Nå har jeg kanskje funnet sal... Hjelp meg!!!

S

sleepy

"Gel-pute-salen" som jeg tidligere har pratet om, fikk jeg prøve igjen i dag, og denne gangen fikk jeg ridd Bjartur svett...

Svettemerkene var så og si de samme som med den bomløse(!), dvs større og jevnere enn med noen av de andre salene jeg har prøvd, men han var fortsatt litt tørr på midten.

(Det tørre sammenfaller mistenkelig mye med akkurat der jeg sitter; det var noen av dere som mente at svetten ble "dyttet bort" fra der det var mest tyngde; dere hadde ridd barbak med filt/teppe, og opplevd at hesten var tørr der dere hadde sittet, og svett resten? :confused:)

Salen er herlig å ri i, og Bjartur går veldig fint i den. Den sklir minimalt. (han har stor mage nå, så den vil nok ligge litt bedre etterhvert.)

Det som bekymrer meg :crazy:
er at det er så liten avstand mellom salputene (bossorna) foran mot manken... Jeg får inn fire av mine tynne fingre forrerst, og tre langs resten av kanalen (og fem helt bakerst) Men salen har geleputer som er utrolig myke og føyelige :love:, så det var en fin og bred tørr stripe langs ryggraden likevel. Jeg ser at mange islandssaler ikke er så brede i kanalen helt foran (men alle "stor-hest"-saler er det) og denne salen har helt klart mykere puter enn andre "smal-kanalede" saler jeg har sett... Hva tror dere om dette?

Salen ligger en håndsbredd fra slutten av "pels-virvelen" bak, (og det er en sal med "blader" som stikker ut bak. Men disse er myke og bøyelige!) Jeg får fint hele håndflaten under "bladene" når jeg rir, uten at det klemmer urovekkende mye. Bjartur er litt overbygd, og burde muligens ha en litt kortere sal uten "blader", men disse er så myke og føyelige at jeg tror det vil gå bra.

Salen er en 4 år gammel "REIDLIST TÖLT".

:bump:
 
Hej!
(det var jag som hade ridit barbacka med vojlock :) )
Det låter ju som en bra sadel, och jag tycker inte att det låter som om kanalen är för smal heller!

Men, hur fungerar det med stoppningen om den är stoppad med gel? Kan man stoppa om den om det blir knölig och konstig? Jag har sett en del sadelpaddar i gele som har blivit gamla och knöliga och konstiga... Kolla med en sadelmakare vad han/hon tror om omstoppningsmöjligheter!
Lycka till! :bump:
 
Det ser ikke ut som denne salen "har tenkt til" å bli klumpete under, den er helt jevn og fin enda den er fire år gammel og litt slitt i fargen...

I dag red jeg med billigsalen min, sånn for å forsikre meg om at det virkelig ER stor forskjell... Og det var det... Billigsalen ligger skeivt selv om den ser rett ut :confused: Jeg lurer på om det at den er så kort (som jo egentlig skal være bra) gjør at den er mye lettere påvirkelig for hestens og rytterens skjevheter? Reidlist Tølt-salen ligger nemlig NESTEN helt rett og den bomløse lå helt rett (men den gikk nedi manken, så der må jeg i så fall finne på noe kreativt med en pad, og det er jeg litt redd for, blir paden alt for tykk så forsvinner jo mye av kontakten med hesten, og man sitter til slutt og vingler på en diger sofa-pute ;))

Men når det gjelder Reidlist Tølt-salen, så blir jeg altså ikke helt fortrolig med den lille plassen til manken foran... Selv om jeg får inn tre-fire fingre og putene er myke...

Jeg har fått tilbud om en brukt pioneer-sal også, som høres ut til å være etter Bjarturs mål... Men så er det det at jeg har hørt de kan være veldig harde i setet... Jeg har en svært følsom bakende ;) og rygg, så jeg trenger noe relativt mykt og støtdempende...

Jeg tror jeg ender opp med Reidlist-salen, den så ut til å fordele vekten min over store områder, den er myk og litt "fleksibel", det hjelper egentlig ikke om en sal er aldri så kort og vid om den ikke er litt fleksibel, pga Bjarturs lett svaie rygg. Og så må jeg være flinkere til å ri ham ordentlig, ikke bare fnatte tilfeldig rundt på tur ;o) Når han går på tøylen, blir han nemlig mindre svai i ryggen...

Skal ikke være lett dette her! :smirk: Men hvorfor er mange islandssaler så "smal-kanalede" foran egentlig?

Jeg tror jeg blir sprø :bump: (tokig, galen)
 

Liknande trådar

Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
656
Senast: Sebastian
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp