Munsanering

Jag skrapar själv, hittills har 6 hundar överlevt det och sedan dött gamla med alla tänder i behåll:angel:

Prova själv, det är inte svårt.

Varför är du så nervös? Är du nervös att något ska hända Monster eller att han ska skada någon?
 
Jag har tandsanerat flera gamla hundar i år.
Själva sövningen (gas) har för 18 kg hund kostat ca 2500 kr och för 10 kg hund runt 1300. Per gång
Så sövningskostnaden varierar med storlek på hund.

Då mina hundar är 13-14 år görs inte alla åtgärder samma dag då vetten inte vill hålla så gamla hundar nedsövda i många timmar.

Det har blivit 2 besök (med sövningskostnad varje gång givetvis) per hund i genomsnitt.
Därtill omfattande seniorundersökning med seniorblodpanel samt pre-anestiprover - 1800 kr per hund.

Varje hund har sedan tandröntgats för omkring 1000 kr per hund.
Fast pris för ultraljudsrengöring = 1600 kr per hund.

Borttagning av de små tänderna fram = 165 kr st
Borttagning enkel, av redan lös tand längre bak - ungefär 600 kr
Borttagning av stora kindtänder som måste klyvas och mejslas ut = 1400 kr per tand

Tur jag lånade på huset i vintras så att jag hade pengar över, totalt kostar de 3 gamlingarna mig 12-13000 per styck...

Men då dom är av långlivad släkt (en av 13-åringarna har aktiv mamma och hennes kullbror i livet, 16 år. Och morbror sprang Lure Coursing förra veckan...) så ska dom väl hänga med ett eller par år till. Lika bra tänderna fixas nu för jag tror inte jag söver ner dom framöver när dom blir ännu äldre.

Förr var inte tandsanering lika dyrt, innan dom sövde med gas och bara sederade när det gäller ultraljudsrengöringen. Då kunde det kosta straxt under 2000 per styck för mina.

Men nu börjar det krypa uppåt 4500-5000 kr vid första besöket, sövning, röntgen och tandsanering.
Med mina 8 hundar måste jag bli bättre på förebyggande, helt klart.

Av de 8 är det en som bara inte får tandsten. Samma släkt (min uppfödning i generationer), samma mat, men fyller nu 9 och har inte tandsten än.
Av de 3 äldsta har 2 st fått tandsten igen redan vid återbesöket för att kolla hur hålen efter stora utdragna tänder ser ut, d v s 10-14 dagar efter rengöring. Dessa första veckor då hundarna är sydda i munnen har dom varken fått ben eller borstning.

Det är många gånger jag önskat att jag kunnat sätta 9-åringen i avel när hon var yngre med tanke på hennes tänder, men hon har rädslor och gick därför aldrig i avel.

Alltid är det nåt :)





qHGQoaB.jpg



Idag tog jag den här:

2tKWjr3.jpg





Och när vi ändå är igång, ta i med skräckexempel på vad det kostat också... :cautious:
 
Varför är du så nervös? Är du nervös att något ska hända Monster eller att han ska skada någon?

Jadu... Hur ska jag förklara något så irrationellt på ett begripligt sätt?

Men kortfattat - och så vitt jag själv förstår av upplevelsen - så "tror" jag att om jag inte kan få Monster att uppföra sig exemplariskt så kommer han att dö, pga några tidigare jättejobbiga erfarenheter hos veterinär med honom när han var yngre. Jag tror ju inte att vetten kommer att sätta avlivningssprutan i honom så fort han sätter en tass fel, men det verkar vara någon sådan övertygelse jag reagerar på ändå.

Det är både pinsamt och frustrerande, både för att jag ju ser själv att det är knäppt och för att det är jag som orsakar hela problemet. Men jag lyckas inte ta mig ur det... :(

Jag skrapar själv, hittills har 6 hundar överlevt det och sedan dött gamla med alla tänder i behåll:angel:

Prova själv, det är inte svårt.

Jag tycker inte att det ser så förfärligt ut på de nya bilderna heller. Jag hade använt tandstensskrapa och avstått veterinärbesök.

OK, det låter ju positivt... Jag tror inte jag ska avboka på en gång, dock. Bäst att jag försöker tänka igenom så jag inte låter bli bara för att jag är rädd.

Som sagt, han luktar illa ur munnen (det verkar vara saliven som luktar, saker han burit på stinker också rejält, om det gör någon skillnad), det ser ut att ha blivit märkbart värre på bara några månader, och det blir mörkbruna fläckar överallt där hans saliv hamnat. Men det är inte särskilt allvarligt då?

Jag får erkänna att om inte annat så har ni verkligen lugnat mitt "herregud, varför har jag inte tagit tag i det här tidigare!?"-samvete. :p
 
Jag har tandsanerat flera gamla hundar i år.
Själva sövningen (gas) har för 18 kg hund kostat ca 2500 kr och för 10 kg hund runt 1300. Per gång
Så sövningskostnaden varierar med storlek på hund.

Då mina hundar är 13-14 år görs inte alla åtgärder samma dag då vetten inte vill hålla så gamla hundar nedsövda i många timmar.

Det har blivit 2 besök (med sövningskostnad varje gång givetvis) per hund i genomsnitt.
Därtill omfattande seniorundersökning med seniorblodpanel samt pre-anestiprover - 1800 kr per hund.

Varje hund har sedan tandröntgats för omkring 1000 kr per hund.
Fast pris för ultraljudsrengöring = 1600 kr per hund.

Borttagning av de små tänderna fram = 165 kr st
Borttagning enkel, av redan lös tand längre bak - ungefär 600 kr
Borttagning av stora kindtänder som måste klyvas och mejslas ut = 1400 kr per tand

Tur jag lånade på huset i vintras så att jag hade pengar över, totalt kostar de 3 gamlingarna mig 12-13000 per styck...

Men då dom är av långlivad släkt (en av 13-åringarna har aktiv mamma och hennes kullbror i livet, 16 år. Och morbror sprang Lure Coursing förra veckan...) så ska dom väl hänga med ett eller par år till. Lika bra tänderna fixas nu för jag tror inte jag söver ner dom framöver när dom blir ännu äldre.

Förr var inte tandsanering lika dyrt, innan dom sövde med gas och bara sederade när det gäller ultraljudsrengöringen. Då kunde det kosta straxt under 2000 per styck för mina.

Men nu börjar det krypa uppåt 4500-5000 kr vid första besöket, sövning, röntgen och tandsanering.
Med mina 8 hundar måste jag bli bättre på förebyggande, helt klart.

Av de 8 är det en som bara inte får tandsten. Samma släkt (min uppfödning i generationer), samma mat, men fyller nu 9 och har inte tandsten än.
Av de 3 äldsta har 2 st fått tandsten igen redan vid återbesöket för att kolla hur hålen efter stora utdragna tänder ser ut, d v s 10-14 dagar efter rengöring. Dessa första veckor då hundarna är sydda i munnen har dom varken fått ben eller borstning.

Det är många gånger jag önskat att jag kunnat sätta 9-åringen i avel när hon var yngre med tanke på hennes tänder, men hon har rädslor och gick därför aldrig i avel.

Alltid är det nåt :)

Tack så mycket för alla detaljer! :up:

Jag tror, om jag lyckades uppfatta någorlunda rätt, att grundavgiften är 2 000 eller 2 500 (hörde inte helt tydligt :o) för sövningen och själva tandstensborttagningen, men det kan tillkomma saker beroende på hur han faktiskt ser ut inne i munnen när de lagt vantarna på honom. (Och det här är ju Monsters vanliga veterinär, så de vet hur stor han är och sådant.) Så jag utgår från 2 500 minst, och så är jag förberedd på det dubbla. Jag har tyvärr inget hus att ta lån på, så jag hoppas det inte blir mycket värre! :p

Men det är ju därför man skaffar hund istället för spargris. :laugh:
 
Nja, först är det sövning, för 18 kg hund t ex, betalade jag 2500 kr för den.
Sen tillkommer 1600 i ultraljudsrengöring.
Och dessutom tillkommer 1000 kr till för tandröntgen, i alla fall vid första besöket.

2500 +1000 + 1600 + klinikavgift. Så det har varit nånstans mellan 4500 och 5000 vid första besöket, utan tandutdragning för hunden på 18 kg.

En tik på 14 kg kostade 4800, det blev bara ett besök och då var det sövning, röntgen, ultraljud samt utdragning av 6 incisiver men inga större tänder.


Jag tror, men är inte säker utan att kolla räkningarna, att tandröntgen också görs på käken där dom varit tvungna att klyva och mejsla ut tänder, dom måste ju kolla att alla delar av alla rötterna är borta.
Har dock inget minne av särskild post för tandröntgen på dessa utdragningar, de har skett vid besök nr 2, inte första besöket.

Så det kan tänkas att den röntgen ingår i priset för stora krångliga tänder som ska ut.

Det bästa är att höra med din veterinär vad dom tar för de olika sakerna samt vad dom normalt gör.
Alla veterinärer har inte tandröntgen t ex. Men då vet du inte heller om det t ex är tandlossning på gång.

Nu ser din hund inte ut att ha så långt gången tandsten så risken för tandlossning är väl minimal antar jag.
Men om ett antal år när hunden är äldre bör nog en röntgen göras förr eller senare.



Tack så mycket för alla detaljer! :up:

Jag tror, om jag lyckades uppfatta någorlunda rätt, att grundavgiften är 2 000 eller 2 500 (hörde inte helt tydligt :o) för sövningen och själva tandstensborttagningen, men det kan tillkomma saker beroende på hur han faktiskt ser ut inne i munnen när de lagt vantarna på honom. (Och det här är ju Monsters vanliga veterinär, så de vet hur stor han är och sådant.) Så jag utgår från 2 500 minst, och så är jag förberedd på det dubbla. Jag har tyvärr inget hus att ta lån på, så jag hoppas det inte blir mycket värre! :p

Men det är ju därför man skaffar hund istället för spargris. :laugh:
 
Nja, först är det sövning, för 18 kg hund t ex, betalade jag 2500 kr för den.
Sen tillkommer 1600 i ultraljudsrengöring.
Och dessutom tillkommer 1000 kr till för tandröntgen, i alla fall vid första besöket.

2500 +1000 + 1600 + klinikavgift. Så det har varit nånstans mellan 4500 och 5000 vid första besöket, utan tandutdragning för hunden på 18 kg.

En tik på 14 kg kostade 4800, det blev bara ett besök och då var det sövning, röntgen, ultraljud samt utdragning av 6 incisiver men inga större tänder.


Jag tror, men är inte säker utan att kolla räkningarna, att tandröntgen också görs på käken där dom varit tvungna att klyva och mejsla ut tänder, dom måste ju kolla att alla delar av alla rötterna är borta.
Har dock inget minne av särskild post för tandröntgen på dessa utdragningar, de har skett vid besök nr 2, inte första besöket.

Så det kan tänkas att den röntgen ingår i priset för stora krångliga tänder som ska ut.

Det bästa är att höra med din veterinär vad dom tar för de olika sakerna samt vad dom normalt gör.
Alla veterinärer har inte tandröntgen t ex. Men då vet du inte heller om det t ex är tandlossning på gång.

Nu ser din hund inte ut att ha så långt gången tandsten så risken för tandlossning är väl minimal antar jag.
Men om ett antal år när hunden är äldre bör nog en röntgen göras förr eller senare.

OK... Som jag fattade det (men som redan framgått så har jag inte huvudet skruvat åt rätt håll i sådana här situationer) så var grundpriset för "hela paketet", alltså vad som görs som minst - besöksavgift, sövning (50-55 kgs hund, i Monsters fall) och borttagning av tandsten. De har röntgen, men jag tror att de inte röntgar om de inte ser anledning till det när de är inne och rotar - och då blir det en extra avgift för det i så fall, tror jag.

Det verkar skilja rätt rejält vad en sådan här sak kostar när jag nu kollar runt! (Fast jag ska sluta googla, saker som "ägare anmäler veterinär efter 33 utdragna tänder" främjar inte lugn från min sida...) I ett annat läge hade jag kanske tjänat på att leta efter ett billigare ställe (även om det inte verkar så fasligt dyrt i grundavgift ändå, om jag fattat rätt), men med tanke på mitt vansinne så är det viktigaste för mig att det är en klinik jag litar på (egentligen!) och där de träffat oss tidigare...
 
I ditt läge låter det verkligen bäst att du bara lämnar in honom till veterinären. Förmodligen använder de munkorg när de ska ge honom lugnande, det är rutin där jag jobbar om inte djurägaren är med.

Tycker din idé att ta honom till veterinär för åtgärd är bra. Då kan de kolla lite extra i halsen också vid intubering och se om lukten kommer därifrån. Likaså kan det ju på de små kindtändera längst bak finnas tandsten och plack och så långt bak är svårt att komma åt själv. Dessutom sitter ofta tandsten och plack även in under tandköttet och det kan man inte ta bort ordentligt om hunden är vaken.
 
Vad hände? Om du vill berätta.

De kan ju sätta munkorg på honom, om du är orolig att han ska bita eller så, i förebyggande syfte bara. Inte alls ovanligt.

Jag pallar inte att gräva i det just nu för då matar jag nog bara den fåniga skräcken, men jag har skrivit om det tidigare här så jag klipper in gammal text (skrivet från mobilen tydligen så stavningen är lite hej kom och hjälp mig :cautious:):

Det med veterinären är rätt fånigt, och jag VET det me kan ändå inte kämpa emot känslan eller riktigt kontrollera hur jag reagerr på den... Fånigt som sagt, men poängen med trdn var ju att inte backa för att bli självutlämnande, så: vi hade en horribel upplevelse hos en vet när han var halt. Egentligen var han inte så illa - i alla fall inte för att vara Monster - men visst var han inte perfekt heller. Han ryggade undan för veterinären när hon skulle undersöka, och morrade lite när han blev inträngd mot vggen och fasthållen där. Då kallade hon in tre vårdare som höll fast honom medan hon klämde. Sen tog hon ut honom i korridoren och skulle se hur han rörde sig, där han alltsp skulle gå och springa i (den trånga) korridoren flrbi väntande människor och hundar, och folk på väg fram och tillbaksa. Han morrade mot flera där, försökte skrapa av sig munkorgen, och gick till slut upp på bakbenen... Sedan blev han igen inträngd och fasthållen och klämd på mitt i kaoset. Efter den undersökningen satte sig veterinären ner med mig och förklarade att hon tyckte han borde avlivas pga hans uppförande, och e uppgifter jag lämnt innan vi kom om att han är osäker kring hundar och främlingar så vi kunde behöva lute extrs tid till undersökningen, och jag ville inte ta in honom i väntrummet var bara ytterligare bevis på att han måste avlivas... Sen dess får jag en hemsk känsla av att om jag inte kan fp Monster att vara "perfekt" hos veterinören så kommer han att tvpngsavlivas... Som sagt, jag vet att det ör enormt fånigt (och veterinärerna vi går till nu är jättetrevliga ich förstående, de är väldigt noga med att påpeka att de ser att han bara är rädd, och för guds skull kan jag inte lugna ner mig jag gör det bara svårare för hunden, ingen är det minsta arg på honom, typ), men jag kan verkligen inte skaka av mig det. Med hjärnan fattar jag att jag gör helt fel, men jag fortsätter göra det ändå! Det är spänt koppel hit, knuff och pet dit, höjd röst, stirrig blicvk och stelt kroppsspråk... För om Monster inte är PERFEKT kommer han att dö.

På vilket du (;)) faktiskt svarade
Jösses. Och då hade du ändå visat dig ansvarsfull genom att inte ta in honom i väntrummet och berättat om hans osäkerhet i förväg. Skrämmande illa.

Skönt att ni har hittat ett bättre ställe nu. Du behöver nog lite tid för att bearbeta det och bygga positiva minnesbilder, precis som Monstret. Det kommer. Skaffa en chaufför nästa gång ni åker till vet, och så tar du ett glas vin innan. :p

Och jag gnällde lite till
Ja, i efterhand kände jag att jag blivit väldigt orättvist behandlad och Monster enormt orättvist behandlad! Jag hade ju försökt förklara i förväg att Monster måste hanteras lite försiktigt för han tyckte det hela var väldigt jobbigt på flera plan (och tjejen jag pratade med i telefonen var väldigt förstående och lovade att de var vana vid stökiga hundar, att vi inte behövde någon extra tid för de tog sig alltid tid, och att det inte var några problem att han hade svårt för andra hundar). Och i början var han riktigt trevlig med veterinären, så varför det spårade ur så förbannat vet jag ärligt talat inte. Jag borde såklart satt ner foten, rutit i och åkt därifrån! Men det är ju värdefullt att inse just i efterhand. :banghead: Där och då var jag orolig för hältan och sen närmast chockad över hur undersökningen gick till, och när hon la alltihop på Monster och ville avliva honom blev chocken bara större. Jag såg inte saken som hon, kan man säga.

Ja, chaufför och ett lugnande glas vin kanske inte var en så tokig idé! Beror kanske lite på varför vi ska dit, men det kanske kan vara aktuellt för något i stil med vaccinering i alla fall! :rofl::up:

Så det är ju ett problem jag helt klart inte har tagit tag i fast jag vetat om det ett bra tag. :banghead:

(Något som antagligen spädde på eländet från den här upplevelsen var att nästa, på en annan klinik, var hos en veterinär som var rädd för stora hundar. Han fick sedering på parkeringen och bäras in för att bli undersökt. Jag har inte varit tillbaka till något av de här ställena sedan dess.)

Han har alltid munkorg hos veterinären, jag har med mig en egen (som sitter illa men är det bästa jag hittat) och tar på den innan vi kommer in. Jag är inte egentligen rädd att han ska bita någon, inte mer än liksom allmänt att det är såklart en tråkig sak som skulle kunna hända och den risken ska man minimera. Utan den rädsla jag har är totalt irrationell som sagt. :(
 
@Monstermom Ja jag kom ihåg att det var nåt du var stressad över, men inte just vad som hade hänt. Men deras agerande var ju allt annat än proffsigt, sådär ska det inte gå till. Skönt att du hittat en bättre klinik.

Sen tycker jag inte det är alls konstigt att du återupplever den där skräcken när du blir påmind. Det funkar ju så med negativa upplevelser. Men det går att ta sig igenom.
 
Senast ändrad:
@Monstermom Ja jag kom ihåg att det var nåt du var stressad över, men inte just vad som hade hänt. Men deras agerande var ju allt annat än proffsigt, sådär ska det inte gå till. Skönt att du hittat en bättre klinik.

Ja, jag tycker det blev dumt skött och jag är missnöjd - men därifrån till den här löjliga paniken är orimligt! Men ändå händer det. :wtf:
 
Ja, jag tycker det blev dumt skött och jag är missnöjd - men därifrån till den här löjliga paniken är orimligt! Men ändå händer det. :wtf:
Inte alls löjligt. De ville avliva din hund och du tog på dig skulden. Sånt är tungt att bära. Men att du ska känna skuld för att de var okunniga och klantiga och pressade en redan stressad hund till bristningsgränsen är ju inte rätt. Det skulle hanterats helt annorlunda.
 
Jag har tandsanerat flera gamla hundar i år.
Själva sövningen (gas) har för 18 kg hund kostat ca 2500 kr och för 10 kg hund runt 1300. Per gång
Så sövningskostnaden varierar med storlek på hund.

Då mina hundar är 13-14 år görs inte alla åtgärder samma dag då vetten inte vill hålla så gamla hundar nedsövda i många timmar.

Det har blivit 2 besök (med sövningskostnad varje gång givetvis) per hund i genomsnitt.
Därtill omfattande seniorundersökning med seniorblodpanel samt pre-anestiprover - 1800 kr per hund.

Varje hund har sedan tandröntgats för omkring 1000 kr per hund.
Fast pris för ultraljudsrengöring = 1600 kr per hund.

Borttagning av de små tänderna fram = 165 kr st
Borttagning enkel, av redan lös tand längre bak - ungefär 600 kr
Borttagning av stora kindtänder som måste klyvas och mejslas ut = 1400 kr per tand

Tur jag lånade på huset i vintras så att jag hade pengar över, totalt kostar de 3 gamlingarna mig 12-13000 per styck...

Men då dom är av långlivad släkt (en av 13-åringarna har aktiv mamma och hennes kullbror i livet, 16 år. Och morbror sprang Lure Coursing förra veckan...) så ska dom väl hänga med ett eller par år till. Lika bra tänderna fixas nu för jag tror inte jag söver ner dom framöver när dom blir ännu äldre.

Förr var inte tandsanering lika dyrt, innan dom sövde med gas och bara sederade när det gäller ultraljudsrengöringen. Då kunde det kosta straxt under 2000 per styck för mina.

Men nu börjar det krypa uppåt 4500-5000 kr vid första besöket, sövning, röntgen och tandsanering.
Med mina 8 hundar måste jag bli bättre på förebyggande, helt klart.

Av de 8 är det en som bara inte får tandsten. Samma släkt (min uppfödning i generationer), samma mat, men fyller nu 9 och har inte tandsten än.
Av de 3 äldsta har 2 st fått tandsten igen redan vid återbesöket för att kolla hur hålen efter stora utdragna tänder ser ut, d v s 10-14 dagar efter rengöring. Dessa första veckor då hundarna är sydda i munnen har dom varken fått ben eller borstning.

Det är många gånger jag önskat att jag kunnat sätta 9-åringen i avel när hon var yngre med tanke på hennes tänder, men hon har rädslor och gick därför aldrig i avel.

Alltid är det nåt :)

Herregud vad dyrt!!!
Det är ju galet mycket mer än vad min klinik tar.
 
Jag har använt tropiclean på tänderna, det här är resultatet...

Nej, det är väl inte akut läge, men jag tycker det verkar bli sämre och jag tar hellre itu med det och ger förebyggande vård nu, än väntar till det är riktigt illa. Tycker du jag tänker fel?
Aha, visste inte att du redan använde det - så trist. Då kanske en munsanering är värt att göra, så det inte hinner bli illa - men så akut tycker jag inte det ser ut att vara :)
 
Tackar!

Ja, han har tid på morgonen och ska vara fastande, så sövas ska han rimligen. Vi pratade inte om hämtning, men jag har bara förutsatt att han inte ska stanna över natten i alla fall - så gör man väl aldrig, ens om de ska dra tänder?

Jag räknar med någonstans mellan 2 500 och det dubbla, han har ju mörka beläggningar i hela käften så det lär vara en del jobb men jag tror(!) inget är så illa att han måste dra.

Senast jag var med pudeln (också lätt att få tandsten) så betalade jag 800 kr för ordentlig rengöring och dragning av tre tänder :o
 
Jag pallar inte att gräva i det just nu för då matar jag nog bara den fåniga skräcken, men jag har skrivit om det tidigare här så jag klipper in gammal text (skrivet från mobilen tydligen så stavningen är lite hej kom och hjälp mig :cautious:):



På vilket du (;)) faktiskt svarade


Och jag gnällde lite till


Så det är ju ett problem jag helt klart inte har tagit tag i fast jag vetat om det ett bra tag. :banghead:

(Något som antagligen spädde på eländet från den här upplevelsen var att nästa, på en annan klinik, var hos en veterinär som var rädd för stora hundar. Han fick sedering på parkeringen och bäras in för att bli undersökt. Jag har inte varit tillbaka till något av de här ställena sedan dess.)

Han har alltid munkorg hos veterinären, jag har med mig en egen (som sitter illa men är det bästa jag hittat) och tar på den innan vi kommer in. Jag är inte egentligen rädd att han ska bita någon, inte mer än liksom allmänt att det är såklart en tråkig sak som skulle kunna hända och den risken ska man minimera. Utan den rädsla jag har är totalt irrationell som sagt. :(
När jag läser det du har varit med om med din hund, får jag en klump i magen
Att du känner skräck att ta hunden till veterinär är inte alls konstigt.
Det låter helt sjukt att en veterinär börjar prata avlivning för att en hund är stressad och livrädd.

På min klinik har dom undersökningsrum där man kan (om man har en stressad/rädd hund) ta in hunden direkt in i rummet, genom en ytterdörr. Man slipper alltså sitta i ett väntrum som är trångt med stressade hundar och man slipper långa, trånga korridorer.
Alla som kommer till kliniken har den möjligheten om man vill.

Skönt att du har kommit till en klinik som förstår din hunds reaktion och som förstår dig som hundägare.
 
Är du likadan när andra hundar ska till veterinären? Tänkte att det kanske hade varit lämpligt att du tränar dig själv först, innan hunden är med. Eller så åker du till en stor klinik och tränar på att vara lite där. Malmö djursjukhus har ett stort och luftigt väntrum t ex.
 
När jag läser det du har varit med om med din hund, får jag en klump i magen
Att du känner skräck att ta hunden till veterinär är inte alls konstigt.
Det låter helt sjukt att en veterinär börjar prata avlivning för att en hund är stressad och livrädd.

På min klinik har dom undersökningsrum där man kan (om man har en stressad/rädd hund) ta in hunden direkt in i rummet, genom en ytterdörr. Man slipper alltså sitta i ett väntrum som är trångt med stressade hundar och man slipper långa, trånga korridorer.
Alla som kommer till kliniken har den möjligheten om man vill.

Skönt att du har kommit till en klinik som förstår din hunds reaktion och som förstår dig som hundägare.
Så funkar det hos Dalbyveterinären också, tror de har liknade system på Lunds djursjukhus.
 
Brukar ofta vara ett grundpris om det bara är borttagning av tandsten och inga tänder som behöver dras. Där jag jobbar nu är det ex runt 1900kr men varierar ganska bra beroende på klinik.

Sist togs en massa prover, de lyssnade på lungor och hjärta, kände igenom honom överallt och gjorde en ordentlig koll, vi hade bett om det.
Tandsten togs bort och tre tänder drogs ut.
Kostade 3194:- och då var en tusenlapp labbkostnad och hälsokontroll som normalt inte görs.

Han fick dra ut fyra tänder och skrapa bort tandsten. 5000 kr gick det på.

Vi lämnade vår hund för att ta ut 4 tänder, vi lämnade på morgonen och hämtade på eftermiddagen
Hunden va då groggy pga narkosen. För oss kostade allt ca 3000 kr, för liten hund
Stora hundar kostar mer att söva

Nja, först är det sövning, för 18 kg hund t ex, betalade jag 2500 kr för den.
Sen tillkommer 1600 i ultraljudsrengöring.
Och dessutom tillkommer 1000 kr till för tandröntgen, i alla fall vid första besöket.

2500 +1000 + 1600 + klinikavgift. Så det har varit nånstans mellan 4500 och 5000 vid första besöket, utan tandutdragning för hunden på 18 kg.

En tik på 14 kg kostade 4800, det blev bara ett besök och då var det sövning, röntgen, ultraljud samt utdragning av 6 incisiver men inga större tänder.

Senast jag var med pudeln (också lätt att få tandsten) så betalade jag 800 kr för ordentlig rengöring och dragning av tre tänder :o

Jösses vad det skiljer sig åt... Varför?
Är alla de här med narkos, eller är något bara med sedering?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: kma
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 609
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp