Bukefalos 28 år!

Mystiskt bettlöst träns

M

Mariell

Är det någon som testad ett sk "bitless bridle" ?(min mamma köpte det och det var namnet det hade, även om det låter mer som ett samlingsnamn för alla bettlösa varianter). Det är ett bettlöst träns med dubbla käkremmar som går i kors under ganaschen och slutar i ringar där man fäster tyglarna. Det verkar (vad jag har förstått) i hästens nacke, och inte som många andra bettlösa varianter över nosryggen. Fungerar det? Är det bra? Jag har inte vågat testa det, för jag är rädd att pigga, starka Monstret som ligger på som bara den kommer att bli okontaktbar :crazy: .
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

testa på inhängnat område och var försiktig på handen... de tränsen ger tryck på nacke och nosrygg
har inte testat ett sån men har tömkört med ett annan sort som ser ut som ett sidepull fast istället för det löpande repet över nosen var det en fastsydd bred läder rem o ringar på vardera sidan att fästa tyglarna i...
funkade toppen, ska rida på det ngn dag snart oxå, ägaren har ridit på det oxä säger att det funkar jättebra...

lycka till =)
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

Mariell skrev:
Är det någon som testad ett sk "bitless bridle" ?(min mamma köpte det och det var namnet det hade, även om det låter mer som ett samlingsnamn för alla bettlösa varianter). Det är ett bettlöst träns med dubbla käkremmar som går i kors under ganaschen och slutar i ringar där man fäster tyglarna. Det verkar (vad jag har förstått) i hästens nacke, och inte som många andra bettlösa varianter över nosryggen. Fungerar det? Är det bra? Jag har inte vågat testa det, för jag är rädd att pigga, starka Monstret som ligger på som bara den kommer att bli okontaktbar :crazy: .
Jag har haft mitt i 2-3 år och det funkar jättebra. Det heter bitless-bridle och började säljas i USA. Jag har både ett sånt och ett köpt på Börjes. Kan varmt rekommenderas. Jag red in min pålle på 3 sek och han går kanonfint med sitt. Ystra hästar blir lugna, min var redan lugn men hatade sitt bett. Nu har vi inga fighter om det längre.
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

Såg det där jag köpte mina bomlösa och vill ha ett sånt oxå....
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

Korven skrev:
Jag har haft mitt i 2-3 år och det funkar jättebra. Det heter bitless-bridle och började säljas i USA. Jag har både ett sånt och ett köpt på Börjes. Kan varmt rekommenderas. Jag red in min pålle på 3 sek och han går kanonfint med sitt. Ystra hästar blir lugna, min var redan lugn men hatade sitt bett. Nu har vi inga fighter om det längre.

Aha! något för min vimsa! :D
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

FjantaZ skrev:
har tömkört med ett annan sort som ser ut som ett sidepull fast istället för det löpande repet över nosen var det en fastsydd bred läder rem o ringar på vardera sidan att fästa tyglarna i...

Det är också ett sidepull men med annan nosdel som inte är lika skarp. ;)
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

Efter att ha testat ett sådant på en "liten" skrittrunda i skogen säger jag: ALDRIG MER :mad:

Denna lilla runda kunde ha kostat både mej och ponnyn livet...

För hur trevligt är det att sitta på ett krutpaket utan någon som helst tllstymmelse till kontroll genom tränset :crazy:

Så efter hemkost bytte jag raskt till vanligt hackamore och fick en vanlig trevlig ridtur... :d
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

Jag har ett bitless som fungerar kanon påmin pålla, lixom sidepull & hack. Inga problem att stanna henne osv, hon är nästan lydigare på bettlöst än bett.

Men om du känner dig osäker så skulle jag testa inom inhägnat område först. ;)
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

Min pålla är känsligare på bitless & sidepull än vad hon är på hack, så det är nog olika.
På hack krullar hon lätt ihop sig om hon är pigg och jag får dålig kontroll.
Med bitless/sidepull upplever jag aldrig att det blir så, då är hon jättelydig.
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

har inte prövat själv, men min kompis borta i kalifornien hade visst ett sånt till sin hyrkuse "over there". funkar nog bra om man bara vänjer in både sig och kusen på det först!
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

Svarar alla: Såd et finns fler som använder det och tycker att det är bra då. Jag har funderat på att prova det på inhägnat område först, problemet är bara att hon inte är hälften så svår att stanna på inhägnat område som hon är ute i skogen... :crazy:

Är det starkare/mildare än ett sidepull eftersom det trycker bakom öronen också? Vilket har ni bäst erfarenhet av? (Har annars funderat på att rida henne på hack för att vara säker på kontroll, men jag är lite rädd för dem, eftersom de är så väldigt starka. Man vill ju inte råka göra illa hästen bara för att hon råkar vara ouppfostrad och ivrig :crazy: :o ).
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

Jag har prövat bittless bridle(från hööks) på min häst:)hon var lydig och tog ledande tygeltag och hon stannade också när jag bad om det....men sen när jag plockade upp tyglarna så satte hon huvudet jättehögt i luften,och gick jääätte sakta:crazy: men min häst är i vanliga fall en ganska "seg" häst, skulle kunna tänka mig att det passar bättre på en pigg häst:idea:
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

kände jag ville tillägga min erfarenheter.
har ridit mycket på hack, sidepull o bitless bridle.
o måste säga att jag har delade meningar...

red mitt varmblod aldrig på bettlöst i början då jag var rädd att tappa kontrollen, då han var väldigt pigg, o ibland het.
men fick rekomendationen att prova betless bridle (innan billig versionerna kom ut, var mkt fint material som flöt bra) o hästen gick till och med i form i galoppen!!! hade vi aldrig klarat av tidigare! o han sansade sig så bra, sen var vi tvungna att prova hack, men där försvann kontrollen! hjälp, tur att det fanns en rumpa att bromsa in i....

senare testade jag bitless bridle på vara arab (dock så var det en billig variant från h**ks som var stel o otyplig med en liten defekt jämnfört med "orginalet") o hästen gick o kikade på stjärnorna hela ridturen, men denna häst går klockrent på hack...

ja, slutsattsen blir väl att man får prova sig fram precis om med bett, men jag har bra erfarenheter med samtliga och tycker att det är ett bra alternativ att vara betten med.
dock ska man inte glömma att ställande tygeltag är svårt på hack, samt uppresande.
bromsen är inte alltid dödstydlig med sidepull
bitless bridle bör vara mjuk o följsamt för att inte "fastna" i ringarna o inte ge den eftergift du vill ge.
Lycka till nu!
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

Bitless bridle är konstruerat av en person som på allvar tror att hästar har svårt att andas när de går på tygeln. Inte av någon kunnig dressyrryttare.

Jag har inte ridit på det själv men har haft elever som har använt det. Ridningen har inte fungerat när det har varit spänt som det är tänkt, utan vi har fått flytta tyglarna så att de suttit i sidoringarna i stället och då har det funkat som att rida med grimma i stället.
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

Red med sidepull för första ggr igår då pållan haft besök av tandläkaren och inte får ha bett i munnen på fyra dagar. Skritten gick bra men sen i traven... liknade väl mest en hetsig giraff, efter en stund fick vi dock kläm på det och om jag verkligen fokuserade på min ridning, framförallt skänkel och säte så gick hon kanon - även i galoppen. Så snart jag tog för mkt i tygeln protesterade hon så jag var tvungen att vara supermjuk i handen oxå, måste säga att detta var supernyttigt - har nog aldrig behövt fokusera så mkt på mig själv tidigare. Har nog heller aldrig varit så slut efter ett ridpass... Enda nackdelen var att hon fick skav av remmarna under ganascherna.
 
Sv: Mystiskt bettlöst träns

Det är väl som med allt annat att allt passar inte alla olika slags hästar.
Jag och andra sidan stortrivs i bettlöst och min häst som är en känslig arab även med fart och fläkt går hur fint som helst med det. Vi är ute och ''skenar'' på ängar, hoppar och dressyrar, gör allt helt enkelt utan några som helst komplikationer. T.om att det funkar mycket bättre utan bett än med. Så vi kör heltid på det och gjort sen 3 år tillbaka nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 009
Senast: mily
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 033
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har googlat och googlat men hittar inget träns som ser likadant ut som det min medis har, men det kanske är någon här som vet hur...
Svar
4
· Visningar
1 542
Senast: Korven
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp