Bukefalos 28 år!

Mystiskt bettlöst träns

Sv: Mystiskt bettlöst träns

*kl*
tänkte just starta en tråd om bitless bridle..
Har ridit min häst på hackamore senaste gångerna och det har fungerat bra, provade igår bitless bridle (med kors under ganascherna, så vi pratar om samma)
Hon gick bra rakt fram och svaga böjar, men hon blev väldigt irriterad när jag försökte ställa henne åt sidorna, gick inte så bra hon bara stretade. På hacket gick det mkt bättre. Kanske det blev konstigt för henne när den verkar lite i nacken+att den trycker på hela sidan av huvudet och inte bara nosdelen när jag försöker ställa?
Tog hackamoret idag igen och då höll irritationen i sig ang, ställningen.

Sidepull är det bättre? Är det enklare att få till ställningarna med det om hästen stretar emot på bitless bridle? Kan man sätta tyglarna i ringarna på sidorna av nosgrimman på bitless bridle och få samma effekt som på sidepull? Så att inte det blir tryck längre upp på sidan av huvudet och nacke vid svängar och ställningar?
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 009
Senast: mily
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 033
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har googlat och googlat men hittar inget träns som ser likadant ut som det min medis har, men det kanske är någon här som vet hur...
Svar
4
· Visningar
1 542
Senast: Korven
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp