Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Haha okej då förstår jag.
Jag tänkte direkt england.


Och då förstår jag varför ridgebacken var av den typen den var. I usa är det mer vanligt med stora och lite "GD"liknande RR..
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Vill med tråden diskutera hur det kan ha gått så långt och varför det har gått så långt bland raser som schäfer, alla kortnosade och även dalmatiner, weim och flera som ser helt sjuka ut i kroppen och även pälsen i vissa fall och utvecklingen verkar gå i en rasande fart åt fel håll fortfarande. Är det så enkelt som att skylla på domarna eller finns det mer bakom? Vad är era tankar om hur tusan det blev såhär och hur kan trenden ändras på bred front?

Nu vet jag inte hur det ser ut internationellt men ofta har rasklubbarna ett ansvar för att utbilda domarna om hur en hund av rasen ska se ut. På sina håll finns det alltså en växelverkan mellan rasklubbarna och utställningsdomarna och båda två bär i så fall lika stor skuld för att situationen uppstått.

För egen del tror jag att den exteriöra utvecklingen beror på okunskap om den egna rasen och på att rasstandarder hela tiden tolkas extremt. I många raser leder den extrema exteriöraveln till att hundarna av rasen inte längre är optimalt byggda för sin ursprungliga arbetsuppgift. Man premierar alltså en icke-funktionell exteriör trots att rasstandarden ursprungligen syftat till att beskriva en funktionellt byggd hund lämpad för en specifik arbetsuppgift. Det här blir naturligtvis än mer bisarrt när det fortfarande finns kvar arbetande linjer i raserna som är funktionellt byggda och där exteriören varit relativt oförändrad sedan rasstandarden skrevs. Dessa räknas numer som icke-rastypiska och får kämpa för de 2:or som ibland är det lägsta kravet för att kunna få valphänvisning genom en del rasklubbar.

Tolkning av rasstandarder är ytterligare ett problem. Dessa är ofta oerhört vaga och ord tolkas extremt brett. Ord som kraftigt och kort får ett starkt genomslag och det verkar alltid vara det allra kortaste och kraftigaste som premieras. Sedan tycker jag att många har en osund inställning till utställningsdomare och utställningar. Många verkar uppfatta det som någon slags objektiv bedömning när det snarare handlar om en rent subjektiv bedömning där man knappast kan tala om rätt eller fel. Hos många av de raser som diskuteras så har rasstandarden inte genomgått någon större förändring utan det som har förändrats är tolkningen.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

*kl*
Ang pälsmängd så är det ju så att utställningshundarna i USA knappast lever ett normalt hundliv. Majoriteten lever sina liv i burar och en liten stund varje dag i rastgård. Motionen görs på löpband. Att gå en koppelpromenad förekommer inte vågar jag säga. Tror det i Sverige inte skulle fungera att ha så extremt mycket päls eftersom vi har hundarna med oss i vardagen på ett helt annat sätt än där.

Nu blir det OT men har en vän som nyligen tagit hit en 5-årig utställningshund från USA, denna hund kunde inte galoppera när den kom utan enbart trava. Hade aldrig sprungit lös och inte heller lekt med andra hundar. Så något roligt hundliv att vara utställningshund i USA tror jag inte det är.


Det beror på vilken kennelklubb i USA man talar om. Inom AKC är det ofta som du beskriver och där använder man sig nästan enbart av professionella handlers.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

KL

Kan ni inte lägga in bilder på de hundarna ni pratar om? Jag kommer inte in på länken med någon av mina datorer :(
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Har bara en sak att säga, om en dalmatiner ska se ut som den där så har jag nog en gatukorsning här hemma! Två helt olika typer av en hundkropp!
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

*kl*

Mindre än 10min av filmen räckte för att få mig att gråta. Och jag är inte särskilt känslig gällande sånt.

Ang. bilderna så kan man ju helt klart säga att många av raserna är riktigt illa ute i sin utveckling.
Nu är jag iofs. nyförälskad och partisk men tycker Akitan såg riktigt trevlig ut!
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Har bara en sak att säga, om en dalmatiner ska se ut som den där så har jag nog en gatukorsning här hemma! Två helt olika typer av en hundkropp!

Jag är inte expert på dalmatiner men förstår inte vad det är ni reagerar på? Tyckte den såg ut som en helt vanlig dalmatiner..
Förklara för en oinsatt?
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Alla raser ser inte felihopsatta ut, men många gör det och det är väldigt beklämmande att just dessa individer ska representera ett ideal för rasen. Jag tycker absolut att "mutanternas parad" är talande. De flesta vinnarhundar på utställning ser nästan exakt likadana ut i samma ras med ofta någon eller några extrema saker om det är nos, bakställ, kors, bringa eller storlek som dragit iväg åt ett eller annat håll.

Att det finns några som ser bra ut är ju bra, men hur gör vi med resten? De som inte kan andas, kollapsar vid ansträning, är smällfeta, där bröstkorgen kan tänkas skrapa i minsta upphöjning i marken eller där balansen i exteriören försvunnit för länge sen. Vem är vi (människan) egentligen som tar oss rätt att skapa raser som är sjuka och skadebenägna och dessutom inte ser fina ut. Någon nämnde valpköpare som köper sjuka plattnosraser för att de är fulsöta, men tänker inte längre än så och det kanske är samma för rasens uppfödare? Att veta, men skita i det är ännu värre och ger exempel på mänsklig grymhet rent ut sagt och jag tror inte att man kan förutsätta att alla dessa hundar får leva ett hundliv. Många av dem är i mina ögon helt omusklade.

Angående tassarna så är den veka mellanhanden och den platta tassen ytterligare ett tecken på att de är svaga och omusklade i den delen (också). När tassen nästan ser ut att "rinna iväg" så är det inte bra. Jämför med denna bilden på en aussie cattle dogs tassar och mellanhänder:

103-australian-cattledog.jpg



Vinthundarna tycker jag inte är så knasiga, förutom greyhounden som ser helt sjuk ut med en enorm bringa, väldigt lutande rygg och kors, väldigt kraftiga vinklar bak och en lååååång svanhals. Jmf med denna:

Greyhound-1.jpg


Att några vintisar lutar sig tillbaka är nog för att de inte helt tycker om situationen, tror inte man velat ställa dem på det viset.






Det är dags att inom all avel av djur förbjuda tävling i utseende. Ha kvar utställningar för att uppfödarna ska ha en arena att visa upp sina uppfödningar och få en bedömning om så önskas; men reducera det till godkänd eller icke godkänd enligt respektive rasstandard. Ta bort incentivet till att avla fram det extrema. Avel på enbart utseende ger automatiskt problem i andra områden. Det här är ett problem som måste tas tag i på högsta nivå inom djurskyddet; det förekommer inom hästaveln, hundaveln, kattaveln... överallt. Undulater som brukade ha en genomsnittslivslängd på tolv-femton år lever nu inte längre än fyra-fem, pga en avel inriktad på extrema färger och en onaturlig hållning.

Sjukt.

:bow:

Tror att det där är det som krävs också. I väldigt många showringar vare sig det gäller hundar eller hästar (som är mitt intresseområde, finns säkert fler arter) så är det det extrema som premieras och det sunda skiter man i, grovt generaliserat. En ändring mer än att domarna får "skärpa sig" tror jag måste till.

[....]
Ang pälsmängd så är det ju så att utställningshundarna i USA knappast lever ett normalt hundliv. Majoriteten lever sina liv i burar och en liten stund varje dag i rastgård. Motionen görs på löpband. Att gå en koppelpromenad förekommer inte vågar jag säga. Tror det i Sverige inte skulle fungera att ha så extremt mycket päls eftersom vi har hundarna med oss i vardagen på ett helt annat sätt än där.

Nu blir det OT men har en vän som nyligen tagit hit en 5-årig utställningshund från USA, denna hund kunde inte galoppera när den kom utan enbart trava. Hade aldrig sprungit lös och inte heller lekt med andra hundar. Så något roligt hundliv att vara utställningshund i USA tror jag inte det är.

Beklämmande och ledsamt att hundar i så stor utsträckning reduceras till en ytlig tingest och ett instrument för egots vinning.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Den har en enorm bröstkorg, hög manke, väldigt vinklade bakben.

Lånar en bild på en vinstrik dalmatin i sverige
20080316%20035.jpg


dalmatian_600.jpg


Visserligen olika huvudhållningar men nu ser du väl skillnaden i framförallt framparti, skuldra, manke och vinklar.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Just det med att utställare och även uppfödare tror sig få sin hund bedömd objektivt är nog en viktig fråga. Att domare ses som sanningssägare och att det är den extrema vinnarhunden som är normen och det som är rätt för rasen. Tänker att människor i stor utsträckning inte funderar själva om vad de gör vilket leder till bristande kunskapsintag och utan kunskap kan heller inget ändras. Kunskapen ses vara den som domaren sitter inne med och det kanske är där felet är då - att domarutbildningarna är felaktigt utformade och brister i kunskap om vad som är "rätt" för en ras.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Den övre ser ut som en funktionell sporthund. Den undre som en klippdocka.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

*kl*

Ang pälsarna och att de ser konstiga ut, så tror jag (hoppas också..) att ljuset spelar in väldigt mycket. Med lite "skicklighet" kan man få även en glansig päls att se matt ut om man fotar på fel sätt och kanske är det precis det som hänt med bilderna från Westminister?

Vad jag tycker om utställningar vet nog många vid det här laget, men jag håller iaf helt och hållet med personen som skrev att man borde ändra så att det antingen blir godkänd eller icke-godkänd. Inget sånt där idiotiskt tävlande som det är idag.

Jag tycker ändå inte att hundarna på Westminister förvånade mig. Visst var det någon tjock med. Visst var det ont om riktigt välmusklade hundar. Visst hade de konstiga pälsar. Visst såg man att många av dem knappast kan fungera i arbete. MEN så är det ju överallt hela tiden? Att tappa hakan och förvånas över att det finns hundar med svaga ryggar, konstiga tassar, överdrivna vinklar bak, konstiga huvuden osv... BLIR ni verkligen förvånade?


Nu har jag dålig koll på hur rätt många av raserna faktiskt ska se ut, men, jag gillade iaf rätt många av dem som helhet.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Just det med att utställare och även uppfödare tror sig få sin hund bedömd objektivt är nog en viktig fråga. Att domare ses som sanningssägare och att det är den extrema vinnarhunden som är normen och det som är rätt för rasen. Tänker att människor i stor utsträckning inte funderar själva om vad de gör vilket leder till bristande kunskapsintag och utan kunskap kan heller inget ändras. Kunskapen ses vara den som domaren sitter inne med och det kanske är där felet är då - att domarutbildningarna är felaktigt utformade och brister i kunskap om vad som är "rätt" för en ras.

Utställningsdomare har fått en auktoritetsroll och som en följd av detta så verkar all form av kritiskt tänkande vara som bortblåst när det gäller deras bedömning.

Jag tror de flesta som håller på med hundar skulle tjäna på att reflektera över dessa frågor. Hur såg den ursprungliga rasstandarden ut och vad skulle den beskriva? Hur har standarden förändrats genom åren? Samtidigt som man sätter det i relation till hur den faktiska exteriören i hundrasen förändrats under den här tiden. Motsvarar de förändringar som skett i standarden den exteriöra förändring som skett i rasen? Man ska också kolla på hur rasen bedömts i olika länder under den här tiden.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Inte förvånad, men beklämd över att detta ska vara perfektionen, rasstandarden personifierad. Och istället är det en omusklad, fet, konstigt vinklad hund med excesser av hud eller päls, och dessutom med svansen mellan benen. :(
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag ger blanka fan i om amerikansk cocker och Shih tzu ska ha monstruösa pälsar enligt rasfantasterna. Det är inte sunt någonstans för det finns inte en chans att de hundarna kan leva ett normalt liv. Ska sådana pälsar hållas i skick så måste hunden kläs, badas, fönas och fluffas och det är säkerligen mer än eTT-Sport spetsmönster som inte får begränsad utevistelse på grund av det.

Jag har en amris i utställningsskick och han lever att helt normalt hundliv. Han är med i stallet, busar runt i snön, leker med andra hundar, spårar i skogen och på sommaren har han fri tillgång till trädgården där han gärna gräver, rullar sig i fågelskit och jagar bollar. Han är en helt normal hund. Han kammas 1ggr/vecka och badas och klipps inte alls under vintern. Nu när utställningssäsongen börjar kommer han att klippas och badas oftare, men fortfarande inte så extremt som du tycks tro, han ska inte vara nybadad när man ställer. Naturligtvis beror det på pälskvalitet. Min har rak, perfekt päls där skiten bara rinner av. Så som de ska ha enligt rasstandarden.

Jag vet mycket väl att amerikanska uppfödare ofta har sina amrisar inomhus, i speciella hundhus med nätgolv och skit, men det är där. Min uppfödare var en av de bästa i världen och hennes hundar bodde i kennel, i flockar, rastades på leråkern och levde fantastiska hundliv. Så länge hon orkade gjorde hon jaktprov med alla avelshundarna. Hon hade till och med en som var godkänd räddningshund. Och hon vägrade sälja till amerikanerna pga deras hållning av rasen.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Om jag skiljer mig från mängden, föredrar jag faktiskt dalmatinern som vann på Westminster. Den har lite för mycket bakbensvinklar i förhållande till framstället, men är också dåligt uppställd. Jag tycker den hunden ser mer sund ut, än bilden på den vinstrika svenska hanen. Personligen tycker jag han är mer lik en moloss i typen än en dalmatiner och på tok för grov i huvudet.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Så du tycker skuldran och vinklarna i fram på den hunden på undre bilden är sund och normal? Personligen skulle jag vilja både dra bak och ned! Bakdelen är övervinklad.

En kropp som den är inte hållbar.

Vist är den svenske grov, det tycker jag med. Men han har en betydligt bättre kropp med bättre vinklar. Anser jag i alla fall som vill ha en hund sm arbetar.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Den är uppställd med väldigt långt dragna bakben, men även här ser vi att vinklarna bak börjar bli överdrivna.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Var det inte din som hade problem med snöbollar i pälsen och därför behövde overall?
Hur funktionellt är det om hunden inte ens kan vistas i snö utan att bli en snögubbe?

Min corga har likadan päls på bringa, mage och ben och det gör mig galen. Hon måste klippas för oavsett vad än hunden säger om overall så skulle det inte fungera. Jag har provat och det är ett klart hinder, speciellt då de springer ut och in. Antingen skulle jag då behöva ta av och på overall sjuttio gånger om dagen eller plocka snöbollar lika många gånger. Hunden tuffar i och för sig på trots bollar men hon rör sig bra mycket lättare utan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp