Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Det är dags att inom all avel av djur förbjuda tävling i utseende. Ha kvar utställningar för att uppfödarna ska ha en arena att visa upp sina uppfödningar och få en bedömning om så önskas; men reducera det till godkänd eller icke godkänd enligt respektive rasstandard. Ta bort incentivet till att avla fram det extrema. Avel på enbart utseende ger automatiskt problem i andra områden. Det här är ett problem som måste tas tag i på högsta nivå inom djurskyddet; det förekommer inom hästaveln, hundaveln, kattaveln... överallt. Undulater som brukade ha en genomsnittslivslängd på tolv-femton år lever nu inte längre än fyra-fem, pga en avel inriktad på extrema färger och en onaturlig hållning.

Sjukt.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag tycker inte att de hundarna ser konstiga ut alls.
Man får ju tänka på att alla hundar inte ska ha raka och tighta tassar.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Vad är det för fel på tolkarens huvud?! Ska de se ut så? Ser ut som ett chihuahua-huvud. Fult!

retriever_duck_600_2x.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag tycker inte heller att tassarna ser konstiga ut, däremot ser det ut som om den första står med krökt rygg men den står ju inte riktigt uppställd heller så det kanske är därför.


För övrigt var det Affenpinschern som tog hem BIS:et
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag tror det blir en synvilla eftersom den är vit på nosen som smälter in mot den ljusa bakgrunden. Ser ju ut som om den har värsta inbuktningen ;)
Om man tänker bort det så tycker jag den ser normalt ut?

Eller tänkte du på något annat?
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Schäfern :eek:

Och taxarna såg inte heller så festliga ut. The japanese chin såg hemskt tråkig ut, extremt kort nos :(

Det vore ngt, då slipper man ju bekymmra sig för om hunden tar sig upp i min fotölj när jag inte är hemma. Den bakvagnen såg ut att inte palla för mkt......
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag tycker inte heller att tassarna ser konstiga ut, däremot ser det ut som om den första står med krökt rygg men den står ju inte riktigt uppställd heller så det kanske är därför.

Ja man såg ganska många krökta ryggar på bilderna. Lite kontstigt egentligen att hundarna inte är bättre uppställda på en sån "proffsig" utställning..
Kan det vara för att de inte är vana vid att ställa upp hunden utan att stå närmare?
Nu är de ju uppställda lite "på håll" för att inte ägaren/handler ska synas i bild..
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Ja lite blir det en synvilla för ögat, men jag tycker ändå att den har alldeles för hög panna, möjligtvis att det är hår som står upp som gör att den ser högre ut men det ser skitfult ut ändå ;) Jag tycker inte alls att den har det där typiska retrieverhuvudet i alla fall.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Ja jag tror det, tycker ofta att sådana där fotografbilder på BIR-hundar brukar se knasiga ut. Antar också att man inte får ta hur många bilder som helst samt har lite tid på sig. Många hundar backar så att de får den där fula böjer på frambenet och det är ofta när man som handler måste stå framför hunden och locka.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

*kl*
Jag måste börja med att säga att många hundar, ja nästan alla är förfärligt dåligt uppställda. Är nog knappast någon van hundfotograf som tagit bilderna och jag är tveksam till att ägarna godkänt att dessa bilder publiceras.

Ang pälsmängd så är det ju så att utställningshundarna i USA knappast lever ett normalt hundliv. Majoriteten lever sina liv i burar och en liten stund varje dag i rastgård. Motionen görs på löpband. Att gå en koppelpromenad förekommer inte vågar jag säga. Tror det i Sverige inte skulle fungera att ha så extremt mycket päls eftersom vi har hundarna med oss i vardagen på ett helt annat sätt än där.

Nu blir det OT men har en vän som nyligen tagit hit en 5-årig utställningshund från USA, denna hund kunde inte galoppera när den kom utan enbart trava. Hade aldrig sprungit lös och inte heller lekt med andra hundar. Så något roligt hundliv att vara utställningshund i USA tror jag inte det är.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

*kl*

Rottweilern såg faktiskt bättre ut än vad jag hade förväntat mig, även om jag är lite fundersam över bakstället på den... Men jag hade förväntat mig något med "kinesögon och gristryne" så jag tycker ändå den var okej i övrigt, även om det inte var den typ av rotta som gör mig lycklig i hjärtat precis.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Men tycker inte du att typ de flesta BIR-bilder visar dåligt uppställda hundar? Tycker det brukar vara så att majoriteten av alla bilder från Stockholms Hundmässa också.
Jag tittar heller på folks privata bilder från en snyggt uppställd hund än de här studiobilderna :)
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Nog sjutton är det mutanternas parad. Hela toygruppen är katastrofal. Nosar som är så platta att de nästan är konkava. Pälsar som hindrar både syn och rörelse. Jag ger blanka fan i om amerikansk cocker och Shih tzu ska ha monstruösa pälsar enligt rasfantasterna. Det är inte sunt någonstans för det finns inte en chans att de hundarna kan leva ett normalt liv. Ska sådana pälsar hållas i skick så måste hunden kläs, badas, fönas och fluffas och det är säkerligen mer än eTT-Sport spetsmönster som inte får begränsad utevistelse på grund av det. Pälsen är till för att hålla hunden varm och torr. Det känns som att den funktionen är prioritet nummer ett. Om pälsen sedan blir mer ett hinder än en fördel, då har det gått alldeles för långt. Det gäller även alla settrar och springer som har alldeles för mycket päls för att klara av praktisk jakt.

Och så dessa extremt kortbenta eller feta hundar. Är det funktionella exteriörer?
Knappast.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Men tycker inte du att typ de flesta BIR-bilder visar dåligt uppställda hundar? Tycker det brukar vara så att majoriteten av alla bilder från Stockholms Hundmässa också.
Jag tittar heller på folks privata bilder från en snyggt uppställd hund än de här studiobilderna :)

Tycker våra svenska BIR bilder från Stora Stockholm är bra mycket bättre än dessa bilder. Jag tror att tidningen mer försökt få fram de gulligaste bilderna, mer än de där hundarna står perfekt.

På Stora Stockholms fotografering har du chansen att själv få tycka till om vilken bild som ska publiceras på din hund.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jadzia, du som kan rottweiler... HAR rottisen ett konstigt bakställ eller står han bara väldigt konstigt? Jag kan inte föreställa mig hur han skulle se ut i rörelse...
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

kl


Fyfan för den schäfern rent ut sagt, bland det värsta jag någonsin har sett. Genomvidrigt :(
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Ja man såg ganska många krökta ryggar på bilderna. Lite kontstigt egentligen att hundarna inte är bättre uppställda på en sån "proffsig" utställning..
Kan det vara för att de inte är vana vid att ställa upp hunden utan att stå närmare?
Nu är de ju uppställda lite "på håll" för att inte ägaren/handler ska synas i bild..

Jag tycker även att det kan vara fotovinkeln som gör att somliga hundar ser lite konstiga ut också. Greyhounden tycker jag är ett exempel på det, den ser ju ut en brontosaurus. Jag funderar på om inte även dalmatinern kan vara ett offer för konstig fotovinkel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp