Muppen fick valp!

Sv: Muppen fick valp!

Instämmer att de kan bli kohasiga av koppelpromenader när de växer som mest.
Detta är INTE bara collie utan jag vet oxå uppfödare till schäfer o hovawart som avråder koppelpromenader just av detta skäl.

Se istället till att vara ute mkt i skog o mark.

En riktig liten goding har du i vart fall :)

Intressant!

Tur då att vi inte kör så mkt koppelpromenader då :laugh: Vi bor som sagt på landet, inga problem att ha honom lös då. Vi bor i näst sista huset på vägen dessutom så det är ovanligt med förbipasserande bilar/traktorer. Skog och mark är lite svårt just nu med massa snö, han skulle bara försvinna i snön :rofl: Det blir i våren.

Jag är enormt nöjd över att uppfödarna till Schäfrarna vi haft genom åren, inte haft så pass dåliga hundar då. Eller Grandisarna, Frallorna, Briarderna, Ceskyterrierna och att mina egna uppfödningar håller!
Min äldsta hane promenerades i koppel dagligen från 9 v ålder, eftersom vi gick mitt i stan. Min yngsta har gått i koppel dagligen från 7 v ålder, där längden ökat allt eftersom, följde med på lån

Och chockerande nog är ingen kohasig. Ej heller dom andra Schäfrarna jag sett födas upp och fått följa under livet, eller mååånga andra raser och hundar.

Detta är INTE bara collie utan jag vet oxå uppfödare till schäfer o hovawart som avråder koppelpromenader just av detta skäl.

Och jag har aldrig någonsin hört detta. Har kontakt med många uppfödare av olika raser. Främst bruksraser iofs. Men detta är helt främmande för mig.

Det måste vara hundar som är väldigt klent byggda som drabbas då eller? Eller varför blir inte alla Collies (eller hundar för den delen!) kohasiga av koppelpromenader?

Varenda mallevalp jag känner till har gått längre koppelpromenader, flera gånger i veckan, inga av dessa är kohasiga. Om någon har varit lite kohasig så har man sett detta ifrån början. Det är alltså inget något som kommer till tack vare promenader.

Låter väldigt märkligt och som en dålig ursäkt till att avla på klena hundar.

Jag har heller aldrig någonsin hört någonting om detta, trots att jag umgås med rätt mycket colliefolk och skriver på ett collieforum.

Skönt att det finns folk som säger något annat ;)

Jag går efter att inte gå för länge med valpen så han blir trött, promenader ska ju vara roliga! På kvällspromenaden får vi gå lite längre men han blir inte så trött, lite bara.

KL
Inatt blev jag ensam, sambon fick rycka in o jobba. Vaknade kl 6 och såg honom ha flyttat på sig. Kissat 2 ggr på tidningarna under natten, lite frustrerande att jag inte hör när han vaknar så man kan rasta honom och minska på olyckor inne :(
Jag har fått höra att om man inte är noga så kan det ta ett halvår innan valpen blir rumsren så jag är väldigt nojig även om det inte kan stämma till 100%. Det handlar ju om att uppmuntra valpen att kissa och bajsa ute och ignorera dessa beteenden inomhus och gå ut ofta vilket vi gör nu.
Igår var iallafall dagen då han inte gjort ifrån sig inomhus :banana: Fler dagar ska det bli! :laugh:

Idag gick han nerför trappan själv, tidigare så fick vi bära ner, han tyckte det var så läskigt men gick uppför själv. Nu kanske vi slipper bära honom hela tiden ;)

Skönt att det finns folk som säger något annat ;)

Jag går efter att inte gå för länge med valpen så han blir trött, promenader ska ju vara roliga! På kvällspromenaden får vi gå lite längre men han blir inte så trött, lite bara.

KL
Inatt blev jag ensam, sambon fick rycka in o jobba. Vaknade kl 6 och såg honom ha flyttat på sig. Kissat 2 ggr på tidningarna under natten, lite frustrerande att jag inte hör när han vaknar så man kan rasta honom och minska på olyckor inne :(
Jag har fått höra att om man inte är noga så kan det ta ett halvår innan valpen blir rumsren så jag är väldigt nojig även om det inte kan stämma till 100%. Det handlar ju om att uppmuntra valpen att kissa och bajsa ute och ignorera dessa beteenden inomhus och gå ut ofta vilket vi gör nu.
Igår var iallafall dagen då han inte gjort ifrån sig inomhus :banana: Fler dagar ska det bli! :laugh:

Idag gick han nerför trappan själv, tidigare så fick vi bära ner, han tyckte det var så läskigt men gick uppför själv. Nu kanske vi slipper bära honom hela tiden ;)

Det är inte alls ovanligt att det tar ett år eller mer innan en hund blir helt rumsren även om man går ut ofta.
Det handlar om mognad hos hunden helt enkelt.
Min hund var inte rumsren förren han var runt 18 månader och det är helt normalt.
Att en hund är helt rumsren vid 6 månader är nog relativt ovanligt även om de finns precis som det finns hundar som aldrig blir helt rumsrena.

Det man ska tänka på är att inte låta valpen göra ifrån sig inne för att man inte orkar gå ut med den, alltså man ska inte lära den att det är lika ok att göra sina behov ute som inne.
Händer olyckan inne så tar man bara ut hunden och gör ingen grej av det.

Har aldrig någonsin hört maken till något liknande? Nu har jag förvisso en något kohasig schäfertik, men det har hon ju varit sen födseln för hon har då inte gått många koppelpromenader i sina dagar.

Varför skulle de bli kohasiga?

Det är inte alls ovanligt att det tar ett år eller mer innan en hund blir helt rumsren även om man går ut ofta.
Min hund var inte rumsren förren han var runt 18 månader och det är helt normalt.
Att en hund är helt rumsren vid 6 månader är nog relativt ovanligt även om de finns precis som det finns hundar som aldrig blir helt rumsrena.

Det man ska tänka på är att inte låta valpen göra ifrån sig inne för att man inte orkar gå ut med den, alltså man ska inte lära den att det är lika ok att göra sina behov ute som inne.

Oj, det var längre tid än jag trodde. Inte hört om någon som inte varit rumsren vid halvåret förutom en omplaceringshund som mitt ex hade, hon var inte rumsren...
Men folk kanske säger att hunden är rumsren bara för den inte gör sina behov ifrån sig inne tack vare att man är ute mycket? En ren spekulation.
Jag är glad iallafall att våran kissar på tidningarna när han är nödig på natten :)
Det blir nog lättare till sommaren då vi kan ha dörren öppen o han kan springa in/ut som han behöver när vi är hemma så då kan han gå ut o göra sina behov.

Att han inte kan hålla sig är en sak, att han förstår att han inte ska kissa någon annanstans än utomhus är ju en annan sak. Jag undrar när den senare kommer, alltså att han förstår att han ska kissa utomhus?

Jag tror nog att runt halvåret är vanligare än runt 18 mån. Men visst kan det ta tid.

Men inte kommer allt raseras för att han kissar inne en natt! Självklart bra att gå ut ofta men lite olyckor får man räkna med.
Min var rumsren vid 5 mån och då har vi haft många kisspölar inne...

Edit: Kan tillägga att det sällan märks att en valp blir trött under promenaderna. Kommer i så fall oftare när man kommit hem.

Ja jag märker ofta att han är lugnare när han kommer hem :)

Har varit ute nu, han är mer o mer enveten o besvärligare... Jag är tydligen inte rolig nog :grin:
Lekte en massa men ville inte följa mig när jag skulle gå hem. Tror ni inte att han blivit lite trygg hemma och därmed blivit lite kaxig ;)

Runt 4 månaders ålder kan de börja kontrollera blåsan och tömningarna, det är väl då det börjar bli på allvar :D 6 månader låter då rimligt.
Känns lugnande att höra att din blev rumsren tidigt trots många kissolyckor!

Och jag har aldrig någonsin hört detta. Har kontakt med många uppfödare av olika raser. Främst bruksraser iofs. Men detta är helt främmande för mig.

Det måste vara hundar som är väldigt klent byggda som drabbas då eller? Eller varför blir inte alla Collies (eller hundar för den delen!) kohasiga av koppelpromenader?

Varenda mallevalp jag känner till har gått längre koppelpromenader, flera gånger i veckan, inga av dessa är kohasiga. Om någon har varit lite kohasig så har man sett detta ifrån början. Det är alltså inget något som kommer till tack vare promenader.

Låter väldigt märkligt och som en dålig ursäkt till att avla på klena hundar.

Det KAN hända om man gå långa kopplepromenader varje dag i minst en timma. En liten valp har inte muskler till att orka gå längre sträckor. Som sagt så föds de inte färdigutvecklade i sina muskler. Samma sak gäller det med hästar. De som inte har några muskler måste man träna upp försiktigt till en början och inte köra på i timmar varje dag då kan man förstöra dem.
Det har inget med klena hundar att göra och är absolut ingen dålig ursäkt.
Men det står t.o.m med i böcker att man ska ta det lugnt med sin valp och inte gå längre promenader i koppel just för att de bli snabbt trötta och orkar inte.
En valp som blivit kohasig orkar inte bära upp sig korrekt och blivit överansträngd i sina muskler.
Bara för att ni aldrig hört talas om det så behöver inte det betyda att det är påhittat eller dålig ursäkt för att man föder upp klena hundar. Och som sagt så KAN det hända alla hundaraser förutom de mindre raserna.
Som sagt så berättade denna Hundfysioterapeut detta till oss när vi va där. Vi tyckte oxå att det lät konstigt men vi ha ändå tagit det lugnt med våra valpar och låtit de endast få springa lösa och hänga med på kortare skogpromenader tsm med de andra hundarna, lösa då naturligtvis.
Vi själva har aldrig haft problem med detta och den hunden jag berättade om är den enda vi varit med om själva. Jag antar att ni vet vad en Hundfysioterapeut gör?

Förlåt så mycket TS att det bli trådkapning men tycker det är dåligt att folk säger att det är ursäkter och hittan och dittan när det faktiskt är sant, när man själv varit med om det.

Ang rumsrenheten så blev min rumsren vid 3 månader redan alltså han varken kissade eller bajsade inne, han talade om så fort han ville ut. Vi var ute med honom varje 30-40 minuter. Efter han lekt, sovit och ätit. På nätterna hade vi tidningarna som han duktigt använde som toalett. Efter första veckan så kissade han endast på nätterna max 2 ggr. Bajsade gjorde han när han kom ut på morgonen.
Detta funkade jätte bra och han blev som sagt rumsren tidigt. 3 olyckor har vi varit med om sen dess, då har vi inte sett att han velat gå ut så det ha varit vårt fel varje gång :laugh:

Vilken liten sotnos:)

Du har helt rätt- så små valpar kan inte ens hålla sig. Är ni inte ute ofta kommer det inte resultera i att han håller sig längre utan bara att ni får mer att torka inne.

Min rottis flogs fran New York North Carolina dar jag hamtade henne. Nar jag hamtade henne hade det gatt drygt 5 timmar sedan hon var ute, men lagre sedan hon kissade... Jag stannade flera ganger pa vagen hem, men kunde inte bara slappa henne pa rastplatser och efter trafikerade vagar och hon vagrade kissa. Hon holl sig drygt 8 timmar tills vi kom hem och hon fick ga los och bestamma var hon ville kissa sjalv.:p
Anda fran borjan sov hon 7-8 timmar pa natten och hade ingen bradska ut for att kissa... och an i dag gillar hon inte att kissa eller bajsa i koppel.:crazy: Det var en del olyckor inne, men hon har varit rumsren sedan hon var lite drygt 4 manader... Mest for att hon har en sadan enorm "party blasa" gissar jag for hon ar fortfarande dalig pa att saga ifran nar hon vill ut for hon ar ju ute sa mycket. Jag ser det, men andra har ofta problem...

Att valpar ska gå promenader, dessutom i koppel, minst en timme per dag är det inte någon som rekommenderat heller.
Visst sägs det att de inte ska överansträngas, men det man oftast brukar varna för är väl då hd-problem och problem att koppla av.
Att musklerna kan ta lite stryk av för mycket motion innan kroppen är van kan jag köpa, men jag har svårt att tänka mig att benställningen skulle ändras pga det.

Min hund har också sovit hela nätter från början, aldrig en olycka nattetid. Men då ligger valpen och sover och blir därmed inte lika kissnödig som när den är uppe och busar.

Så om man går 45 minuter i koppel så blir dom inte kohasiga? Eller då finns ingen möjlighet. Men 60 minuter eller mer då kan det hända?

Jag har aldrig någonsin hört detta inte heller mina vänner som är utbildade hundfysioterapeuter eller bekanta som är veterinärer. Inte heller någon av de uppfödare jag pratat med.

Så om man har en valp som är väldigt aktiv även inomhus (jag menar, hur många valpar är inte igång minst en timme åt gången) måste kunna bli kohasiga då?

Jag vet mycket väl om att man kanske inte bör släpa med sin 8 veckors valp på promenader á la 3 timmar. Men likt förnbannat så handlar det INTE om kohasighet!

För mig låter det ungefär som; "Ha inte ute valpen i för mycket vind och blåst, då kan den få tippöron!" De hundar som har tippöron har det oavsett blåst eller inte. Och de hundar som har tendens till kohasighet har det eller inte.

Men jag tycker du kan visa upp ett par skrivelser om just detta.

Mina hundar har varit rumsrena vid 4 månaders ålder, Diezel var 16 veckor när jag fick honom och då var han rumsren, en olycka hände när jag hade haft honom ett par veckor men då var han så uppspelt av att leka med mina dagbarn så jag missade signalen att han ville ut.

Viper fick jag som åtta veckorsvalp, med honom kunde det hända både en och två olyckor om dagen om man inte var med, han är född den 28/9 och i början på januari var han i stort sett rumsren.

Förr omgången jag hade hundar så hade jag två irändska settrar och dom var rumsrena innan dom var halvåret.

Visst har det med mognad att göra men jag tror nog att det är vanligare att dom blir rumsrena runt halv året än när dom är närmare året, det är min erfarenhet av egna och andras hundar.

Senast ändrad:

Vilken sötis till valp!

Ja har bara en liten undran-inget negativ alls, men hur ska denna stora jycke få plats i lastbilen sen?:p

vi har stora hundar o när ja är klar med mitt c/ce kort så vill ja ha hund som sällskap men är rädd för att mina är liite väl stora :D

Till övriga så har inte ja heller hört att längre koppelpromenader kan förändra BENställningen på hunden, "ok" om muskulaturen skulle påverkas men det borde då även vara lätt att återställa?

Dock har ja heller aldrig gått i koppel med mina valpar några längre sträckor när dom är små, dom får gå i sin takt med lust och ork och sen blir det längre med tiden.

ts:lycka till med valpis!

Måste bara komentera den här tråden fast jag inte har läst den alls.
Jag blir så vansinnigt full i skratt varje gång jag ser överskriften till den här tråden.
Muppen fick valp!
Jag får så otroligt roliga visioner varje gång! F´låt:D
Tänker på dockorna Mupparna när jag var liten och ser tex Miss Piggy och Kermits barn(valpar?) framför mig:eek:

:D

Har svårt att se blandningen mellan Miss Piggy och Kermit, måste se ut som... ett missfoster? :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 097
Senast: Nominous
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag... 2
Svar
32
· Visningar
8 173
Övr. Katt Igår em när jag kom hem från jobbet kom bara ena kissen hem. Jag ropade på den andra, men hon dök aldrig upp. Blev lite konfunderad, men...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: cirkus
·
Övr. Hund För oss har det alltid varit självklart att hundarna ska sova i sovrummet (och den lilla cockern sover t o m i sängen, medan springern...
Svar
18
· Visningar
9 335
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka