Munkorg vintertid?

Haklapp fungerade jättebra med den täckesätaren min häst gick tillsammans med förut. Han brydde sig inte heller om antibitmedel mm. Så det kan vara värt att testa!
 
Funkar inte haklapp mer när hästen biter sina egna täcken? Tyvärr slaktade denna häst även täcken på sommarbete när de var ute dygnet runt. Det är som en fix idé han fått
Den fungerar bra mot annat bitande också, även om den är menad till de som biter i bogspännena. Väl värt att prova!
 
missade den meningen. Då får väl hästen stå själv eller ägaren betala för de täcken den förstör.
Japp, sjukhage hela vintern blir det om jag inte får tag i annan stallplats. Finns inte flera hagar och de hästar han kan gå med som han inte biter i täckena på får han inte gå med. Vi testade med grimma 1 vecka förra vintern och kinderna svullnade.
 
Japp, sjukhage hela vintern blir det om jag inte får tag i annan stallplats. Finns inte flera hagar och de hästar han kan gå med som han inte biter i täckena på får han inte gå med. Vi testade med grimma 1 vecka förra vintern och kinderna svullnade.

Tänk på att hästen måste kunna röra sig fritt i alla gångarter varje dag ändå, för jag antar att sjukhagen inte är stor nog att springa i?
 
Vad står det i ditt kontrakt? Sånt här gör mig galet arg. Din häst kan uppenbarligen inte ha grimma/munkorg/haklapp på grund av djurskyddslagen. Alltså är inte det ett alternativ. Samma lag gör gällande att sjukhage inte är ett alternativ.

Som jag ser det finns två alternativ. Stallägaren tar sitt ansvar och flyttar om i hagarna tills det fungerar alternativt nuvarande hagkompisar får köpa nya täcken eller själva byta stallplats.
 
Det kan knappast vara de andra hästägarnas sak att lösa problemet denna häst har. Jag skulle inte vilja ha min häst med en som är så klåen och rastlös.
Här anser jag att det då är du som får flytta på din häst. Det nämns ingenstans att hästen biter djupa sår i kompisarna och då anser jag inte att den ska straffas för att den är busig. Klä av hästen eller flytta den.

Men först och främst är det stallägarens sak att sortera om i hagarna så alla djur och ägare blir nöjda.
 
Vad står det i ditt kontrakt? Sånt här gör mig galet arg. Din häst kan uppenbarligen inte ha grimma/munkorg/haklapp på grund av djurskyddslagen. Alltså är inte det ett alternativ. Samma lag gör gällande att sjukhage inte är ett alternativ.

Som jag ser det finns två alternativ. Stallägaren tar sitt ansvar och flyttar om i hagarna tills det fungerar alternativt nuvarande hagkompisar får köpa nya täcken eller själva byta stallplats.

Det var det märkligaste resonemang jag hört. Så stallkompisarna ska köpa ny täcken varje vecka eller flytta (!) för att en annan special individ häst har ett onormalt beteende och fullkomligt slaktar alla hästars täcken? Nej du, det är inte någon annans problem utan hästägarens i första hand. TS: se dig om efter en stallplats där din häst kan gå själv i en större hage som inte är sjukhage.
 
Hej. Har en häst som tyvärr biter sönder de andras täcken på lek och fått det som en fix idé. Vi har provat alla Antibit, chilipulver osv utan resultat. Han fungerar med mer högrangade hästar som har ork att sätta sig i respekt då han är ganska enveten/påflugen tyvärr får/kan han inte gå med dessa och hagarna räcker inte så han kan gå ensam. Nu vill de andra att han går med munkorg året runt. Min fråga är: Får man verkligen hålla häst så? Och kan de ens äta hösilage med munkorg? Enligt veterinär har han dessutom en sådan problemmun så han ska inte ens ha grimma i hagen, med munkorg i grimman blir det förmodligen värre. Andra alternativet är sjukhage, men då kommer han att bli tokig och tyvärr finns ingenstans han kan springa av sig på. Hur ska jag tänka? Jag letar stallplats men tyvärr jättesvårt denna årstiden samt med foderbristen i år.

Betalar du för de täcken din häst biter sönder?
 
Här anser jag att det då är du som får flytta på din häst. Det nämns ingenstans att hästen biter djupa sår i kompisarna och då anser jag inte att den ska straffas för att den är busig. Klä av hästen eller flytta den.

Så du menar på allvar:
1. Min häst ska gå utan täcke för täckesmarodören inte ska ha något att bita sönder?
2. Om jag vill ha min häst med täcke så ska jag acceptera sönderbitna täcken med den risk och kostnad det faktiskt kan vara?
 
Här anser jag att det då är du som får flytta på din häst. Det nämns ingenstans att hästen biter djupa sår i kompisarna och då anser jag inte att den ska straffas för att den är busig. Klä av hästen eller flytta den.

Men först och främst är det stallägarens sak att sortera om i hagarna så alla djur och ägare blir nöjda.
Jag förstår inte hur du tänker. Ska min häst gå och frysa för att en annan äter täcken? Tycker du at tjag ska behöva lägga ut sisådär 4000-8000:-/månad för nya täcken för att en annan häst äter upp dem. Kostand för ca 1 täcke i veckan men en produktiv individ kan helslakta ett täcke/dag och då är vi snarare uppe i 30000-60000:-/månad. Jag undrar vad du har i lön som anser att sådana utgifter är befogade.
 
Nej självklart är det stallägaren som får lösa det.
Som stallägare skulle jag i så fall lösa det genom att den besvärliga hästen får flytta. Har man ett visst antal hagar och hästen inte fungerar, så man kan erbjuda en sjukhage så har man väl gjort vad som krävs som stallägare.

Börja flytta om alla hästar/bygga hage skulle jag inte tycka det var värt. Då är det enklare att ta in en ny häst.
 
Så du menar på allvar:
1. Min häst ska gå utan täcke för täckesmarodören inte ska ha något att bita sönder?
2. Om jag vill ha min häst med täcke så ska jag acceptera sönderbitna täcken med den risk och kostnad det faktiskt kan vara?
Precis, alternativt flytta din häst till en annan hage, varför tycker alla alltid att det är busfröet som automatiskt måste ut? Om hästen däremot bits även utan täcken och alltså har ett allvarligare socialt problem, då köper jag att den ska gå själv.
Men grundproblemet är ju såklart att stallägaren inte tar ansvar för att dennes verksamhet inte fungerar.
 
@Ace men stallägaren har ju försökt att lösa det? Finns inte fler hagar så finns inte? Man kan väl inte begära det omöjliga? Sjukhagen kanske är hyffsat stor, det vet vi inte. Om flocken i övrigt fungerar så är det ju ändå enklast att flytta den häst som inte gör det?

Till TS, hoppas du hittar en stallplats där din häst fungerar i flocken.
 
Precis, alternativt flytta din häst till en annan hage, varför tycker alla alltid att det är busfröet som automatiskt måste ut? Om hästen däremot bits även utan täcken och alltså har ett allvarligare socialt problem, då köper jag att den ska gå själv.
Men grundproblemet är ju såklart att stallägaren inte tar ansvar för att dennes verksamhet inte fungerar.

Därför att det är den som är problemet? Det är inte mobbande tvåbenta vi talar om här, det handlar om att någons djur förstör annans egendom. Det är ägarens problem, går det inte att lösa får man väl flytta. Jag kan inte nånstans se att andra ska betala svindyra kostnader och allt strul o jobb det innebär med ständigt nya täcken för att någon annan har en häst som inte fungerar.

TS, hoppas du hittar en plats där det funkar för din pålle snart!
 
Precis, alternativt flytta din häst till en annan hage, varför tycker alla alltid att det är busfröet som automatiskt måste ut? Om hästen däremot bits även utan täcken och alltså har ett allvarligare socialt problem, då köper jag att den ska gå själv.
Men grundproblemet är ju såklart att stallägaren inte tar ansvar för att dennes verksamhet inte fungerar.

Jag tycker inte det är det minsta orimligt att stallägaren inte vill forma hela sin verksamhet för en häst med ett onormalt extremt beteende.
Det är attityder som din som gör att man som stallägare hellre säger upp en inack än att börja styra och ”organisera om” för samtliga övriga.
 
Här anser jag att det då är du som får flytta på din häst. Det nämns ingenstans att hästen biter djupa sår i kompisarna och då anser jag inte att den ska straffas för att den är busig. Klä av hästen eller flytta den.

Men först och främst är det stallägarens sak att sortera om i hagarna så alla djur och ägare blir nöjda.
Nej inga sår eller så. Den han går med nu funkar jättebra då denne sätter tydliga gränser och inte släpper honom nära. Tyvärr får han inte fortsätta gå med den. Den har täcken, och han skull aldrig våga röra dem.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 122
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 055
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 318
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp