Musik i affärer

Bukefalos 30 år!

Wille

Trådstartare
Någonstans har jag hört att musik i en affär gör att folk handlar mer. För mig låter det inte logiskt eftersom jag då bara vill ut därifrån så fort som möjligt. Den mataffär jag brukar handla hos brukar ha radion på och jag blir stressad av det.

Vad är den verkliga anledningen till att ha musik eller radio i affären? Eller är det bara jag som är udda och blir stressad av sånt?

Någonstans har jag hört att musik i en affär gör att folk handlar mer. För mig låter det inte logiskt eftersom jag då bara vill ut därifrån så fort som möjligt. Den mataffär jag brukar handla hos brukar ha radion på och jag blir stressad av det.

Vad är den verkliga anledningen till att ha musik eller radio i affären? Eller är det bara jag som är udda och blir stressad av sånt?
Nä, jag reagerar på samma sätt och det hinner sällan bli något köp då (om det inte var väldigt noga planerat vad i förväg). Är det på låg bakgrundsnivå spelar det inte så stor roll, men om volymen är hög så går jag ut.

Nä, jag reagerar på samma sätt och det hinner sällan bli något köp då (om det inte var väldigt noga planerat vad i förväg). Är det på låg bakgrundsnivå spelar det inte så stor roll, men om volymen är hög så går jag ut.
Skönt att höra att jag inte är ensam.

Jag tycker det är jättejobbigt och det gör att jag snarare handlar så snabbt det bara är möjligt.
Jag handlar gärna på kvällen i mataffären för då är det ofta mindre folk och därmed tystare.

Jag skulle gissa det, tex julmusik. Eller radio kanske för personalen?
Det verkar ändå osannolikt att det skulle vara för att jaga ut kunderna tänker jag.
Speciellt eftersom man måste betala för att ha det.

Jag tror inte jag direkt medvetet tänker på om det är musik i affären eller ej.

Julmusik kan kännas lite positivt i jultider för mig tex.

Om det är volym som gör att man inte kan prata med personalen eller sitt sällskap går jag kanske ut snabbare. Men det har bara hänt en gång i en speciellt och ny "cool" butik.

Jag skulle gissa det, tex julmusik. Eller radio kanske för personalen?
Det verkar ändå osannolikt att det skulle vara för att jaga ut kunderna tänker jag.
Speciellt eftersom man måste betala för att ha det.

Jag tror inte jag direkt medvetet tänker på om det är musik i affären eller ej.

Julmusik kan kännas lite positivt i jultider för mig tex.

Om det är volym som gör att man inte kan prata med personalen eller sitt sällskap går jag kanske ut snabbare. Men det har bara hänt en gång i en speciellt och ny "cool" butik.
Jo, visst verkar det osannolikt att de skulle ha musik för att jaga ut kunder, men tydligen är jag inte ensam om att skynda mig ut om det är musik i affären. Men det är ju konstigt att de har musik när det skapar obehag hos folk.

Jo, visst verkar det osannolikt att de skulle ha musik för att jaga ut kunder, men tydligen är jag inte ensam om att skynda mig ut om det är musik i affären. Men det är ju konstigt att de har musik när det skapar obehag hos folk.
Jag tror ju inte det skapar obehag hos majoriteten.

Men det verkar som att det mest är i kontrollerade studier det visat sig vara positivt
https://blog.ncc.se/framtidens-kont...en-hur-paverkas-kunderna-och-deras-lojalitet/

varför nu NCC skulle skriva om detta.

• Gilla
Reactions: Sel

Jag blir ovkså stressad av det, avskr det

Om man hör och reagerar på musiken har musikvalet varit fel för stunden. Det är så vitt jag vet rätt få butiker som faktiskt jobbar med professionell ljudsättning. Lite vanligare i restaurangbranschen.

Om man använder musik för att få kunder att stanna kvar ska den i regel vara på en nivå där de flesta inte aktivt hör den. Vill man däremot höja genomströmningen trycker man på annat tempo och volym, och då är ju syftet faktiskt att fort få ut oss.

Har vänner som jobbar med ljuddesign, och när de varit i farten kommer de flesta inte "höra musik" utan det är mer som att kliva in i en känsla. Väldigt kul när de bestämmer sig för att tex ge olika känslouttryck till de olika toaletterna på ett uteställe. :angel:

Om man hör och reagerar på musiken har musikvalet varit fel för stunden. Det är så vitt jag vet rätt få butiker som faktiskt jobbar med professionell ljudsättning. Lite vanligare i restaurangbranschen.

Om man använder musik för att få kunder att stanna kvar ska den i regel vara på en nivå där de flesta inte aktivt hör den. Vill man däremot höja genomströmningen trycker man på annat tempo och volym, och då är ju syftet faktiskt att fort få ut oss.

Har vänner som jobbar med ljuddesign, och när de varit i farten kommer de flesta inte "höra musik" utan det är mer som att kliva in i en känsla. Väldigt kul när de bestämmer sig för att tex ge olika känslouttryck till de olika toaletterna på ett uteställe. :angel:
En av mina handledare för mitt kandidatarbete hade jobbat mycket som ljuddesigner, väldigt spännande jobb!
En sån design som man inte alls tänker på, typ hur det ska låta när man stänger en bildörr och sånt.

Blev bara glad av att läsa om ljuddesign egentligen. 😅

Jag kan må rätt dåligt av musik i affärer, men jag vet om att jag är lättstressad och överkänslig mot lite allt möjligt så jag antar att folk generellt gillar det (?), annars skulle det väl inte spelas tänker jag.
Däremot minns jag en mataffär som spelade fågelkvitter vid grönsaksdisken. Jag älskade det och ville aldrig gå därifrån, såg alltid fram emot mina besök i den affären. :D

Jag har ingenting emot musik i butik, men som tidigare nämnts ska det vara i bakgrunden så att man egentligen inte tänker på det. Man ska kunna gå in och handla och sedan komma på sig med att humma på någon låt man inte ens märkt att man hört.
Utan musik skulle kännas märkligt tror jag, lite som när man stänger av musiken på filmer och bara hör ljudeffekterna. :D

Jag har bara varit in på två butiker där jag helt allvarligt tänkt att det måste orsaka arbetsskador och där jag aldrig går in igen. Det är Lush och en amreikansk godisbutik. Det gick inte att vistas därinne.

Sedan avskyr jag när de spelar julmusik, men det är nog bara för att det ger mig flashback från att själv jobba i köpcenter där de bara hade tretton jullåtar som spelades på löpande band. Om och om och om och om igen, varje dag, i typ sex veckor. Det var fruktansvärd arbetsmiljö!

Jag kan må rätt dåligt av musik i affärer, men jag vet om att jag är lättstressad och överkänslig mot lite allt möjligt så jag antar att folk generellt gillar det (?), annars skulle det väl inte spelas tänker jag.
Däremot minns jag en mataffär som spelade fågelkvitter vid grönsaksdisken. Jag älskade det och ville aldrig gå därifrån, såg alltid fram emot mina besök i den affären. :D
Jag kan också tänka mig att stå extra länge vid grönsakerna om det hörs fågelkvitter där.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka