Munsanering

Tandstensskrapa? Jag tycker inte alls att det där såg ut att vara så mycket.

Det är inte riktigt att jag tycker det är fruktansvärt mycket, som att jag tycker det går fort utför trots att jag verkligen försöker sköta hans mun.

Men han luktar verkligen inte gott ur munnen, och här är ett par bilder till:
CUL9IJv.png


ydopjxS.png


Jag kommer inte åt att fota så bra när jag ska hålla upp munnen samtidigt, men det finns nog inte en enda tand som inte har beläggning på sig, antingen på in- eller utsidan, mittemellan, eller överallt... Är det här verkligen inte mycket tandsten? För mig är hans mun närmast chockerande, för en femårig hund som man borstar tänderna på? Har jag bara haft tur förut, och de brukar se ut så här? :crazy:
 
Det där hade jag lätt skrapat bort själv, men om man inte har kunskapen eller av annan anledning inte vill göra det själv eller har en hund som inte samarbetar vid tandskrapning och som du har problem med sitt eget beteende/sin egen reaktion hos veterinären som triggar hunden till att bete sig illa, så ta nån med eller låt nån annan gå dit med hunden?
 
Tackar!

Ja, han har tid på morgonen och ska vara fastande, så sövas ska han rimligen. Vi pratade inte om hämtning, men jag har bara förutsatt att han inte ska stanna över natten i alla fall - så gör man väl aldrig, ens om de ska dra tänder?

Jag räknar med någonstans mellan 2 500 och det dubbla, han har ju mörka beläggningar i hela käften så det lär vara en del jobb men jag tror(!) inget är så illa att han måste dra.
Det va valptänder vi fick dra på vår, två satt så hårt att han fick skära och sy efter.
Jag förstår om du mår dåligt, det är inte alls kontigt

När vi kom hade dom tandvård på kliniken den dagen
Långa rader med hundar som skulle in och sövas och skrapa tänder
Tandsten verkar vanligt på hundar. En matte sa att deras hund skrapade tänder en gång om året.
 
Det där hade jag lätt skrapat bort själv, men om man inte har kunskapen eller av annan anledning inte vill göra det själv eller har en hund som inte samarbetar vid tandskrapning och som du har problem med sitt eget beteende/sin egen reaktion hos veterinären som triggar hunden till att bete sig illa, så ta nån med eller låt nån annan gå dit med hunden?

Han är inte svår för mig att gräva runt i munnen på, han tillåter det mesta om jag inte förlorat all vett och sans, men däremot har jag nog inte kunskapen att skrapa tandsten själv. (Och man ska väl in under tandköttet om de redan har så här mycket?)

Min syster hade kanske varit bättre på att hantera honom hos veterinären, men hon kan inte ta ledigt från jobbet. Jag tror att tipset jag fått att försöka vara med så lite som möjligt förmodligen är bästa lösningen...
 
Kanske kan du maila kliniken och be dom svara på alla frågor som ej togs upp på telefon? Förklara att du tycker att det är jobbigt att pratat i telefon (efter det du beskrev av samtalet så kanske de redan förstått det ;)), men att du gärna vill veta vad som kommer att hända, hur det går till osv., hur din inställning är och hur den påverkar hunden och att du vill göra det så bra som möjligt för Monster. Helt enkelt förklara att hela besöket kommer att gå bättre om du får lite förhandsinfo och kan vara förberedd.

Får du ett bra svar så kan du läsa det miljontals gånger om hur det går till och förbereda din hjärna på allt. Du skrev lite längre upp att "fobin" för tråden släppt lite och kan du då få läsa hur det ska gå till så kanske det med kan hjälpa dig lite? :)
 
Det är inte riktigt att jag tycker det är fruktansvärt mycket, som att jag tycker det går fort utför trots att jag verkligen försöker sköta hans mun.

Men han luktar verkligen inte gott ur munnen, och här är ett par bilder till:
CUL9IJv.png


ydopjxS.png


Jag kommer inte åt att fota så bra när jag ska hålla upp munnen samtidigt, men det finns nog inte en enda tand som inte har beläggning på sig, antingen på in- eller utsidan, mittemellan, eller överallt... Är det här verkligen inte mycket tandsten? För mig är hans mun närmast chockerande, för en femårig hund som man borstar tänderna på? Har jag bara haft tur förut, och de brukar se ut så här? :crazy:

Ser inte så farligt ut (men man vet ju inte hur det ser ut bak i munnen mht att han luktar illa), det tar dock längre tid att få bort när de har sådan tunn utbredd beläggning än när det är klumpar med tandsten.
 
Kanske kan du maila kliniken och be dom svara på alla frågor som ej togs upp på telefon? Förklara att du tycker att det är jobbigt att pratat i telefon (efter det du beskrev av samtalet så kanske de redan förstått det ;)), men att du gärna vill veta vad som kommer att hända, hur det går till osv., hur din inställning är och hur den påverkar hunden och att du vill göra det så bra som möjligt för Monster. Helt enkelt förklara att hela besöket kommer att gå bättre om du får lite förhandsinfo och kan vara förberedd.

Får du ett bra svar så kan du läsa det miljontals gånger om hur det går till och förbereda din hjärna på allt. Du skrev lite längre upp att "fobin" för tråden släppt lite och kan du då få läsa hur det ska gå till så kanske det med kan hjälpa dig lite? :)

De har en "inga mail! :rage: "-policy, det var lite därför jag tänkte det kunde hjälpa att läsa andras beskrivningar. ;)

Ser inte så farligt ut (men man vet ju inte hur det ser ut bak i munnen mht att han luktar illa), det tar dock längre tid att få bort när de har sådan tunn utbredd beläggning än när det är klumpar med tandsten.

Aha, det hade jag ingen aning om! Det lär kosta lite mer då, med andra ord?
 
De har en "inga mail! :rage: "-policy, det var lite därför jag tänkte det kunde hjälpa att läsa andras beskrivningar. ;)

Men så dumt :confused:
Har de "inga vanliga brev" policy också?

Annars har jag inga tips, mer än de som kommit upp. Träna på parkeringen innan samt försök vara med så lite som möjligt. Du har ju ändå förklarat problemet, så egentligen skulle du bara kunna gå in och lämna över hunden och sedan vänta på att få åka och hämta honom. Jag har aldrig lämnat in någon hund för tandsanering, så jag vet egentligen inte hur det går till, men tänker att de kollar lite snabbt i munnen och bekräftar att något behöver göras och sedan söver de han.
 
Men så dumt :confused:
Har de "inga vanliga brev" policy också?

Annars har jag inga tips, mer än de som kommit upp. Träna på parkeringen innan samt försök vara med så lite som möjligt. Du har ju ändå förklarat problemet, så egentligen skulle du bara kunna gå in och lämna över hunden och sedan vänta på att få åka och hämta honom. Jag har aldrig lämnat in någon hund för tandsanering, så jag vet egentligen inte hur det går till, men tänker att de kollar lite snabbt i munnen och bekräftar att något behöver göras och sedan söver de han.

Hahaha, det har jag faktiskt aldrig frågat! :D
Jag tror att de helt enkelt inte anser sig ha tid att sitta och kommunicera skriftligt med folk, det är i alla fall min tolkning - men jag brukar ju ha ett hav av blod i öronen när jag försöker prata med dem, så vad vet jag egentligen... :o

Ja, men det känns som jag fått lite fötterna under mig igen nu. Något slags plan finns, gå in först och snacka med dem utan hund - så gott jag klarar av det - och lämna sedan över till dem i tidigast möjliga skede för att sabba så lite som möjligt. :up:
 
jag tänkte det kunde hjälpa att läsa andras beskrivningar.
Så här brukar det gå till:

"Vår åtgärd vid munsanering

Ser vi ett behov av rengöring vid en undersökning så bokar vi upp en tid för åtgärd.
När djuret kommit in till vår tandavdelning kommer vår veterinär att lyssna på hjärta och lungor, därefter placeras han/hon i en bur. Lagom innan planerad åtgärd så ger vi lite lugnande, då djuret blivit lite dåsig läggs en infartskanyl, genom denna ges narkosmedel.
Då narkosen verkat läggs en andningstub ner i halsen, denna är till för att rätt kunna reglera narkosgaserna.
Därefter tar vi hjälp av en digital tandröntgen som ger en bra överblick av situationen i munhålan. Med denna ser vi även tandhalsar och andra problem som man med blotta ögat inte skulle sett. Nu är det tid för att åtgärda problemen. Till detta använder vi oss av en tandstensputs med ultraljud som slipar bort de problemområden som finns.
Sköterskan kan nu göra helt rent på alla sidor av alla tänder. Äldre tänder kan ha missfärgningar som inte går bort, men rent blir det, Runt alla tandköttskanter rensas och finns det fickor upp i tandköttet så rengörs dessa också.
Efter rengöringen tvättas tänder och tandkött med ett munvårdsmedel som är bakteriedödande gjort till djur, Hexarinse. Det kan du köpa i vår butik och sedan fortsätta med hemma de närmaste dagarna."

http://www.smadjurskliniken.se/vara-tjanster/tandvard/tandstensborttagning/

Det är en ren rutinåtgärd, inget konstigt alls. Lämna hund, hämta hund. :)
 
Jag lämnade in chefens gammelhund hos veterinären för tandfix för ett par veckor sedan. Lämnade kl. 7.30 och hämtade kl. 15. Han fick dra ut fyra tänder och skrapa bort tandsten. 5000 kr gick det på.

Jag gav bara kopplet till veterinärassistenten och åkte. :)
 
Ruben lämnar vi en gång per år. Han har dålig tandkvalite, lätt att få tandsten och väldigt dåligt bett.
Har provat allt utan resultat, Ture däremot har jättefina tänder.

Vi lämnar på morgonen och hämtar på eftermiddagen. Du behöver inte följa med in, bara lämna över kopplet och gå

Sist togs en massa prover, de lyssnade på lungor och hjärta, kände igenom honom överallt och gjorde en ordentlig koll, vi hade bett om det.
Tandsten togs bort och tre tänder drogs ut.
Kostade 3194:- och då var en tusenlapp labbkostnad och hälsokontroll som normalt inte görs.
 
Jag tycker inte att det ser så förfärligt ut på de nya bilderna heller. Jag hade använt tandstensskrapa och avstått veterinärbesök.
 
Eftersom min huligan blir superstressad hos vetrinären, han är visserligen stilla och gör inga utfall men fäller typ all sin päls på fem minuter så låter jag honom numera sitta kvar i bilen, går in och talar om att jag är där och numera vet de hur han är så de kommer och talar om att det är våran tur, raka vägen från bilen in i undersökningsrummet och sköterskan eller veterinären beroende på vad som ska göras står beredd. Han är nämligen rätt sansad så länge det hålls på med honom, det är det där med att sitta och vänta som är hans största problem... :meh: Själv toksaknar jag alltid förra hunden som la sig ner och sov så fort man satte sig still... :love:

De gånger han har blivit sövd så har jag gjort likadant, det brukar vara någon "lyssna på hjärtat undersökning" direkt och sen har sköterskan tagit honom i kopplet och gått.

Men jag tänker om du själv stressar upp dig så kanske det inte är så dumt att lämna honom i bilen om du har möjlighet och sen bara gå raka vägen och lämna honom? Då borde du inte hinna överföra så mycket stress till honom ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: kma
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 186
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 622
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp