Mysterium i slidan

Tack alla :heart de ringde i förmiddags och hälsade att hon var pigg, superglad och duktig. Så det kändes skönt. Imorgon blir det ct och beroende på vad han som läser av bilderna på plats ser får vi se om hon blir kvar eller inte.
 
Usch så jobbigt det låter - att inte veta exakt vad som felar :(
Vad gäller en njure så är det nog inte fara och medicinering krävs knappast så länge kvarvarande njure är okej :) Men vore ju ändå trist om så måste ske. Vet om en hund som bara hade en och klarade sig fint och gick bort av andra orsaker vid 11-12 års ålder.
 
Usch så jobbigt det låter - att inte veta exakt vad som felar :(
Vad gäller en njure så är det nog inte fara och medicinering krävs knappast så länge kvarvarande njure är okej :) Men vore ju ändå trist om så måste ske. Vet om en hund som bara hade en och klarade sig fint och gick bort av andra orsaker vid 11-12 års ålder.

Härligt att höra!
 
Uppdatering:
Betty är hemma igen. Fick ett snabbt utlåtande om CTn som gjordes igår (veterinären ska nu analysera bilderna mer ingående, tog 2 v sist så är väl liknande denna gång).

Fördelar: inget urin läcker ut i detta som de nu benämner som cystaliknande grej (de vet fortfarande inte vad det är och saknar annat ord för det). Så antar att njuren får stanna.

Nackdel: det vet inte mer som det är nu.

En annan fördel är att hela vistelsen kostade mig under 2000:-, tycker det är helt fantastiskt i allt detta att de rabatterar för att kunna utföra de undersökningar de vill. Skulle de ta full kostnad finns ju risken att vi till slut når någon form av smärtgräns eller att jag börjar ifrågasätta undersökningar eller att försäkringsbolaget börjar ifrågasätta. Så känns OTROLIGT skönt att jag kan ge de total frihet i vilka undersökningar de vill testa utan att besöken kostar skjortan. Det är ett intressant fall på så sätt att de inte vet vad det är eller hur de åtgärdar det. Men de får gärna komma fram till det typ nu.

Problemen är bland annat att det sitter delvis i bäckenhålan så det är svårt att komma åt samt att ena urinledaren är i vävnaden någonstans.
 
Uppdatering:
Betty är hemma igen. Fick ett snabbt utlåtande om CTn som gjordes igår (veterinären ska nu analysera bilderna mer ingående, tog 2 v sist så är väl liknande denna gång).

Fördelar: inget urin läcker ut i detta som de nu benämner som cystaliknande grej (de vet fortfarande inte vad det är och saknar annat ord för det). Så antar att njuren får stanna.

Nackdel: det vet inte mer som det är nu.

En annan fördel är att hela vistelsen kostade mig under 2000:-, tycker det är helt fantastiskt i allt detta att de rabatterar för att kunna utföra de undersökningar de vill. Skulle de ta full kostnad finns ju risken att vi till slut når någon form av smärtgräns eller att jag börjar ifrågasätta undersökningar eller att försäkringsbolaget börjar ifrågasätta. Så känns OTROLIGT skönt att jag kan ge de total frihet i vilka undersökningar de vill testa utan att besöken kostar skjortan. Det är ett intressant fall på så sätt att de inte vet vad det är eller hur de åtgärdar det. Men de får gärna komma fram till det typ nu.

Problemen är bland annat att det sitter delvis i bäckenhålan så det är svårt att komma åt samt att ena urinledaren är i vävnaden någonstans.
Vilken lättnad i allt elände att ni har en bra veterinär och att kostnaderna hålls nere så mycket! Hoppas så innerligt att de hittar vad som felas Betty och att hon kan bli helt återställd :heart
 
Vilken lättnad i allt elände att ni har en bra veterinär och att kostnaderna hålls nere så mycket! Hoppas så innerligt att de hittar vad som felas Betty och att hon kan bli helt återställd :heart

Jätteskönt! Tycker det är lite rimligt också om de ska agera dektektiver och utbilda sig själv i alltihopa :angel:
Hade hon haft ont hela tiden hade det känts jobbigare, nu har hon besvär när det börjar fylla på och trycka på urinblåsa och tarmar annars är hon som vanligt. Sen är det såklart jobbigt för henne att genomgå undersökningar, tömningar genom buken etc.
 
Så bra att hon har fått komma hem :heart. Men trist att de fortfarande inte har kunnat klura ut vad som felas trots alla undersökningar. Skönt, i alla fall, att Betty inte verkar ha ont hela tiden.
 
Så bra att hon har fått komma hem :heart. Men trist att de fortfarande inte har kunnat klura ut vad som felas trots alla undersökningar. Skönt, i alla fall, att Betty inte verkar ha ont hela tiden.

Ja :heart
Pratade med veterinären igen idag. Betty har börjat kissa ofta vilket brukar vara ett tecken på att det fyllt på och trycker samt att hon har lite flytningar med blod i. Just flytningar är helt nytt! Men de sa att vi avvaktar om hon inte blir påverkad och att de har en plan men vetten behövde bolla det med några kollegor först. Så får se hur det utvecklar sig 🙂
 
Erfarenhet av uvi någon?
Blir de fort mycket sämre?
37,9 i temp (37,6 i grundtemp)

Hittade en bit tyg idag som hon hade kissat på i torsdag med brun fläck på (maken hade hittat den i mörkt barnrum och la bara undan den) och igår på kvällen när jag kom hem från Sundsvall kissade hon inne. Vill gå ut ofta och försöker kissa OFTA på promenad. Har givetvis pratat med kliniken men ingen av Bettys veterinärer jobbade i helgen så de trodde att det möjligen var vätska från "grejen" som kom med ut när hon kissade men har varit med på tömning och det är ingen blod i den vätskan. Jag är inte veterinär och får helt enkelt avvakta. Men magkänslan säger att hon dragit på sig en uvi nu också...

DSC_3363.JPG
 
Erfarenhet av uvi någon?
Blir de fort mycket sämre?
37,9 i temp (37,6 i grundtemp)

Hittade en bit tyg idag som hon hade kissat på i torsdag med brun fläck på (maken hade hittat den i mörkt barnrum och la bara undan den) och igår på kvällen när jag kom hem från Sundsvall kissade hon inne. Vill gå ut ofta och försöker kissa OFTA på promenad. Har givetvis pratat med kliniken men ingen av Bettys veterinärer jobbade i helgen så de trodde att det möjligen var vätska från "grejen" som kom med ut när hon kissade men har varit med på tömning och det är ingen blod i den vätskan. Jag är inte veterinär och får helt enkelt avvakta. Men magkänslan säger att hon dragit på sig en uvi nu också...

Visa bifogad fil 41711
Har haft uvi på några tikvalpar genom året, men även om dom haft blod i urinen (enligt veterinär efter koll i mikroskop) så har den inte varit riktigt synbar för mig - men absolut kan det vara så. De5t behövs ju inte mycket för att färga urin rött.
 
Har haft uvi på några tikvalpar genom året, men även om dom haft blod i urinen (enligt veterinär efter koll i mikroskop) så har den inte varit riktigt synbar för mig - men absolut kan det vara så. De5t behövs ju inte mycket för att färga urin rött.

Ah okej 🙂 hade velat ha snö nu så man kunde se när hon kissar ute om det mörknar. Lite svårt i lera :angel:
 
Nu är Betty opererad.
Blev att de gick in bakvägen ovanför slidan. Tog bort all ärrvävnad och sydde kanterna för att minimera risken att det återbildas. Vätskan visade sig förmodligen vara vanligt sekret som inte kunnat rinna ut (från början var det dock bakterier och mögel i men verkar varit sekundärt helt o hållet)

Återbesök v.2 med endoskopi och ultraljud.

Även fast det känns lite snopet att det "bara" var rejält med ärrvävnad tycker jag veterinärerna gjort ett ordentligt arbete och inte tagit förhastade slutsatser. Hade de gjort det hade det blivit en buköppning.
 
Men så bra att det äntligen gick att åtgärda med ett förhållandevis(?) litet ingrepp! Måste vara en lättnad :). Hoppas hon återhämtar sig snart :heart.
 
Men så bra att det äntligen gick att åtgärda med ett förhållandevis(?) litet ingrepp! Måste vara en lättnad :). Hoppas hon återhämtar sig snart :heart.

Enorm lättnad! Inser att jag kanske lät lite butter :D Är jätteglad över att hon slapp en buköppning :banana: Rent spontant känns det som att återhämtningstiden är betydligt kortare och om allt ser bra ut v.2 på återbesök kan vi säkerligen sätta igång med besök hos fysion igen och simma där efter :love:
 
Varning för äckelbild
Screenshot_20191217-224049~2.png

Nu är Betty hemma. 2 veckor med tratt och hennes största bekymmer är att hon inte kan bädda ner sig själv (hon får hjälp

:love:)

Hon hade uvi som misstänkt också.
Håll nu tummarna för att allt är fint ut på återbesöket i januari :banana:
 
En annan fråga riktad till er uppfödare.
Hur resonerar ni kring komplikationer som hör till valpningen men som yttrar sig efter att tiken och valpar flyttat hem?

(Jag kommer inte driva uppfödaren på detta men när man själv hamnat i det så stör det mig en smula att det inte står något om det i skks avtal)
 
En annan fråga riktad till er uppfödare.
Hur resonerar ni kring komplikationer som hör till valpningen men som yttrar sig efter att tiken och valpar flyttat hem?

(Jag kommer inte driva uppfödaren på detta men när man själv hamnat i det så stör det mig en smula att det inte står något om det i skks avtal)
Inte uppfödare men min tik har haft två kullar hos sin uppfödare. Första gången hade hon blodiga avslag en vecka efter hemkomst, 9 veckor efter valpning, som jag åkte in för. Den kostnaden tog uppfödaren utan att jag ens bett om det. Hon ansåg det vara självklart att hon skulle stå för det.
 
En annan fråga riktad till er uppfödare.
Hur resonerar ni kring komplikationer som hör till valpningen men som yttrar sig efter att tiken och valpar flyttat hem?

(Jag kommer inte driva uppfödaren på detta men när man själv hamnat i det så stör det mig en smula att det inte står något om det i skks avtal)
Fast var detta relaterat till valpningen? Var det inte komplikationer av kastrering
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 355
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 469
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 916
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 270
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp