Bukefalos 28 år!

Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

*KL*

När man ser alla skräckexempel i den här tråden förstår man att det är ganska sunt när ens egen rasklubb har 1 utställning/år, och att där ändå inte deltar mer än drygt 300 hundar. Som dessutom ser ut på massa olika sätt, men som inte får cert utan jaktprovsmeriter.
Det är jakten som är i centrum.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Det är ju lite roligt att tänka att de som under hundratals år verkligen jobbade med rasen/typen fick nöja sig med en sekunda proto-schäfer... och sedan när man efter generationers avelsarbete väl lyckades få fram den perfekta gränsvallaren, då slutade man använda hunden till arbete.

Det värsta är att jag tror jag vet varifrån det kommer - man vill ha den där typiska traven som bara går att få med en liggande bog och smyget - men det verkar så otroligt dumt, ungefär som om man skulle vilja ha en boarder collie som var två decimeter hög, eftersom de ofta ser sådana ut när de jobbar.

Men det vore så lätt för dem som anser att en schäfer ska se ut så där, att bara sätta lite riktigt imponerande meriter på en räkrumpa. De borde bara kunna ta den högst bedömda (dvs den bästa schäfern) och jobba med den. Eftersom det vore Sveriges bästa representant för den bästa bruksrasen borde den kunna bli t.ex. IPO-kung på nolltid. Det borde vara värt det, eftersom det kanske skulle öppna marknader för tjänstehundar för fler kennlar och hindra att polis etc köper in t.ex. belgare. Det skulle ju dessutom som en bonus täppa till lite käftar.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken förklaring utställningsfolket har till att bruksfolket inte tar till sig deras kunskap. När det gäller bruks, kan man ju gå fram till plattan och övertyga. Varför vill t.ex. poliser i hela Europa ha östeuropeiska klossar till hundar, om det finns någon form av objektiv sanning att en annan typ av hund fungerar bättre?
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

I Finland får du inte ställa ut kuperat alls, inte heller i Norge har jag för mig. I Sverige är det ok om hunden är född innan 2008. Danmark vet jag faktiskt inte men tror nästan de har helt förbud där också.

Fler och fler länder förbjuder kupering av hundar. Och min erfarenhet är att det mycket sällan idag är någon fördel att vara kuperad, stor skillnad mot för bara några år sen. Och många uppfödare i länder där kupering är tillåtet gör det inte för att kunna sälja valparna utomlands.

I Finland gäller det alla hunder som är födda 2001 eller senare. Så man kan säga att det är alla. Ingen skillnad var hunden är född. Förbudet gäller alla tävlingar och prov! :idea:
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

I Tyskland är det också förbjudet att ställa kuperade hundar. Det gäller att kolla upp alla regler om man har en kuperad hund och tänker ställa utomlands!
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

*kl och kanske lite halvt ot*

Varje gång jag läser om utställningar och schäfrars räkrumpor kan jag inte låta bli att fundera på vad som skulle hända om ett stort antal hundägare (helst så många att de blir majoritet) med schäfer av bruksmodell "raidade" en utställning... Skulle de alla åka ut direkt för "felaktiga" hundar eller skulle det öppna några ögon kanske?
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag vet en kull bruksschäfrar som ställdes för Herr Steen, hundarna fick kritiken "såhär ska en schäfer se ut!" Och sedan ett 3e pris...
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Ja! En 'kupp', för att låta som Aftonbladet. XD

Helt galet av Steen att ge det omdömet och sedan inte äga upp.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag gillar Finlands regler med att hundarna inte får tävla alls. Inte bruks, agility, eller prover eller tester. Man tycker att det borde sålla bort de flesta.

Tyvärr finns det ju folk som inte är riktigt hundfolk som vill ha kuperade Dobermans och Pitbullar för att de ser tuffa ut. Jag hoppas helt klart på ett totalförbud!

Sen hoppas jag på en utveckling av aveln av långnosade Boxers (så länge man ser till helheten. Hundarna ska ju vara friska också, och nosen är bara ett av problemen hos Boxer).
Som den här:
DSC01651.jpg


Jämför nosen med den på min;
215283_10150144998721981_2878153_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

*kl och kanske lite halvt ot*

Varje gång jag läser om utställningar och schäfrars räkrumpor kan jag inte låta bli att fundera på vad som skulle hända om ett stort antal hundägare (helst så många att de blir majoritet) med schäfer av bruksmodell "raidade" en utställning... Skulle de alla åka ut direkt för "felaktiga" hundar eller skulle det öppna några ögon kanske?

Det blir iof allt vanligare att bruksare ställs ut, vissa får till och med trevliga omdömen, men de ser sällan ut som jag föredrar.

I min drömvärld hade schäfern generellt i båda läger gärna haft en kortare rygg.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

kl

Lägger in en bild på en väldigt bra brukshane, men som jag inte gillar exteriören på, även om det är långt ifrån extrem på något sätt.

Javir-vom-Talka-Marda-----orCK1MHD-UFmcVnCDgvPUkvMPXzMxp1XZNjr_kkPLz4,.jpg


Han har fått "very good" på utställning, Javir vom talka marda om någon undrar.

Här är pappsen till en av kullarna jag är intresserad av. Han är mer kort och kompakt, Dodge Kiridesja.

dodge2.jpg


Denna är också trevlig, Balko von der Teufelskehle :)

Balko-von-der-Teufelskehle-----t9A1WiKRrGVqYmiGfPMTWqw2tVPFszOyVTk1LNA7EWw,.gif
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag vet en kull bruksschäfrar som ställdes för Herr Steen, hundarna fick kritiken "såhär ska en schäfer se ut!" Och sedan ett 3e pris...

och jag vet en hund (inte schäfer) där domaren sa till ägaren något i stil med "Den här hunden är hur bra som helst, det är precis såhär de ska se ut! Han kommer dock inte vinna idag, det får en showigare hund göra". :cool:
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag vet en kull bruksschäfrar som ställdes för Herr Steen, hundarna fick kritiken "såhär ska en schäfer se ut!" Och sedan ett 3e pris...

Om inte jag minns heeeelt fel är Lövlunds Fokker pappa till hundarna som ställdes, och jag tycker avkommorna liknar honom mycket. Enligt mig en sund och vacker typ av schäfer!

Fokker25002.jpg
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Lägger in en bild på en väldigt bra brukshane, men som jag inte gillar exteriören på, även om det är långt ifrån extrem på något sätt.

Javir-vom-Talka-Marda-----orCK1MHD-UFmcVnCDgvPUkvMPXzMxp1XZNjr_kkPLz4,.jpg


Han har fått "very good" på utställning, Javir vom talka marda om någon undrar.

Shit vilken rygg, kan en sån verkligen hålla? Ser inte speciellt stabil ut... :(
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Näe, det är väl så jag också tänker. Han är alldeles för lång. Just han som individ har ju uppenbarligen hållit, men det ska inte ses som skäl nog att avla hipp som happ.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Nej nu vände jag in och ut på hjärnan. Jag tänkte på Lappfjällens Foxz:

435780.jpg


Han är Finuch Seuch och KORAD IPO I IPO 2 IPO 3 Kkl 1 BSL I II III
LP 1 LP 2 Elit spår Elit Skydd Lydnkl 3.

I och med att vi ändå diskuterar exteriör så tycker jag ändå att han är för lång. Han är säkert bra ur ett rasstandardsperspektiv (modernt tolkat), men ja..om jag får lägga in en subjektiv åsikt om det tycker jag att schäfrar gärna kan vara kortare i kroppen.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

I och med att vi ändå diskuterar exteriör så tycker jag ändå att han är för lång. Han är säkert bra ur ett rasstandardsperspektiv (modernt tolkat), men ja..om jag får lägga in en subjektiv åsikt om det tycker jag att schäfrar gärna kan vara kortare i kroppen.

Vad är poängen med att ha så svagt kors? Spontant så känns det som att man tappar en del kraft i bakdelen när den blir så låg och övervinklad, samt att en så lång rygg är svårare att hålla frisk och välmusklad.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag har fått för mig att långt kors och rejält tilltagna vinklar gör att hunden sätter under sig bakbenet ordentligt och får upp frambenen till ett "showigt" sprattel. Ett kortare (Flatare) kors ger mer moderata bakbensrörelser?

Ska försöka hitta något på youtube som stödjer min tes.. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp