Bukefalos 28 år!

Mystisk knöl på benet??

Seabaz

Trådstartare
Det här måste jag bara få reda ut!! Hjälp!

För exakt en vecka sedan var jag och hälsade på min häst som är utlånad på foder.
Jag står och kratsar hovarna och som jag alltid gör så kollar man och känner igenom benen på hästen.
Upptäcker då en knöl, ganska stor, buktar nog ut i alla fall 1,5-2 cm från benet och är 1x2 cm stor om ni förstår hur jag menar?
Placering insida vänster fram precis under knäet!

*tyvärr fotade jag inte*

Riktigt läskig. Klämde på den, hästen reagerade inte alls.
Knölen var hård och kall. Hästen var torr och fin i alla benen för övrigt, inte varm i hovarna eller nån annan stans.

Fodervärden blev fundersam också och sa att "den där hade han inte igår, den måste han ha fått nu".

Jag sadlade på hästen och red en sväng på ridbanan. I skritt, trav och galopp.
Ingen hälta eller nånting. Hästen kändes kanonfräsch!

Klämde lite på knölen efter ritten men samma då, ingen reaktion från hästen eller nåt annat märkvärdigt.


Det mest konstiga är kanske inte knölen utan det att jag nyss fick ett sms från fodervärden där hon skrev att hon bara ville berätta att knölen är borta och "undra vad det var för nåt".

Den fanns helt plötsligt bara där, var där i en vecka och nu är den borta! :confused: :confused: :confused:


Har någon varit med om liknande???
Någon som har någon idé om vad det kan ha varit??

*klia hövve*
 
Sv: Mystisk knöl på benet??

Jag står och kratsar hovarna och som jag alltid gör så kollar man och känner igenom benen på hästen.
Upptäcker då en knöl, ganska stor, buktar nog ut i alla fall 1,5-2 cm från benet och är 1x2 cm stor om ni förstår hur jag menar?
Placering insida vänster fram precis under knäet!
Har någon varit med om liknande???
Någon som har någon idé om vad det kan ha varit??

*klia hövve*

Kan tyvärr inte hjälpa dig med mera än att berätta att det har hänt oss också. För fyra dagar sen. Exakt samma sak låter det som, och dessutom på exakt samma ställe. Hård bula, hästen helt oöm och helt ohalt, testade skritt och lite joggingtrav för att kolla, först lite fram o tillbaka utanför stallet och sedan en 30-minuters promenad. Knölen var kvar igårkväll. Hästen helt opåverkad vad jag kan bedöma. Mystiskt :confused:
 
Sv: Mystisk knöl på benet??

Du också :eek: Märkligt!
Hoppas du har lika "tur" som vi då och den går bort snart!

Men man blir ju fundersam. Kan det vara nåt slags bett? Från insekt eller orm? Men det är väl bara huggisar som biter här i sverige och då borde hästen blivit betydligt mer påverkad??

Vart i sverige bor du? Om det kan ha nåt med nån växtlighet att göra? Min häst står ju hos fodervärd som bor norrut (om vi jämför med här, sthlmstrakten), närmare bestämt runt söderhamn
 
Sv: Mystisk knöl på benet??

Låter som ett överben. Är dock lite osäker med varför dom kommer så det år vara osagt, men det är inget farligt. Kommer inte att försvinna.
 
Sv: Mystisk knöl på benet??

Det finns överben som kan gå tillbaka, men om de "fastnat" sitter de för alltid.
 
Sv: Mystisk knöl på benet??

Weed: Fast det har ju redan försvunnit. Så det är jag glad över. Men frågan är om det var ett överben eller inte för min erfarenhet säger att dom inte försvinner.

Mitrolle: Finns det?? Kan ett överben komma så plötsligt utan att hästen ens är varm i benen eller på knölen.. sitta en vecka och sedan försvinna lika plötsligt igen?
 
Sv: Mystisk knöl på benet??

Du också :eek: Märkligt!
Hoppas du har lika "tur" som vi då och den går bort snart!

Men man blir ju fundersam. Kan det vara nåt slags bett? Från insekt eller orm? Men det är väl bara huggisar som biter här i sverige och då borde hästen blivit betydligt mer påverkad??

Vart i sverige bor du? Om det kan ha nåt med nån växtlighet att göra? Min häst står ju hos fodervärd som bor norrut (om vi jämför med här, sthlmstrakten), närmare bestämt runt söderhamn

Hej igen,

Bor i nordvästra Skåne. "Vår" knöl har nu suttit i en vecka utan förändringar. Stötte på en veterinärstuderande (dessutom mycket hästkunnig) som påstod att det absolut är frågan om överben och rådde mig att smörja med Zon-salva, Orudis eller dylikt. Hon påstod också att om vi har tur så försvinner överbenet av sig själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 351
Senast: __sofia__
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 174
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 059
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp