Mysko tränsning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Spirelli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 249
S

Spirelli

Såg nåt jag inte begrep. En tjej hade trätt nosgrimman genom bettringarna på bägge sidor, Varför?

Sv: Mysko tränsning?

Hästen kanske är känslig i munnen och ryttaren litar inte på sin egen hand eller nåt? Haha Näe, allvarligt talat så måste personen ha spänt fel bara...var det en duktig tjej lr?

Om hästen är väldigt känslig i munnen och inte tycker om när bettet rör sig för mycket skulle det kunna vara bra.
Alla sätt är bra utom de dåliga ;)

en del träns är gjorda så... det var det jag hade till en sommarhäst för ett tag sen, och jag spände inte fel..

Med nosgrimman genom bettringarna?? Aldrig hört talas om...

Förklara gärna hu det såg ut och fungerade. VARFÖR användes det just på den hästen?

Nyfiken... :)

Det har jag aldrig hört talas om.. :crazy:

Säkert att det inte var något liknande detta fast helt i läder du såg?

*oxå nyfiken*

det såg väl normalt ut ;) :p
varför det skulle vara så hade jag ingen aning om, men eftersom ägaren aaalltid ridit sin häst så, så såg jag ingen anledning till att ändra på det.

Vad är "normalt" då? Det låter inte normalt alls, nämligen... ;)

Var det en aachengrimma där den nedre remmen drogs genom bettet, eller en remontgrimma? Pullar? :confused:

Det var en som beskrev det nyss i en annan tråd. Och motiverade det!! I tråden om att lära barn rida utan att rycka hästen i munnen!! Finns uppe nu!!

Moniqes inlägg i Klintans tråd Tips och knep när barn rider-mjuk hand är det jag menar.

Men nu när jag läste igen, såg jag att det inte var riktigt så hon menade. Men anedningen skulle kunna vara en liknande!!

nej, det var en helt vanlig nosgrimma, utan den där extra nosremmen. och ägaren till denna häst hade fått tips om att göra så. jag vet inte hur hon hade gått om jag spännt på annat sätt, men jag antar att det inte blivit ngn skillnad egentligen.

Notorius skrev:
nej, det var en helt vanlig nosgrimma, utan den där extra nosremmen. och ägaren till denna häst hade fått tips om att göra så. jag vet inte hur hon hade gått om jag spännt på annat sätt, men jag antar att det inte blivit ngn skillnad egentligen.

Jamen nu klarnar det lite! :)

Bettet sitter ju fast i nosgrimman då, och tygeltagen kan inte bli så kraftiga, hur omild ryttaren än är. (Kanske?)

Känslig häst, förmodligen.

Det var en vanlig engelsk nosgrimma satt för långt ner och med nosgrimman trädd genom bettringarna. Det var vär en relativt liten tjej på en ponny så jag kan köpa argumentet om mjuk hand. Däremot, vad händer med hästens nosrygg då?

känslig och känslig var hon väl inte (fd travare) men jag red bara med sätet på henne så jag rörde i princip aldrig tyglarna :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 522
Senast: miumiu
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 772
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan En fundering som dök upp i en annan tråd. När man ska köpa en häst och får en längre prövotid, har ni då fått låna med någon...
Svar
8
· Visningar
1 054
Dressyr Jag har en ny häst, femårigt sto, rörligt men väldigt grön och efter i utbildningen. Hon går framförallt inte fram för skänkel. Hon är... 2 3
Svar
55
· Visningar
8 466
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?