Muskelskada

Ozi

Trådstartare
Hej! För ca 3 månader sedan hittade jag min häst helt förstörd i hagen. Höger framben , ca 10-15 cm från knät mot bogen var det ett stort ”hål”. Hela muskeln hängde ut , och hästen fördes direkt till veterinärklinik. Han fick genomgå 2 st operationer , och en hel del omgångar där man gick in i såret och tog bort död vävnad då stygnen inte ville sitta och dom valde att såret skulle läka öppet. Efter ca 2 veckor fick jag ta hem honom igen. Det har verkligen varit en lång resa för både mig och honom , och vi trodde ett tag att han skulle få somna in då skadan var så pass stor. Men snart har såret läkt ihop helt , och nu till min fråga. Eftersom det var en så pass stor defekt , och han har avsaknad av muskulatur , hur ska jag sätta igång honom igen nu när det är dags om någon vecka bara? Jag har rådfrågat veterinärer , men tycker inte jag får några bra svar. Jag är väldigt rädd för att gå för snabbt framåt , så att jag på något sätt ”förstör” något. Bifogar med en bild men vet inte om den får vara kvar då den är rätt ”grov” hehe.

Jag har tagit bort bilden, kanske den kan läggas in i ett senare inlägg så att det inte visas som omslagsbild till tråden. Gunnar
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej! För ca 3 månader sedan hittade jag min häst helt förstörd i hagen. Höger framben , ca 10-15 cm från knät mot bogen var det ett stort ”hål”. Hela muskeln hängde ut , och hästen fördes direkt till veterinärklinik. Han fick genomgå 2 st operationer , och en hel del omgångar där man gick in i såret och tog bort död vävnad då stygnen inte ville sitta och dom valde att såret skulle läka öppet. Efter ca 2 veckor fick jag ta hem honom igen. Det har verkligen varit en lång resa för både mig och honom , och vi trodde ett tag att han skulle få somna in då skadan var så pass stor. Men snart har såret läkt ihop helt , och nu till min fråga. Eftersom det var en så pass stor defekt , och han har avsaknad av muskulatur , hur ska jag sätta igång honom igen nu när det är dags om någon vecka bara? Jag har rådfrågat veterinärer , men tycker inte jag får några bra svar. Jag är väldigt rädd för att gå för snabbt framåt , så att jag på något sätt ”förstör” något. Bifogar med en bild men vet inte om den får vara kvar då den är rätt ”grov” hehe.
Om du tycker veterinären är för vag kan du fråga denne om den kan rekommendera en bra rehabtränare eller häst-sjukgymnast.
Då kan de hjälpa er forma en igångsättnings-plan passande för just din hästs behov.
 
Förstår att till och med veterinären blir vag i sina uttalanden :eek:
Blir svårt att ”gissa” med så omfattande muskeldefekt.

All rehab börjar iaf i skritt från marken. Plan mark. Korta intervaller och bygga upp musklerna. Där det fattas muskler måste hästen bygga stabiliseringen med hjälp av andra muskler. Först när han är stabil och har kontroll på benet gått vidare till nästa steg. Bommar, trav, tömköra, rida. Kanske använda balanskuddar under framhovarna för att trigga småmusklerna.

Hade definitivt rehabat med hjälp av hästsjukgymnast
 
Vet man hur den skadat sig?
Jag hade verkligen försökt få råd från veterinär.
Nej vi har ingen aning om hur det hände , vi hittar inte några spår i hagen heller. Bara en massa blod vid ingången till hagen. Troligen där han stått för det mesta efter skadan skett. Hört av mig till kliniken han var inlagd på men dom skriver ”börja med skritt” vilket känns som en ganska självklar sak , men vill veta ”lite” mer utförligt hur jag ska gå tillväga haha!
 
Oj... det där hoppas jag faktiskt att ingen här ger några råd om. Det bör bara den behandlande veterinären göra.
Någon kanske har varit med om liknande , då kan det ju vara bra att få svar från den istället från veterinär som skriver ”börja i skritt”. Vilket också känns som en ganska självklar sak
 
Kan du inte säga till veterinären att du vill Om du tycker veterinären är för vag kan du fråga denne om den kan rekommendera en bra rehabtränare eller häst-sjukgymnast
Om du tycker veterinären är för vag kan du fråga denne om den kan rekommendera en bra rehabtränare eller häst-sjukgymnast.
Då kan de hjälpa er forma en igångsättnings-plan passande för just din hästs behov.
Det ska jag absolut göra! Tack för svar :)
 
Någon kanske har varit med om liknande , då kan det ju vara bra att få svar från den istället från veterinär som skriver ”börja i skritt”. Vilket också känns som en ganska självklar sak
Tänk på att folk här oftast inte är utbildade inom rehabträning. Och nu har din häst ju skadat sig mer än en liten inflammation i led etc.
OM det är så att viss muskulatur saknas, om det blivit ngn vajsing med rörelsemönstret av det benet och om nerverna inte riktigt funkar kan det krävas en riktad form av träning för att få tillbaks full funktionell rörlighet, stabilitet, styrka och snabbhet i det benet.
Det är svårt nog att hitta yrkesverksamma inom rehabträning som är så värst bra. Att fråga på ett forum med främst icke yrkesverksamma inom rehabträning gör det ännu svårare att hitta kunskap för att riktat lägga upp rehabplan med infon ovan.

Veterinärer kan oftast inte så mkt om rehabträning eller hästutbildning öht. Det finns ett fåtal som kan rida på lite högre nivå och utbildat ett gäng hästar. Men de flesta är inte bra på vad som sker då man lämnar kliniken med häst som är färdigbehandlad. Därför ska du fråga efter rehabtränare eller sjukgymnast för häst.
Veterinären kan veta någon som får bra resultat på hästarna av sin rehab.
 
Någon kanske har varit med om liknande , då kan det ju vara bra att få svar från den istället från veterinär som skriver ”börja i skritt”. Vilket också känns som en ganska självklar sak
Fast du har inga garantier för att den personen verkligen vet vad den pratar om. Ta det med din veterinär och kan du inte få vettiga råd av denne, så be honom/henne att hänvisa dig till någon kunnig. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Tänk på att folk här oftast inte är utbildade inom rehabträning. Och nu har din häst ju skadat sig mer än en liten inflammation i led etc.
OM det är så att viss muskulatur saknas, om det blivit ngn vajsing med rörelsemönstret av det benet och om nerverna inte riktigt funkar kan det krävas en riktad form av träning för att få tillbaks full funktionell rörlighet, stabilitet, styrka och snabbhet i det benet.
Det är svårt nog att hitta yrkesverksamma inom rehabträning som är så värst bra. Att fråga på ett forum med främst icke yrkesverksamma inom rehabträning gör det ännu svårare att hitta kunskap för att riktat lägga upp rehabplan med infon ovan.

Veterinärer kan oftast inte så mkt om rehabträning eller hästutbildning öht. Det finns ett fåtal som kan rida på lite högre nivå och utbildat ett gäng hästar. Men de flesta är inte bra på vad som sker då man lämnar kliniken med häst som är färdigbehandlad. Därför ska du fråga efter rehabtränare eller sjukgymnast för häst.
Veterinären kan veta någon som får bra resultat på hästarna av sin rehab.
Ja det är ju en stor skada han varit med om. Och såklart superviktigt att allt sker rätt nu i igångsättningen. Men lite tips på vad man kan tänka på är ju aldrig fel. Man blir så vilsen när man bara får till svar att börja i skritt. Jag får helt enkelt höra med rehabtränare / sjukgymnast som kan hjälpa oss. Tack för svar!
 
Fast du har inga garantier för att den personen verkligen vet vad den pratar om. Ta det med din veterinär och kan du inte få vettiga råd av denne, så be honom/henne att hänvisa dig till någon kunnig. Lycka till!
Nej såklart är det så! Mer att jag ville få lite tips på vad jag kan tänka på. Såklart ska vi höra oss vidare med någon mer kunnig en veterinärerna som kan säga mer än bara att börja i skritt. Tusen tack!
 
Hade en liknande skada på en inhyrning här hos mig (såg fotot).
Vi hade på den tiden elrep i hagen och en grind av elastisk modell.
Troligtvis hade hästen försökt att ta sig ur hagen och staketet hade skalat benet (som en osthyvel)

Hästen ifråga var pensionerad så hon sattes aldrig igång efter skadan.
 
Försök hitta en välrenommerad equifysioterapeut , kolla runt finns en del duktiga. Kolla om det finns nån veterinär som vill rek någon duktig på rehab och muskler
 
  • Gilla
Reactions: Ozi
Nej såklart är det så! Mer att jag ville få lite tips på vad jag kan tänka på. Såklart ska vi höra oss vidare med någon mer kunnig en veterinärerna som kan säga mer än bara att börja i skritt. Tusen tack!
Ja, men viktigt att det är någon som är rekommenderad av veterinären. Finns så många kvacksalvare där ute tyvärr...
 
  • Gilla
Reactions: Ozi
Hej! För ca 3 månader sedan hittade jag min häst helt förstörd i hagen. Höger framben , ca 10-15 cm från knät mot bogen var det ett stort ”hål”. Hela muskeln hängde ut , och hästen fördes direkt till veterinärklinik. Han fick genomgå 2 st operationer , och en hel del omgångar där man gick in i såret och tog bort död vävnad då stygnen inte ville sitta och dom valde att såret skulle läka öppet. Efter ca 2 veckor fick jag ta hem honom igen. Det har verkligen varit en lång resa för både mig och honom , och vi trodde ett tag att han skulle få somna in då skadan var så pass stor. Men snart har såret läkt ihop helt , och nu till min fråga. Eftersom det var en så pass stor defekt , och han har avsaknad av muskulatur , hur ska jag sätta igång honom igen nu när det är dags om någon vecka bara? Jag har rådfrågat veterinärer , men tycker inte jag får några bra svar. Jag är väldigt rädd för att gå för snabbt framåt , så att jag på något sätt ”förstör” något. Bifogar med en bild men vet inte om den får vara kvar då den är rätt ”grov” hehe.

Jag har tagit bort bilden, kanske den kan läggas in i ett senare inlägg så att det inte visas som omslagsbild till tråden. Gunnar
Rehab kan ju ingå i försäkringen men då måste vet skicka remiss. Min vet skickade remiss på rehab som felaktigt gick igenom. Jag trodde inte jag hade rehab på försäkringen men försäkringsbolaget godkände förfrågan från min vet. Så jag åkte och vattentränade min häst. Sedan visade det sig när jag skickade in fakturan att det var som jag trodde att det inte ingick men eftersom dom godkänt förfrågan från vet så fick jag ersättning ändå.

Så kan ju vara ngt att kolla upp. 😊
 
Rehab kan ju ingå i försäkringen men då måste vet skicka remiss. Min vet skickade remiss på rehab som felaktigt gick igenom. Jag trodde inte jag hade rehab på försäkringen men försäkringsbolaget godkände förfrågan från min vet. Så jag åkte och vattentränade min häst. Sedan visade det sig när jag skickade in fakturan att det var som jag trodde att det inte ingick men eftersom dom godkänt förfrågan från vet så fick jag ersättning ändå.

Så kan ju vara ngt att kolla upp. 😊
Det ska jag absolut kolla upp! Det hade jag ingen aning om. Tack!
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 011
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Erfarenheter? Jag var in idag för en skada i ögat på tanten, ögonlyste iom skadan och då upptäcktes det att hon haft (har?) en cysta...
Svar
6
· Visningar
1 430
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp