Bukefalos 28 år!

Mystisk hälta/sjukdom

Centaur

Trådstartare
Mina hästar har flyttat (och jag också). Dag 2 fick ena hästen kolik, vet. kom och behandlade, pållen blev frisk och pigg igen. Förmodligen har han ätit för mkt gräs.

Men två dagar efter det blev min andra häst sjuk. Var helt fin på kvällen före men då jag skulle fodra på morgonen så kunde han knapt röra sig!! :eek:
Han kollapsade i bakdelen, hade jätteont. Och var mkt spänd i kors+lår. Var säker på att det var korsförlamning, ringde vet. igen. Han tyckte också det var korsförlamning, så han tog blodprov och gav smärtställande och B-vit.

Hästen blev bättre utöver eftermiddagen, kunde röra sig normalt igen, fast lite stel.
MEN vet. ringde och sa at alla blodvärden var helt normala. Jag såg ut såhär:confused: :confused:

Jaha, sa jag, vad kan det vara då då??? Vet. sa att det kunde vara fång, men det tror jag inte då hästen inte ömmade i hovarna, verkade sitta mkt högre upp. Och dessutom var så spänd i muskulaturen...

Dagen efter var hästen fortfarande ohalt men båda bakbenen var svullna! :crazy: Hittade ett litet sår på VB men det var minimalt. La på isbalsam och senare BoT. Gick en liten promenad med honom och då gick svullnaden ner en hel del.

I går var han ute ca halva dagen och benen ser bättre ut. Dock har han fortf förstorade blodårer på VB vid koten. Pigg och kry annars.

Så vad tror ni????? Vad kan det vara? Överansträngning helt enkelt? Kan dom ha korsförlamning utan att det visar på blodproven??

En annan teori som jag har är fästingar... Hittade nämligen 20 stycken på andra hästen...:crazy: Eller jag tror det var fästingar, dom såg ut som små fästingar och var svarta. Och sög blod så det blev stora sår med skorpor. Plockade bort alla och rensade såren.

Hittade dock inga på fästingar på A. Men, såret på benet kan mkt väl ha varit ett fästingbett....
 
Sv: Mystisk hälta/sjukdom

Be veterinären ta ett elichaprov.
 
Sv: Mystisk hälta/sjukdom

Men borde inte hästen haft feber då? Visat tecken på infektion? Och skumt att han tillfrisknade så snabbt?

:confused:
 
Sv: Mystisk hälta/sjukdom

Nu har jag ingen aning om var du bor och egentligen inte själv någon erfarenhet av det jag tänkte föreslå då de inte finns här, den kan inte vara ormbiten ? Läste precis i tidningen att det hade varit extremt många hundar som blivit ormbitna sista veckan. Har som sagt ingen aning om vilka symtom en häst visar på något sådant men med tanke på att du hade ett litet sår på ena benet så är det kanske möjligt om det finns orm i området.
 
Sv: Mystisk hälta/sjukdom

Kan dom ha korsförlamning utan att det visar på blodproven??

....


Nej, man kan inte ha ett rejält Xanfall utan att muskelenzymer kommer ut i blodet. Men om man tar blodproven väldigt snabbt, kan man missa stegringen. Det som stiger först, CK, har sin topp efter 6 timmar. ASAT toppar efter 12-24 timmar. HH
 
Sv: Mystisk hälta/sjukdom

Ngt virus?

Jag har varit med om att hästar fått ungefär som människor ont i kroppen av virus, de svullna benen som går ner vid rörelse (nån lymfsvullnad) skulle också kunna tyda på nåt virus.
 
Sv: Mystisk hälta/sjukdom

Funderade på det jag också. För det fanns en orm i stallet då vi kom, men den hade vi ihjäl. :devil:

Men om det var ett ormbett så borde ju benet svullnat på en gång? Benen blev ju svullna först efter en dag, det var muskulaturen som påverkades först och främst.

HH; blodproven togs vid 15-tiden, hästen var som dåligast tidigt på morgonen (vid 7).

Flashlight; Ja virus är ju vad man sitter kvar med om allt annat blir uteslutet... Men ändå konstigt att han skulle ha sååå ont över korset men ingen feber?

Han verkar vara helt återställd nu, men fortfarande lite spänd i bakdelen. Främst i låren. Så masserar lätt med arnika och han får gå i hagen. Red en liten tur på ridbanan i morse och kunde inte känna av någon hälta. Men tog det jättelugnt, skrittade mest på långtygel. Första gång han rids efter flytten också.
 
Sv: Mystisk hälta/sjukdom

Funderade på det jag också. För det fanns en orm i stallet då vi kom, men den hade vi ihjäl. :devil:

OH MY GOD! Jag hade flyttat igen :eek: :eek: :eek:

Jag tycker det låter halvskumt, men ormbett kan ju ge konstiga reaktioner, speciellt nu när de är slöa och väldigt giftiga... Om du misstänker ormbett så hade jag kollat njur och levervärden. Har många bekanta inom hundvärlden som nästan förlorat sina hundar pga stryken de inre organen tar vid ormbett.

Fästingbett ger i stort sett aldrig direkta reaktioner, i såfall är det mest troliga en lokal reaktion i form av svullnad.

Skumt...

//E
 
Sv: Mystisk hälta/sjukdom

det är ju den enda vi sett, och jag har verkligen kollat.... har sett ormbitna hundar och det brukar ju svullna riktigt rejält. så låter liksom inte troligt att det skulle vara det heller.. :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästvård Min häst insjuknade igår med 41 graders feber, vinglig, hängig och dålig aptit. Veterinär kom ut och gav honom febernedsättande samt...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: SoffiProppi
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp