Mycket bittig Valp....

Alfakrulls

Trådstartare
Har en liten Samojed tik här hemma på nu 12 veckor.
Hon är väldigt go och söt men hon bits ganska så mycket.
De kanske känns värre en va de är, när hon har så sylvassa tänder, för igentligen biter hon la inte jätte hårt, men hon slutar ju aldrig, hur mycker jag en säger till henne. Hon förstår ordet Nej, och jag har försökt med allt nu.....

Börjar med att bara säga nej, sen om hon fortsätter så säger ja de med en strängare röst och slutar hon inte då, tar ja henne lätt i nacksinte och säger nej, och hon brukar då sluta en stund men kan bara sekunder efteråt vara tillbaka och bitas igen......

Så hur ska ja göra för att hon ska fatta att man faktist INTE får bitas?

Sen skäller hon ganska så mkt på katterna, och jagar dom, vilket som själva inte uppskattar speciellt mkt, hur ska ja göra där?
Har sagt till henne flera gånger nu NEJ, men de går in i ena örat och ut i de andra.....

Hur mycket kan man säga till en valp?
Begär jag för mycket?

Så, nu vänder ja mig till er hund duktiga människor här på Buke, hur ska ja göra?
 
Sv: Mycket bittig Valp....

Tålamod, tålamod, tålamod.....
Det är roligt med valp eller hur!?:smirk:
Ibland kan man undra varför i hela världen man skaffade de små kräken! Men det är "bara" att fortsätta vara konskvent. Vi (min familj) kör alltid med samma metod som mamman gör, lägger handen över nacken eller när det behövs tom över nosen och morrar nära valpen (handen=mammans mun), fungerar ypperligt på i alla fall huskyvalpar. Vissa yrväder försöker ju i det längsta och "glömmer" korrigeringen snabbt.
Synd att jag missade att du skulle till Bjursås, jag var där och ställde ett gäng hundar.
Lycka till med din valp!/Kicki
 
Sv: Mycket bittig Valp....

Då mina hundar var valpar brukade jag bara helt enkelt "byta ut" min hand mot ett smaskigt ben. Det kliar ju en hel del i munnen på de små liven så dom behöver ju gnaga på saker. Hursomhelst så funkade det hur bra som helst för oss. :)
 
Sv: Mycket bittig Valp....

Visst är det bara så vansinnigt jobbigt när det ska jagas & skällas efter katterna? Min gammelkatt håller på att få nervsammanbrott på min lilla 14-veckors rottis som ständigt är på honom. Jag har faktiskt helt resolut "gett upp" & låter katten säga ifrån när han är trött på henne på riktigt för ingenting annat funkar. Men det går ju klart inte om man har katter som blir riktigt arga & klöser efter ögonen. Oliver tar tag runt hennes nos & håller tag i henne tills hon piper & sen lugnar hon sig... i två timmar :crazy:
 
Sv: Mycket bittig Valp....

Nu var vår hund aldrig spec. bitig av sig, men vi sade alltid "nej" och nöp i nackskinnet. Först löst, sedan hårdare om hon försökte igen. Vi gjorde ingen stor grej av det, utan satt och lekte och pratade och när hon tuggade så fort "nej+nyp" och sedan fortsätta med lek/prat. Huvudsaken tror jag är att vara konsekvent, det som inte är ok en gång är aldrig (beror ju lite på vad det är iof) är aldrig ok.
 

Liknande trådar

Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 626
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 235
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp