde en munkorg själv. Smart och enkelt (o billigt)! Sök så får du se om den finns kvar!

Vi har munkorgen från Börjes (samma model som Piraja visade *pekar uppåt*) till våra shettisar och till dem har de funkat jättebra, suttit bra, de har inte fått skav osv, men de har bara haft den på sig i genomsnitt varannan dag. Hållbar, haft den i flera år.
Till fjordingen däremot som borrar ner huvudet i marken, ställer sig med båda framhovarna på munkorgen och sen drar upp huvudet, där överlevde den inte många timmar..

Beror med andra ord helt på hur tolerant din häst är. Bestämmer den sig för att inte ha munkorg på sig så spelar det ingen roll hur bra den sitter eller hur dyr den är, för då åker den av i alla fall. Detta måste du väl dock prova för att veta.

Har upplevt det som om de flesta hästar (utom tjurskalliga fjordhästar :devil: )funkar bra med munkorg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 077
Senast: tara
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Stockholms skärgård
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden