Bukefalos 28 år!

Nääe.. Gunnar!!!

Kom gärna med förslag till ny uppdelning av Hästverksam och Avel vilket verkar vara de forum som ni anser blivit sämst.

Förslagen skall innebära att ni delar in Hästverksam i två forum, likadant för Avel och det skall bli bättre än idag och även bättre än det var förr :p

Jag lovar ingen snabb förändring om det inte är strålande bra idéer, jag lovar inte heller att göra någonting om jag inte anser att det är en bra lösning för så många som möjligt.

Jag försöker alltid ta hänsyn till allas intressen och inte enbart de personliga :devil:

Som någon annan skrev, det är inte kvantitet utan kvalitet som är viktigt, jag anser att detta även gäller för antalet forum.

Skulle alla förslag till forum som kommit in genomförts hade det funnits hundratals forum idag, tror ingen hade ansett det vara speciellt bra.
 
Ett förslag kommer här, upp till diskussion nu.. alla som har synpunkter :)

Utrustning delas till 2 forum:
Anläggning (stall, hagar, hästtransporter m.m),
Utrustning (häst, ryttare, övr. relaterad utrustning).

Hästhantering kan slås ihop med NH (hantering som hantering!)

Hästverksamhet kvarstår, förutom att anläggningsutr. flyttar till eget forum.

Avel (namnet bort!) delas som följer:
Ston, föl, unghästar t.o.m 3 år
Hingstar, raser
Stamtavlor kan väl hamna på annonssidorna eller gnägg!?

Sedan skulle faktiskt mkt kunna göras med inriktningarna (tävling och dess olika indelningar), t.ex dressyr & hoppning i ett forum, trav & galopp o.s.v... bara lite tankar, halshugg mig inte :o :)
 
Sedan skulle faktiskt mkt kunna göras med inriktningarna (tävling och dess olika indelningar), t.ex dressyr & hoppning i ett forum, trav & galopp o.s.v...

Att komma med förslag om att slå ihopa de forum man själv inte är intresserad av är ju genomtänkt. :mad:
 
Vadå stamtavlor under gnägg eller annonser?
Letar man hingst är stamtavlan A och O, både på hingst OCH sto, i alla fall resonerar jag så, och måste finnas tillsammans, det har öht inget att göra med annonser :devil:
Att själva dräktighets/förlossnings/uppväxtproblematiken kan ha ett eget forum kan vara berättigat; se bara på alla graviditetstrådar på senior
Gunnar, inför ett eget "barn"forum åt alla damer ned barn, födda eller på gång, så slipper de trådarna ockupera "senior" (det kan ju vara en underavdelning till avel :idea: :rofl:)
(ursäkta ev "spamming" :o )
 
Nytt förslag

:idea:
Vi kan ha kvar forumrubrikerna som de är nu., men så ger vi användarna möjlighet att själva lägga inriktning på sina inlägg genom att de kan lägga till ikoner framför dem, t.ex under Avel: Röd häst markerar hingstfråga, prickig häst = färgfråga, vit häst = dräktighet etc

Under Utrustning; en ikon som visar ett rött hus = stallfråga, en fyrkant kan visa transportfråga

Hästverksamhet; En vit fyrkant= juridik, mynt = ekonomi etc

Alla använder smileysarna frekvent.
De nya inläggsikonerna, används dem? Av en del tror jag, men det är ju bara att tjata ett tag så kommer folk att använda dem och om det då finns fler att välja på och man uppmamnas "strängt" = Ofta, så bör det fungera.

vad tror ni?
 
Re: Nytt förslag

Tanken är god, men jag tror tyvärr inte att det kommer att fungera även om man uppmanas strängt :D

Jag tror mera på en uppdelning. Den här sammanslagningen har blivit en riktigt trist gröt. Jag tror också att det är så som någon skrev (Snuffsan?) att inlägg hamnar fort långt bak vilket gör att det inte hinner bli någon riktig diskussion.

Ditt första förslag var bätte, särskilt det att grav-trådar ska få ett eget forum istället för att ockupera senior :D
 
Skulle vilja ta bort ett och ett halvt år på unghästen. ;-)
Den kommer ändå att hamna på NH eller hantering..

Kan man göra så här?
Avel är
Från brunst till ettårsbetet?
Inga hingstar eller stammar eller färger.
AM
 
Äntligen blev det lite fart här :D

'Snuffsan'.. som uppfödare följer jag faktiskt nästan alla forum, ivf de mest vanliga tävlingsgrenar som mina hästar och dess släktingar kan tänkas deltaga i, dessutom är det väldigt få trådar inom var och en av dessa forum, så en sammanslagning på något vis skulle inte betyda *kaos*, kolla forumlistan!

'pialotta'.. det kanske kan fungera med stammar i varje respektive forum, annars skulle mitt önskemål vara ett forum för stamtavlor och färger!?

'Nafayette'.. på hantering & NH hamnar ju ibland även föl - 1 - 2 - 3-åringar då det gäller sådana frågor, svårt att bena upp detta var gränsen skall gå!

Fler förslag efterlyses, och jag bestämmer faktiskt ingenting i denna tråd.. jag vill få ihop ett mkt bra förslag som vi alla är överens om (?).. till Gunnar!

Blir vi inte överens, så läggs detta ned och forumen kvarstår som de är nu, tyvärr kan ju inte varje enskild medlem få som 'den' vill.. det är en omöjlighet :smirk:

Vi bör föra vettiga diskussioner som ev. kan leda till något bra för ALLA (och givetvis Gunnar), och sist men inte minst.. inget *hackande* på någon som kommer med förslag, TACK! :)
 
Kul att ni kommer med förslag. :) Jag förstår era synpunkter men tänkte ge ett litet ord från mig bara. Det här med ett sammanslaget avel-, hingst- och rasforum är från mitt perspektiv en bra idé på fler än ett sätt.

1. Jag har under min tid som moderator för avel fått flytta MÅNGA trådar i veckan från avel till hingst-forumet. Trots att forumet nu är dubbelt så stort så tar det betydligt mindre tid för mig att moderera det. Nu är ju inte Bukefalos till för moderatorerna utan användarna så ni kanske inte tycker att det är ett vettigt argument, men det är uppenbart att de flesta bara tänker "avel" och slänger in sin tråd där. Det var ibland också tveksamt på vilket forum trådarna skulle ligga - de passade lika bra på båda.

2. De flesta avelsintresserade läser förmodligen ändå både avelsforumet och hingstforumet. Jag är medveten om att det inte är alla, men alla kan inte vara till lags heller.

3. Raser får en bättre sammankoppling med de övriga forumen om man tänker på det avelsrelaterat. Raser är ju trots allt i högsta grad avel! Vi slipper även de halvt oseriösa rastrådarna där folk vill se bilder eller prata med andra som har hästar av en viss ras - de ska ju ligga under Gnägg vilket blir tydligt i den här uppdelningen. Andra rasfrågor passar bättre under Hästvård eller foder t.ex..

4. Till slut angående stamtavlor: De enda stamtavlor som skall diskuteras på forumet är de som är av allmänt intresse. Det är ju detta som är definitionen av vad som skall finnas på Bukefalos forum. :) Frågan från den enskilda användaren som vill ha stamtavlan på sin sköthäst är kanske inte relevant för övriga Bukefalos besökare. Vill ni ändå ha dessa trådar på forumet?

/Erica
 
svar till4;
jag tänkte inte alls på sköthästens stamtavlor när jag sa att stamtavlir var viktiga, sådant kan gott ligga på gnägg. Men det är svårt att dra en gräns, jag hade en fråga om en stofamilj för ett tag sedan och fick bra svar, hade jag fått dem även under Gnägg, månntro?

men jag tycker fortfarande att det skulle vara bra med fler inläggsikoner i olika färger, häst, hus, papper, mynt etc
/P
 
Håller helt med om att grav/barntrådar kan få ett eget forum så slipper man sålla så mycket på senior! :D
 
Jag tar gärna emot underbyggda förslag till vilka rubriker ni skulle vilja ha. Som alltid tar jag hänsyn till dessa förslag och kan mycket väl tänkas ändra det hela framöver.

Något jag dock är allergisk mot är uttryck av typen: Det var bättre förr, ändra tillbaka till hur det såg ut förut.
Om jag alltid hade lyssnat på detta hade sidan bara haft en Gästbok för alla att skriva i. Inget riktigt diskussionsforum och ingen uppdelning i olika rubriker.

Heja Gunnar! :D Jag är glad för att sidan innehåller så mycket mer än en gästbok. :bow: :)
 
Jag förstår om du tycker det är jobbigt med alla som säger att det var bättre förr.... För det tycker jag oxå just nu, men om en månad när alla har lärt sig hitta och vant sig så blir det nog annorlunda, tror jag iaf... :)
Jag blev inte så glad när min annons under kategori bilar säljes var bara vips borta.. :( Men sånt är livet!! Jag gråte inte för det.. ja satte in en ny... :smirk:
Ha det bra :)
 
Tycker man kan ha det så här Trav/galopp/körning...avel/hingstar...hästhantering/Nh....western/barock....distans/andra grenar....raser kan vara för sig

Men detta är också bara ett förslag. Sedan kan man ju kolla in vilka sidor som är mest aktivitet på så man inte slår samman sådana.
 
Jag ser ju hellre att raser är ihop med någon annan än att barock och western (som inte har mycket med varandra att göra) skulle slås ihop.

Som sagt, det är lätt för folk att säga att olika delar ska slås ihop om man inte är aktiv på dom.

Utrustning tycker jag är hanterbar som den är nu. Förut var jag inne och tittade på raser då och då (var ju inte så stor aktivitet så det räckte att gå in en gång i veckan), men aldrig på något annat med avel direkt. Nu går jag inte in på "avel" ens för att hitta rastrådarna, eftersom det är så mycket hingstfrågor och annat som jag inte har något intresse av (mest om halvblod och de har jag inte något som helst intresse av).
 
Inga förslag då, inget kan ju förbättras genom att säga 'tråkigt'???

Jag blev glatt överraskad att tråden finns kvar, gav nämligen upp igår och mailade moderatorerna om att de fick ta bort tråden.. väldigt få som ger synpunkter och förslag ju :(

Kom igen nu då :banana:.. gäller ALLA!!!
 
Och jag funderade lite på varför tråden skulle tas bort. :p Trådar tas ju inte bort för att de är inaktuella eller ointressanta eller inte leder någon vart, bara om de bryter mot reglerna. ;) Dessutom är väl denna tråd i allra högsta grad något att spara då det berör Bukefalos. :)

/Erica
 
Min kommentar var till Purjo-någonting som käckt sa att allting brukar bli bra bara man vant sig. Jag har inte vant mig, och jag tycker att trådarna som numera finns på avel är mycket, mycket tråkigare än vad de var innan hopgrötningen.

Mitt förslag är att separera ämnena så som det var förut! Jag är konservativ och tyckte att allt var bättre förr :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp