Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Liiite OT till - det var nästa jycke som dom importerade från australien - Missil. Hade fått det om bakfoten.

Men tycker helt On Topic ändå att dom weimaraner jag träffat på inte har varit speciellt lika westminsterexemplaret.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

KL

Har inte läst hela tråden, men - många av hundarna var kuperade! Både öron och svansar. Är det bara i Sverige det är ett absolut no no?
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

I Finland får du inte ställa ut kuperat alls, inte heller i Norge har jag för mig. I Sverige är det ok om hunden är född innan 2008. Danmark vet jag faktiskt inte men tror nästan de har helt förbud där också.

Fler och fler länder förbjuder kupering av hundar. Och min erfarenhet är att det mycket sällan idag är någon fördel att vara kuperad, stor skillnad mot för bara några år sen. Och många uppfödare i länder där kupering är tillåtet gör det inte för att kunna sälja valparna utomlands.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Kl

Tänkte bara inflika en länk från pedigree databas.I början av denna tråden var det någon som nämnde att schäfern som visas var bland det värsta denna hade sett så jag tänkte att jag måste ju visa snäppet värre.

Jag använder mig själv mycket av den här databasen men mår sjukt illa när annonser som denna om valpar ploppar upp titt som tätt

http://www.pedigreedatabase.com/classifieds.viewad?adid=185092

Bilder från annonsen:
Pappan till valparna
VA9%20Labo%20vom%20Schollweiher%20(1).jpg


labomovement.jpg


Mamman:
winnie.jpg
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

:cry: Jag kan förstå att man kan ställa upp en hund på ett extremt sätt ... men när den ser likadan ut i rörelse, blir man illamående.......
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag mår illa. Varför?? Är folk så blinda så de inte ser att detta är FEL? Hur kan de avla på nånting så gräsligt och visa upp hunden utan att skämmas?

Jag skäms å deras vägnar. Jag skäms över mänskligheten.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Kl

Tänkte bara inflika en länk från pedigree databas.I början av denna tråden var det någon som nämnde att schäfern som visas var bland det värsta denna hade sett så jag tänkte att jag måste ju visa snäppet värre.

Jag använder mig själv mycket av den här databasen men mår sjukt illa när annonser som denna om valpar ploppar upp titt som tätt

http://www.pedigreedatabase.com/classifieds.viewad?adid=185092

Bilder från annonsen:
Pappan till valparna
VA9%20Labo%20vom%20Schollweiher%20(1).jpg


labomovement.jpg


Mamman:
winnie.jpg

Och de schäfrarna ser ändå bra ut om man jämför med denna arma kraken :cry:

http://www.youtube.com/watch?v=T1LjkGP091g&feature=share
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Gräsligt. Jag finner inga ord. Det borde vara körkort på att få bedriva avel. Skönt att se i kommentarerna att folk reagerar iaf.

Hur kan det få fortgå?
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Skönt att se i kommentarerna att folk reagerar iaf.

Kollar du istället på den sidan som jag länkade till är kommentarerna helt andra. Hannen på bilden Beskrivs som den bästa i världen och annonsen har bara på den här sidan fått 10 intressenter för valpar :mad:

Sjukt att vi eller de flesta direkt ser va jävulst fel det är samtidigt som dem som avlar på dessa hundar omöjligt kan förstå varför man blir förbannad rent ut sagt.

kl

Såg en hund med liknande stuk för några månader sedan ute på gatan och min kompis som satt i samma bil utbrister åh titta vilken söt hund (hon är själv ingen hundmänniska och kommer nog aldrig bli) och mina taggar vänds ut direkt och fräser "det är väl inget söt över den hunden! stackars krake!" min kompis blir helt förstörd och kan omöjligt förstå varför jag har detta agg. Hon menar inte att det är rätt med sådan avel men att hundarna kan ju vara söta än då och vist det kanske dem kan men inte i min värld jag blir bara så arg. Ser helt rött över det lidande man orsakar med avel som denna.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Ingen styrsel överhuvudtaget. Hela hunden ser ju ut att slingra fram. Ick!
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

kl

Tips, bli medlem i gruppen "schäfer" på facebook. Där läggs bilder som ovanstående upp titt som tätt där kommentarerna snarare är "åhhhh:love:" än negativa. Folk som gillar ovanstående förklarar att schäfrarna SKA se ut så för att orka arbeta och för att de är gränsvallare. Skygglapparna fasthäftade gissar jag, sorligt är det iaf. :cool:
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Det mest intressanta när det förespråkas att hundarna måste se ut så för att orka arbeta är att ingen av de hundarna arbetar :cool:
Man kan med nöd och näppe pressa de bästa av dem igenom en IPO 3 eller ett elit-spår.

De hundarna som verkligen arbetar, inom tjänst eller tävling, ser ju helt annorlunda ut. Så galet som det kan bli!
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Och de schäfrarna ser ändå bra ut om man jämför med denna arma kraken :cry:

http://www.youtube.com/watch?v=T1LjkGP091g&feature=share

Åh, huga. Jag kommer så väl ihåg när jag satt i väntrummet hos veterinären och såg en schäfervalp komma inhasandes sådär (och den hade ont av det, det syntes tydligt). Inte hade de fått goda nyheter av veterinären heller för husse såg helt knäckt ut.:(
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag undrar fortfarande: Om detta är sant - varför insisterar då bruksmänniskorna på en annan variant och varför såg hundarna vid förra sekelskiftet - då de verkligen var herdehundar - inteut på det där sättet?

Jag anser att en brukshund borde testas i jobb innan den fick gå i avel. Så om utställningsvarianten verkligen var effektiv, så kunde vi andra också se ljuset :devil:
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Fy! Ser ut som om valpen har slitit/skadat hälsenan med tanke på att den går med hela mellanfoten i marken. Sen ser den ju helt förjävlig ut i rygg och höft :(
 
Senast ändrad:
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag undrar fortfarande: Om detta är sant - varför insisterar då bruksmänniskorna på en annan variant och varför såg hundarna vid förra sekelskiftet - då de verkligen var herdehundar - inteut på det där sättet?

Jag anser att en brukshund borde testas i jobb innan den fick gå i avel. Så om utställningsvarianten verkligen var effektiv, så kunde vi andra också se ljuset :devil:

De hävdar att schäfrarna såg ut som de gjorde förr bara för att rasen fortfarande var outvecklad, man blir aningen frustrerad i diskussionerna ja ;)

Intressant nog deltar Fredde Steen i dessa diskussioner också, med relativt oimponerande svar.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Ja, det är oerhört frustrerande.

Det värsta tycker jag är att diskussionerna genomsyras av "men JAG tycker att de är fina", man tänker öht inte på hur hunden mår?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17
  • Sköra mungipor

Omröstningar

Tillbaka
Upp