Myndigheters ansvar - paradox eller inte?

Vem som helst förstår att om man är kritisk mot något så vill man antingen ändra det i grunden eller avskaffa/minska inte öka det man är kririsk mot, det gör du också så vad är det du vill med tråden egentligen?

Om jag är kritisk mot att något ens existerar väljer jag att inte kritisera detta något för att göra för lite - ren och fin logik för en stackars medelålders medborgare.

Jag vill förstå något som jag misslyckats förstå, men du har inte riktigt bidragit till annat än mer svårförståeliga samband - som dessutom paras ihop med påståenden om att ett barn borde förstå. Tur att mina barn verkar ha ärvt min oförmåga.
 
Observation:
De som klagar mest högljutt på att myndigheter gör fel eller inte tillräckligt - är väldigt ofta de som i nästa andetag tycker att myndigheter ska avskaffas och staten minimeras.

För mig blir det antingen aningens paradoxalt eller aningens medvetna strategiska lögner dvs att man svartmålar myndigheters förmåga i syfte att fler ska vilja minska deras ansvar och befogenheter.

Eller har jag bara missat den avgörande poängen?
Jag tycker ärligt att du förenklar och vrider till detta en aning mycket.

Om en myndighet prioriterar det man inte anser att de skall prioritera, kan man samtidigt anse att de gör för mycket och för lite och då kan man med säkerhet anse att de skulle kunna göra mer för mindre pengar om de bara gjorde det man anser de skall göra eller annars kunde de lika gärna lägga ned helt.

Visst finns det de med de här åsikterna som inte tänkt hela vägen, men ibland kan det kanske finnas några korn av sanning i det.

Jag tror inte Dan myndighetschef skulle göra ett mycket bättre jobb om han fick fem gånger så mycket mer pengar och fick basa över alla myndigheter som han inte längre basar över.
 
Om myndigheterna inte uppfyller alla mina önskemål vill jag inte betala för dem alls. För en fullt fungerande anden-i-flaskan med obegränsat antal önskningar kan jag möjligtvis tänka mig att betala en liten slant.

Mvh fortfarande krängt

Folk vill helt enkelt ha mer än de vill betala för, och när de inte får det blir de sura. Går igen i ganska många områden upplever jag.

För att citera en musikgrupp från yngre stenåldern: "Money for nothin' and chicks for free".

Många verkar anse att man ska inte behöva komma med någon egen insats (oavsett vad den är) utan allt ska regna som manna från himlen.
 
Jag tycker tex att landstinget ska avvecklas. Det är min ideologi. Men nu när landstinget finns så tycker jag att de ska göra sitt jobb. Ska de finnas ska de banne mig göra nytta också.

Det är lite som att det är skillnad på klimat och väder.
Det betyder väl egentligen inte "ta bort" utan "flytta"?
Flytta verksamheten till annan plats.
Kollektivtrafik och vård vill du väl ändå ha kvar?
 
Jag vill förstå något som jag misslyckats förstå, men du har inte riktigt bidragit till annat än mer svårförståeliga samband - som dessutom paras ihop med påståenden om att ett barn borde förstå. Tur att mina barn verkar ha ärvt min oförmåga.
Nej, det du vill göra med den här tråden är att försöka raljera över personer med andra politiska åsikter än din och hoppas på att några andra med liknade syn skall haka på. När jag undrade vad du vill var det retoriskt för det ni gör är att ni förstör diskussionen på forumet genom att hålla på så.
 
Nej, det du vill göra med den här tråden är att försöka raljera över personer med andra politiska åsikter än din och hoppas på att några andra med liknade syn skall haka på. När jag undrade vad du vill var det retoriskt för det ni gör är att ni förstör diskussionen på forumet genom att hålla på så.
Jag tror att det är som ett svar på dina nedlåtande kommentarer faktiskt.
Beskriv i stället hur du tycker att det skall fungera.
Att ta bort allt är inte en genomförbar väg om människor skall ha det bra.
 
Det är ungefär på nivån som att tycka det är konstigt att de som ogillar Trump ville få honom utbytt.
Så skrota de gamla myndigheterna och skapa nya magiska :confused::cautious: Jag tror åsikterna att skulle vinna på att man inte bara klagade på de nuvarande strukturerna utan började förklara vad man ville ha istället och hur man kan ta sig dit.

(och att sätta dit alla med fel hudfärg löser inte fler problem än det skapar)
 
Kan hålla med om att öppningen i tråden är något raljerande men kanske kan det bli en bra diskussion ändå, det är ju faktiskt alla som skriver i trådens ansvar att skriva på ett sådant sätt som ger ett bra underlag för det.

Något som jag förundras över är hur ofta man hör att de anställda på en myndighet eller offentlig verksamhet borde få sparken när man är missnöjd med något, t ex att snöröjningen inte är bra nog eller bygglovet tar tid. Jag som vet hur svårt det kan vara att ha rätt bemanning, både pga besparingskrav och pga det är svårt att konkurrera med privata arbetsgivare vid rekrytering, tycker att det är ett så märkligt resonemang att det skulle bli bättre om man bytte ut de anställda. Till vilka då, liksom?
 
Så skrota de gamla myndigheterna och skapa nya magiska :confused::cautious: Jag tror åsikterna att skulle vinna på att man inte bara klagade på de nuvarande strukturerna utan började förklara vad man ville ha istället och hur man kan ta sig dit.

(och att sätta dit alla med fel hudfärg löser inte fler problem än det skapar)
Det är något du påstår men som inte stämmer.

En vanlig kritisk åsikt är att privatiseringarna som genomförts unde de senaste deccenierna i de allra flesta fall lett till försämringar i viktiga samhällsfunktioner, inom sjukvården, skola, post, elnät osv. Det fungerar dåligt helt enkelt när allt bara handlar om att tjäna maximalt med pengar, för enskilda individer eller företag.

Ett första steg att få bort "new management" och privatiseringstänket är att visa på bristerna. Om inte det görs utan alla bara hyllar allt oavsett hur illa det faktiskt är, hur skall det då kunna ske en förändring?
 
Jag tycker ärligt att du förenklar och vrider till detta en aning mycket.

Om en myndighet prioriterar det man inte anser att de skall prioritera, kan man samtidigt anse att de gör för mycket och för lite och då kan man med säkerhet anse att de skulle kunna göra mer för mindre pengar om de bara gjorde det man anser de skall göra eller annars kunde de lika gärna lägga ned helt.

Visst finns det de med de här åsikterna som inte tänkt hela vägen, men ibland kan det kanske finnas några korn av sanning i det.

Jag tror inte Dan myndighetschef skulle göra ett mycket bättre jobb om han fick fem gånger så mycket mer pengar och fick basa över alla myndigheter som han inte längre basar över.

Om man nyanserar det kan det finnas många korn av konstruktiv sanning i mycket. Min observation var dock gällande de här svepande och enkla budskapen när de kommer från samma håll på båda punkterna.

Man kan vara väldigt kritisk till hur en myndighet organiserar sig och vilket ansvar och befogenheter de har, samtidigt som man tycker det är oumbärligt att de finns - också.

Jag kanske helt enkelt ska sluta falla i fällan att försöka förstå den typen av svepande utsagor alls i olika kombinationer och istället gräva djupare i var och en för att komma till kärnan av tankarna.

Det finns exempel här nu idag i tråden på att om man är mindre svepande i de 2 utsagorna utan istället väldigt specifik så kan de gifta sig ibland utan att man får en känsla av att människan glömt vad de nyss sagt.
 
Jag svarade inte nedlåtande, att någon som är kritisk till något vill avkaffa/minska/förändra är en självklarhet.
Jo du tog till en liten härskarteknik här.

"Jag vet inte riktigt hur det skall kunna förklaras enklare än så för minsta barn kan förstå logiken i det."

Det var det som andra gick igång på.
För egen del så brukar jag irl avsluta alla diskussioner som jag kan slippa när det argumentet dyker upp.
Men just nu och här så intresserar det mig faktiskt att undersöka vad som finns bakom.
 
Jo du tog till en liten härskarteknik här.

"Jag vet inte riktigt hur det skall kunna förklaras enklare än så för minsta barn kan förstå logiken i det."

Det var det som andra gick igång på.
För egen del så brukar jag irl avsluta alla diskussioner som jag kan slippa när det argumentet dyker upp.
Men just nu och här så intresserar det mig faktiskt att undersöka vad som finns bakom.
Nej det gjorde jag inte, jag svarade snällt på ett inlägg riktat mot mig som var raljerande, vilket du vet eftersom du "gillade" det raljerande inlägget. Syftet med tråden var att förlöljiga meningsmotståndare, DET var det jag reagerade på men istället för att skriva något nedlåtande om hur korkat ursprungsinlägget var svarade jag bara "ja" på frågan ts ställde om han missförstått.
 
Senast ändrad:
Nej det gjorde jag inte, jag svarade snällt på ett inlägg riktat mot mig som var raljerande, vilket du vet eftersom du "gillade" det raljerande inlägget.
Då så kan jag berätta att ditt svar inte var just snällt.
Det där med att "alla andra utom du fattar även om de är små barn", är aldrig ett snällt svar.
Det är ett svar som väcker irritation och ilska hos motparten.

Det raljerande inlägget före var menat att vara roligt.
Och det var det också.
 
Då så kan jag berätta att ditt svar inte var just snällt.
Det där med att "alla andra utom du fattar även om de är små barn", är aldrig ett snällt svar.
Det är ett svar som väcker irritation och ilska hos motparten.

Det raljerande inlägget före var menat att vara roligt.
Och det var det också.
Det är ett väldigt snällt svar på inlägget jag svarade på som inte var ett dugg roligt. En del gillar sådana här trådar som istället för att komma med sakargument går ut på att försöka förlöjliga andra personer, eller grupper av personer. JAG gör det inte.
 
Senast ändrad:
Jag tycker tex att landstinget ska avvecklas. Det är min ideologi. Men nu när landstinget finns så tycker jag att de ska göra sitt jobb. Ska de finnas ska de banne mig göra nytta också.

Det är lite som att det är skillnad på klimat och väder.
Det betyder väl egentligen inte "ta bort" utan "flytta"?
Flytta verksamheten till annan plats.
Kollektivtrafik och vård vill du väl ändå ha kvar?
Danmark tog bort amten (motsv våra regioner f.d. landsting) 2007 och verksamheterna fördelades mellan kommunerna, de nya regionerna och även staten tror jag. Somt föll dock mellan stolarna och det har tagit/tar lång tid att bygga upp igen. Fortfarande 10 år senare fanns det brister p g a att en del verksamheter försvann och sedan behövde byggas upp igen.
 
Nej det gjorde jag inte, jag svarade snällt på ett inlägg riktat mot mig som var raljerande, vilket du vet eftersom du "gillade" det raljerande inlägget. Syftet med tråden var att förlöljiga meningsmotståndare, DET var det jag reagerade på men istället för att skriva något nedlåtande om hur korkat ursprungsinlägget var svarade jag bara "ja" på frågan ts ställde om han missförstått.
Syftet med tråden var att få igång en diskussion om ämnet.
Och det lyckades ju helt klart.
Det är själva frågeställningen som är intressant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp