Munkorg vintertid?

@Ace men stallägaren har ju försökt att lösa det? Finns inte fler hagar så finns inte? Man kan väl inte begära det omöjliga? Sjukhagen kanske är hyffsat stor, det vet vi inte. Om flocken i övrigt fungerar så är det ju ändå enklast att flytta den häst som inte gör det?

Till TS, hoppas du hittar en stallplats där din häst fungerar i flocken.
Stallägaren kan inte bestämma över andras hästar säger hen. Så hen kan bara föreslå. Sjukhagen är som en stor box, jag letar vidare. Borde ju gå att hitta, finns många som inte alls använder täcken som exempel
 
Stallägaren kan inte bestämma över andras hästar säger hen. Så hen kan bara föreslå. Sjukhagen är som en stor box, jag letar vidare. Borde ju gå att hitta, finns många som inte alls använder täcken som exempel
ok, ja stor box det blir ju alldeles för litet så klart.
Hoppas du hittar det du söker :)
 
Precis, alternativt flytta din häst till en annan hage, varför tycker alla alltid att det är busfröet som automatiskt måste ut? Om hästen däremot bits även utan täcken och alltså har ett allvarligare socialt problem, då köper jag att den ska gå själv.
Men grundproblemet är ju såklart att stallägaren inte tar ansvar för att dennes verksamhet inte fungerar.
Med den "regeln" så vågar ingen ta emot inackorderingar, klart man ska försöka lösa problemen men det är för dyrbart att låta en häst "äta upp täcken och hittar man ingen lösning så måste hästen till slut flytta.
 
Stallägaren kan inte bestämma över andras hästar säger hen. Så hen kan bara föreslå. Sjukhagen är som en stor box, jag letar vidare. Borde ju gå att hitta, finns många som inte alls använder täcken som exempel
Går det inte att hägna av en lite större ruta? Jag menar tills du hittar ett alternativ?
 
Stallägaren kan inte bestämma över andras hästar säger hen. Så hen kan bara föreslå. Sjukhagen är som en stor box, jag letar vidare. Borde ju gå att hitta, finns många som inte alls använder täcken som exempel
Det kan stallägaren visst göra, hen bestämmer ju över din. Sen får man acceptera eller flytta.
 
Det kan stallägaren visst göra, hen bestämmer ju över din. Sen får man acceptera eller flytta.
Rent krasst är det jag som dragit igång detta med hagarna, då det inte är ok med ett slaktat täcke om dagen vare sig för ägaren, den andra hästen eller mig. Stallägaren ger förslag bara. Min lösning just nu är att han fortsätter gå med den som det funkar med och som han inte går nära. Men det gick inte heller
 
Går det inte att hägna av en lite större ruta? Jag menar tills du hittar ett alternativ?
Tyvärr inte, ev blir en hage ledig senare några månader. Men jag känner att jag vill ha en lösning som håller, året runt. Så han slipper stå långa perioder i sjukhage. För mig blir det också en stor kostnad med alla täcken som skall ersättas.
 
Rent krasst är det jag som dragit igång detta med hagarna, då det inte är ok med ett slaktat täcke om dagen vare sig för ägaren, den andra hästen eller mig. Stallägaren ger förslag bara. Min lösning just nu är att han fortsätter gå med den som det funkar med och som han inte går nära. Men det gick inte heller
Jag menade bara att stallägaren är den som ytterst bestämmer.
 
Jag har varit med om, med gått resultat, att hästen som för täcket avplockat har ett billigt slit och släng täcke överst. D.v.s. ett ofodrat regntäcke över sitt vanliga.
Men sen är det såklart skaderisken för den andra hästen om täcket hänger på sniskan.

Hur lång uppsägningstid har du?
Du hade kanske kunnat dela av en hage på mitten under uppsägningstiden, så får du leta stallplats och hö under tiden. På många ställen har det trots allt lossnat med höt, då man kunnat ta någon skörd till i Sverige, det polska har gått ner lite i pris numer.

Tänker att även om stallägaren är avig/ stallkompisarna inte är intresserad av att kompromissa så är det du som har det yttersta ansvaret för att din häst mår bra och har en dräglig tillvaro. Men det verkar du ha koll på. :)
 
Precis, alternativt flytta din häst till en annan hage, varför tycker alla alltid att det är busfröet som automatiskt måste ut? Om hästen däremot bits även utan täcken och alltså har ett allvarligare socialt problem, då köper jag att den ska gå själv.
Men grundproblemet är ju såklart att stallägaren inte tar ansvar för att dennes verksamhet inte fungerar.

Jag förstår inte alls hur du tänker.
Menar du att du skulle vara fine med att din häst fick sina täcken sönderbitna och förvandlade till obrukbara flera ggr i v tex? För att du "inte vill straffa busfröet" till hagkompis?

Jag hade faktiskt inte haft lust med det. Då är jag vare sig ogin eller skiter i hästarnas väl och ve. Men det får ju finnas en gräns någonstans för vad jag ska betala för andras hästar.
Det blir ju en rejält ökad kostnad i jämförelse mot om jag hade min häst med typ vilken vanlig häst som helst.

Om man tex har en häst som ger sig på andra hästarna i flocken så pass att de skadas och man måste få hejd på problemet så flyttar man väl den häst som är orsak till allt. Inte de andra som funkar. Det är ju samma här.
 
Ja det gör jag, men det har knappast något med tråden att göra.

I mina ögon är det i högsta grad relevant, nivån av irritation hos övriga i stallet blir ju vansinnigt mycket högre om ägaren till en täckesmarodör inte gör rätt för sig (vilket inte ä helt ovanligt).

Varför tycker övriga i stallet att de sönderbitna täckena är ett sådant problem om du ändå köper nytt av det som gått sönder?

För mig låter deras reaktion oproportionerlig helt enkelt, om det inte ligger något mer bakom...
 
I mina ögon är det i högsta grad relevant, nivån av irritation hos övriga i stallet blir ju vansinnigt mycket högre om ägaren till en täckesmarodör inte gör rätt för sig (vilket inte ä helt ovanligt).

Varför tycker övriga i stallet att de sönderbitna täckena är ett sådant problem om du ändå köper nytt av det som gått sönder?

För mig låter deras reaktion oproportionerlig helt enkelt, om det inte ligger något mer bakom...
Det ska till en ängels tålamod att inte bli irriterad över dagligen sönderrivna täcken och en stor plånbok för att ha råd att ersätta'
 
Så du menar på allvar:
1. Min häst ska gå utan täcke för täckesmarodören inte ska ha något att bita sönder?
2. Om jag vill ha min häst med täcke så ska jag acceptera sönderbitna täcken med den risk och kostnad det faktiskt kan vara?

Jag tycker inte det ska behöva vara så. Men tyvärr är det så i de flesta stall. Inklusive det jag står i nu :/
Så du får nog vara beredd att mötas av det dessvärre. Är väl för det för de flesta är enklare än att möblera om/skapa fler hagar etc.
 
I mina ögon är det i högsta grad relevant, nivån av irritation hos övriga i stallet blir ju vansinnigt mycket högre om ägaren till en täckesmarodör inte gör rätt för sig (vilket inte ä helt ovanligt).

Varför tycker övriga i stallet att de sönderbitna täckena är ett sådant problem om du ändå köper nytt av det som gått sönder?

För mig låter deras reaktion oproportionerlig helt enkelt, om det inte ligger något mer bakom...

Fast jag skulle inte ha tålamod med det heller. Trasiga täcken är en skaderisk, hästen har inte det skydd den ska ha, och det är inte direkt bekvämt när någon drar i täckena t ex.

Sen har jag svårt tro någon skulle köpa nytt täcke för 2000+ kr varje gång - och jag vill inte ha något annat märke eller modell.

Så det är knappast sån överreaktion om det är en äkta täckesmarodör.
 
Här finns det också en täckesmarodör :rage:
Har gjort så att han går i killarnas utedrift fast han själv står på box nattetid. Han själv har täcke på sig men så fort nån annan har det går de sönder och han ger sig inte trots anti bit och allt vad det är.
Så alltså ingen annan än han kan ha täcke på sig och ja inte helt optimalt men funkar då det är islandshästar och ponnys som enbart är halsklippta. Rids någon och är svettig får de stå inne ett tag och torka upp. Alternativt ta in täckesförstötaren om någon häst går ut med täcke. På nättarna när han står inne kan andra ha täcke på sig.

I ditt fall hade jag försökt gränsa av någon hage om det inte går att lösa att han kan gå med någon som inte måste ha täcke.
 
I mina ögon är det i högsta grad relevant, nivån av irritation hos övriga i stallet blir ju vansinnigt mycket högre om ägaren till en täckesmarodör inte gör rätt för sig (vilket inte ä helt ovanligt).

Varför tycker övriga i stallet att de sönderbitna täckena är ett sådant problem om du ändå köper nytt av det som gått sönder?

För mig låter deras reaktion oproportionerlig helt enkelt, om det inte ligger något mer bakom...
Som sagt, tråden handlar inte om ersättning av täcken, för det är/har inte varit några problem med det utan hur man kan lösa situationen i förlängningen. Och där verkar du rådlös
 
Här finns det också en täckesmarodör :rage:
Har gjort så att han går i killarnas utedrift fast han själv står på box nattetid. Han själv har täcke på sig men så fort nån annan har det går de sönder och han ger sig inte trots anti bit och allt vad det är.
Så alltså ingen annan än han kan ha täcke på sig och ja inte helt optimalt men funkar då det är islandshästar och ponnys som enbart är halsklippta. Rids någon och är svettig får de stå inne ett tag och torka upp. Alternativt ta in täckesförstötaren om någon häst går ut med täcke. På nättarna när han står inne kan andra ha täcke på sig.

I ditt fall hade jag försökt gränsa av någon hage om det inte går att lösa att han kan gå med någon som inte måste ha täcke.
Jag får inte gränsa/bygga hage. Annars hade det varit en bra lösning. Tänker att han kanske gillat en lösdrift, borde ju finnas där de går utan täcke också.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 084
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 779
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp