Bukefalos 28 år!

Nä nu jäklar! ..Får man säga jäklar på buke?

Snerpan

Trådstartare
Jag har två stycken odågor. Grabbar. Den ena är 11 och den andra är fem.

11 åringen var min första egna hund och jag tyckte att det var vansinnigt kul det här med ren vardagslydnad när jag hade honom men sen tog det stopp.

Långa härliga promenader, bada, simma, lata oss på somrarna och ha snöbollskrig på vintrarna. Det var vår melodi!

När jag då för fem år sen skaffade min andra grabb var ambitionerna något högre. Kurser! Kul! DET vill jag! Vi gick valpkurs, supertaggade och det var JÄTTE roligt! Min lillgrabb visade sig vara otroligt förig och arbetsvillig. En mjuk individ som så gärna ville vara till lags. Otroligt positiv till allt. Ett väldigt stort förarsug.

Men vad hände sedan? En kombination av verkligheten med jobb, hästar och en lat matte sen tog kursandet slut för att det blev svårt att kombinera med annat. Vi tränade själva och kom till en viss nivå och sedan tappade vi motivationen.

Fysiskt stimulans och motion får de. Till ett minimum av fem timmar om dagen. ( Tre timmar härjar de lösa i stallet.) Men sen då?

11 åringen är nöjd med livet. Han härjar, busar och ränner runt ute och snarkar sedan nöjt inne. Han blir superglad när vi tränar lite, men 20 min då och då är fullt tillräckligt för att han ska vara nöjd.

Min 5 åring däremot. Han vill så gärna ha en uppgift och få känna sig nöjd. Han vill jobba utöver att springa och leka. Och jag vill ju att vi ska träna och ha kul!

Nu jäklar ska här omprioriteras! Det är här ni kloka bukefalister kommer in. Jag vill ha tävlingslydnad på min hund!

Jag behöver tips, råd och svar på massa frågor om hur jag ska få till det. Hur gör man? Rent praktiskt? Övningar?

Till att börja med ska vi utöver den vanliga motionen lägga in en halvtimmes faktisk träning varje dag. Är det för mycket att köra en timme varannan dag? En helgdag ska vi köra ett längre pass och den andra helgdagen ska vi vara lata. Men hur ska vi då lägga upp träningen? Vad är viktigast att fokusera på början?

Jag har tänkt mycket kontaktträning och finslipa detaljerna i det vi kan. Som exempel, bägge hundarna kommer på inkallning. ( Viss skillnad i hur dock. 11 åringen travar lugnt till matte. 5 åringen däremot springer så fort tassarna bär. ) MEN han kommer FRAM TILL mig. Får beröm, väntar på sitt varsågod och hoppar sedan iväg igen. Steg ett blir alltså att han ska sätta sig på min vänstra sida och ta kontakt med mig. Vi måste även öva på fotgåendet.
Vad ska jag tänka på här?

Och sedan? Vad ska man tänka på? Hur ska man göra och vad är nästa steg sas.? Vad är viktigt? Är det försent för oss? Är vi utom hopp? :D

Nu ska jag snoka upp någon bra hundkurs som start för oss och sätta mig och sluka all info jag kan hitta på nätet. ( Buke först, google sen, eller hur var det? ;) )

Alla tips, råd och diskutioner om hur man tränar för lydnadstävling är välkomna.

Se oss som ett nätprojekt! :D Eller kom själv med funderingar så kör vi ett nätprojekt tillsammans! :laugh: Vi kan diskutera, fota, filma för att kunna prata om och lära oss så mycket det bara går!
 
Senast ändrad:
Sv: Nä nu jäklar! ..Får man säga jäklar på buke?

Jättekul att du bestämt dig för att börja träna lite mer "ordentligt" och nejdå, det är aldrig för sent att börja! ;) Jag började med min äldsta saluki när hon var typ.. 9 år. Visserligen kommer vi aldrig komma till tävling, men vi tränar ändå och har skitkul.

Att börja med kontaktövningar och gå kurs tror jag är en superbra början. Men sedan tror jag att det är bättre att träna lite och ofta istället för superlånga pass mer sällan. Tex får du nog ut mer av att träna en kvart varje dag än en halvtimme varannan dag. Är man inte van vid att använda hjärnan kan det vara svårt att hålla fokus längre tid.

Sedan ser jag att du bor i Sthlm? Jag och några andra här från buke som befinner oss i Sthlm pratar om att ses och träffas lite då och då. Än så länge har det bara blivit att jag och Roxer ses och låter hundarna leka (:angel:) men vi ska nog skärpa oss på den biten och vill du vara med och träna med oss är du absolut välkommen.

Och justja, regler och moment för de olika lydnadsklasserna kan du se här:
http://www.brukshundklubben.se/upload/04_Tavla/Lydnad/Regler/LydnadsreglerI-III07.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Nä nu jäklar! ..Får man säga jäklar på buke?

Kul! Lycka till! Jag har inga svar på dina frågor men ska följa tråden och hoppas få många tips.
 
Sv: Nä nu jäklar! ..Får man säga jäklar på buke?

- Visst kan du träna en timme varannan dag, men inte i sträck. Det blir för jobbigt för hundarna att koncentrera sig då. Många små pauser.
- Var noga med att köra korta pass med gott om pauser. Prioritera glädjen!
- Kurser är såklart bra både för kunskap och inspiration, men inte nödvändigt. En träningsgrupp är guld värd! Kan även rekommendera "Lydnadsboken" av Memea Molin.
- Skilj på vardagslydnad och tävlingslydnad. Vardagslydnad är ett måste för ett lyckat hundägande där precisionen inte är det viktigaste utan det viktigaste är att få hunden dit du vill och att den uppför sig. Kanske räcker det med att hunden kommer snabbt utan att sätta sig på din sida där? Tävlingslydnad är mer som cirkuskonster. Ha gärna olika kommandon så blir inte hunden lika förvirrad.
- Lär in saker där hunden är så ostörd som möjligt, tex inomhus. Träna sen på saker den kan på så olika ställen som möjligt och öka störningsgraden efterhand.
- Det är aldrig för sent!!

Lycka till!
 
Sv: Nä nu jäklar! ..Får man säga jäklar på buke?

KL

Jag skaffade rottis utan en tanke pa att trana "pa riktigt" ... men sedan sag jag pa klubben hur nagra som tavlade gjorde och hur kul det sag ut, sa jag tranade att gjora likadant utanfor stallet hemma mellan 10-30 minuter om dagen. En dag tyckte de andra pa klubben att vi borde tavla ... och har ar vi. Vi har stort kul!
Det enda rad jag kan tanka mig ar att nar du tranar, lagg in mycket lek och bus och KUL sa blir hunden annu mer sugen pa traning.:laugh:
 
Sv: Nä nu jäklar! ..Får man säga jäklar på buke?

Korta stunder varje dag, makes sence.

Det vore jätte roligt om jag fick komma och träna mer er! Jag PM:ar dig med en gång. :)
 
Sv: Nä nu jäklar! ..Får man säga jäklar på buke?

Tack! Det kommer vi behöva. :D Det ska bli otroligt roligt att komma igång. Jag hoppas på masa tips idéer och roliga övningar. :)
 
Sv: Nä nu jäklar! ..Får man säga jäklar på buke?

Korta stunder låter klokt. Då blir det helt enkelt till att peta in en tio minuter per promenad som vi tränar lite. Eller ska man köra ett par min, fortsätta gå och sen köra ett par min igen? Det kanske är smartare?

Helgens lektyr klar! Springer iväg på lunchen och köper den! :D

Att skilja på vardagslydnaden och tävlingslydnaden ska jag komma ihåg. Måste komma på lite nya kommandon för typ inkallningen bara.

Fick just en briljant idé på att träna inomhus! Skulle ju kunna "låna" lite av den del av "ladan" som är tom i stallet. Röjer jag lite kan jag ha en hyfsat stor inomhusyta som vi kan öva på. Hemma blir det lätt för oss att vi bara slöar. Stallet tillbringar vi ju dessutom en hel del tid i. Lätt att slinka in lite då och då.

Störningsgraden tycker jag alltid det är så svårt att bedöma vart man ligger. Övning ger färdighet!

Tack för tipsen! Och av ren nyfikenhet, hur ser ett träningspass/en träningspromenad ut för dig? Vad fokuserade du på i början? Vad är en bra grund att stå på? En bra kontakt, glädje och något mer?
 
Sv: Nä nu jäklar! ..Får man säga jäklar på buke?

Va kul! Det ska jag göra. Fokusera mycket på glädje. Tack för tipset! Hur går det för er nu då? Är ni tävlingsbitna?
 
Sv: Nä nu jäklar! ..Får man säga jäklar på buke?

Huvudfokus ligger ständigt på glädje, motivation och koncentration från hundens sida. Jag har en hund som visserligen är med på allt man hittar på, men som hade kunnat vara mer arbetsglad.
Sen koncentrerar vi oss på olika saker i perioder. Den här veckan (och en tid framöver) har jag fokus på lägganden, både hastighet och stadga då det är just dem som är vår största brist just nu. De senaste månaderna har annars fokus legat på fria följet och kontakten där. Det är nog det viktigaste momentet för övrigt, och bland de svåraste.

Jag måste erkänna att jag är otroligt dålig både på att planera träningspassen och att hålla mig till en sak :p Har som sagt en eller ett par att koncentrera mig på, men sen kommer någon typ av fritt följ och ingångar in i allt annat och jag kör flera moment samma pass, ibland även olika sporter :p (håller på med freestyle och agility också).
På hemmaplan lägger jag in några minuter under en promenad, antingen på stig/gångväg eller fotbollsplan i närheten, och så tränar vi rätt mycket inne i vardagsrummet 10 min här och var.


Stora tipset att ta med sig från min kursstart i måndags (förutom glädjen!) var nog förresten att se till att utgångspositionen sitter och att hunden tycker att den är rolig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 297
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 727
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 576
Senast: Sel
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 611
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp