Nackdelar med att ta bort bakskor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare dodo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 068
D

dodo

Hej!
Nu e det så att jag håller på att köpa en ny häst, vilket såklart är jätteskoj.
Förnärvarande är hästen skodd runt om, men ägaren säger att hon haft den skodd enbart fram under vissa perioder och att dett gått bra.
Jag har alltid haft mina hästar helskodda, men om det går lika bra att ha denna utan bakskor är det ju positivt (billigare).
Hästen i fråga är en tävlingshäst så den ska alltså inte bara gå i hagen eller promenadridas,, dock blir det mest ridhus-ridning för oss.
har någon några synpunkter? kan det på något sätt uppstå skador eller likande till följd av att hästen går oskodd?
Tacksam för svar...

Sv: Nackdelar med att ta bort bakskor

Nackdel kan vara att hovarna istället för skorna kan slitas snett och i förlängningen orsaka ömhet mm...

Om det gått bra att ha den oskodd bak förut måste ju det betyda att den går rent och inte sliter snett eller blir öm och då är ju det bara bra! Går den mest i ridhus eller på annat mjukt underlag så hovarna inte slits önödigt hårt så att den kan bli öm eller så därför, tycker jag att du ska låta den gå barfota. Kolla efter en skoperiod oskott bak vad din hovslagare säger om hovarnas slitning och status. Tycker h*n att det ser bra ut är det väl bara att köra på! En duktig hovslagare skulle ju säga till om h*n inte tycker att hovarna ser bra nog ut efter en period och då sätta på skor ist!

jag gör helst så att om hästen kan gå oskodd så får den det på alla 4, om den behöver skor så blir det rundskoning. min erfarenhet är att en del hästar avlastar dom oskodda bak och belastar mer fram. jag tycker även att påskjutet kan påverkas negativt om hästen bara är framskodd.

jag har haft hästar som jag prövat att ha bara framskodda (för att hovis tyckt att det borde funka), dom har inte direkt ömmat bak men jag tycker ändå att steget (påskjutet) försämmrats. du kan ju pröva och se :)

Eftersom jag ägnar den mesta av den tid som jag sitter i sadeln åt att försöka få hästen att bära sig bättre på bakdelen, så skulle jag inte vilja ta minsta risk att hästen lägger mer vikt på framdelen för att det är skönare att belasta skyddade hovar. Alltså skulle jag inte låta en häst gå med skor enbart på framhovarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 564
Senast: Lavinia
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 824
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 728
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 789
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka