Bukefalos 28 år!

Bettlöst träns

nrciss

Trådstartare
Har googlat och googlat men hittar inget träns som ser likadant ut som det min medis har, men det kanske är någon här som vet hur sjutton det ska sitta?

Har ingen bild på det just nu, men det är ett typ bitless bridle, men det finns inga sidostycken. Nackstycket går igenom pannbandet, löper ner under käkarna, där remmarna ska korsas, och löper sedan genom ringar som sitter i nosgrimman och slutar i ringar där tyglarna ska fästas. Det innebär alltså att man kan justera höjden på nosgrimman beroende på hur långt igenom man drar remmarna. Nosgrimman är så stor att den ramlar av om man släpper för mycket på tyglarna. Ska det vara så? Eller kan man sätta på sidostycken?

Ägaren säger att hon ridit med detta träns förut, men jag har tyvärr ingen möjlighet att be henne visa.
 
Sv: Bettlöst träns

Hur ser pannbandet ut? Är det plats för en rem till?

På din beskrivning tycker jag det låter som ett bitless bridle som man tagit bort sidostyckena på, men jag hänger inte riktigt med på om nosgrimman är som vanligt eller om den snörs åt med trycket från tyglarna?

Det låter iallafall hyfsat jobbigt med ett träns som inte stannar på plats, får du inte sätta fast några sidostycken för ägaren?
 
Sv: Bettlöst träns

902280_f260.jpg


Ser ut som detta, men utan sidostyckena och enorm nosgrimma, så släpper man på tyglarna glider nosgrimman ner över mulen då remmarna som går under käken är väldigt långa.

Det är säkert inga problem att sätta på sidostycken för ägaren, det var mer en fundering om det går och om det är meningen att man ska kunna använda tränset utan dem :) Inte säker på om det får plats med sidostycken i pannbandet, men jag får väl testa!
 
Sv: Bettlöst träns

Intressant lösning, den varianten har jag inte sätt någon gång.

Men det känns som att det ända sättet vore att spänna fast nosgrimman väldigt hårt och det är ju inte så trevligt.

Jag gillar att ta bort onödiga remmar på min utrustning, så lite som möjligt ska det vara så jag tar bort pannband, käkremmar och nosgrimmor när det går. Men vissa saker behöver ju vara kvar för stabiliteten känns det som.

Vi får väl se om någon annan har något bättre svar. ;)
 
Sv: Bettlöst träns

Det jag kan tänka mig är att sidostycket hamnar för nära ögat. Jag löste det problemet med att ta bort pannbandet i stället, då hamnar alla remmar där dom ska vara då min häst har ganska brett huvud.
 

Liknande trådar

Utrustning Har sökt och googlat men hittar inget bra svar. Jag skulle vilja slippa den fula nosringen på Multibridle men ändå kunna variera och...
Svar
12
· Visningar
7 323
Senast: Vira
·
Träning Hej! Jag köpte ett bettlös träns, LG Bridle (googla för bilder) åt min häst för att kunna variera lite och inte alltid rida med bett...
Svar
2
· Visningar
2 093
Senast: KaffeKask
·
Utrustning Har provat att rida med ett Micklem träns som jag har fått låna, men hur ska man göra egentligen? Det är inte det samma som att med...
Svar
1
· Visningar
3 275
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 724
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp