Nääe.. nu lägger jag av!!

Ewelina

Trådstartare
Är det någon mer som känt så?
Jag känner så varje dag, har en egen häst. Men det känns som att vi inte passar ihop, han behöver en ryttare med ett jäkla tålamod och jag vill ha en häst med helt annan exteriör och temperament :(
Känns ibland som att man bara vill lägga sig och gråta när det inte går bra.. eller bara lägga av med ridningen och aldrig någonsin mer sitta på en häst :cry:

Det går ofta rätt bra på alla träningar jag åker på, men så fort jag rider utan att ngn står brevid och säger åt mig hur jag ska göra så går allt verkligen skit! Jag är inte heller gjord på pengar så jag kan åka och träna var- och varannan dag.

Kände att jag var tvungen att skriva av mig lite.. :crazy:
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

ett svar: sälj den o köp det du vill ha ;)
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Byta häst?, är väl ingen mening att fortsätta med en häst som man öht inte gillar.

Varför köpte du den om du varken gillar hans exteriör eller temperament? *nyf*
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Vet vad du menar, var delägare en häst en gång som jag bara inte kunde passa ihop med trots att jag försökte, han var jättefin att rida men helt hopplös att ha att göra med från marken.
Så jag o den andra ägaren (hon hade inte tid med honom) vi beslöt att sälja honom till någon han passade ihp med istället, mkt bättre både för mig o hästen.
För det är ju som med människor, man kan inte passa ihop med alla.
Så sälja hästen du har o skaffa en du trivs med, det är ni båda värda tycker jag!
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

vad tyckte du om hästen när du köpte den?
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Sälj hästen och köp en som du trivs med.
Varken schysst mot dig eller hästen att fortsätta på detdär viset.
Lycka till!
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Tjaa man kan väl säga såhär: Jag fick ta över honom efter min syster :crazy: Jag har annars en helt underbra relation till honom men så fort man kommer upp på ryggen så går typ inget ihop :crazy:

Sen kan jag säga såhär: Jag hade gärna bytt häst när det gäller ridningen, men jag har 2st päron som tkr att jag ska vara nöjd med den hästen jag har.. Det är ju faktiskt inte alla som vill ha häst som har det :crazy:

Glömde lägga till i första inlägget: Inga påhopp tack!
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

okej...tycker med att du ska sälja hästen och köpa en som du passar ihop med om du vill fortsätta rida, för både din och hästens skull..de ska ju vara kul att rida.
vissa hästar passar man bara inte ihop med.
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Vet hur du menar!

Har en ny häst som jag har haft en månad. Funka hur bra som helst de första veckorna. Nu har han börjat testa mig ordentligt:(
Först var det att han bockade med mig i galoppen. Men det har blivit bättre:)
Nu är han inget kul att hantera från marken, bakåtstrukna öron och vänder upp rumpan mot mig.
I helgen attackerade han mig i hagen, reste sig och slog med framhovarna. Kom undan i sista stunden:o
Blev faktiskt rädd:eek:
Har pratat med en tjej som är mkt duktig i markarbete och NH som ska hjälpa mig. Måste övervinna den rädslan som jag har fått och få ett bra ledarskap!

Ja, som sagt, ibland blir man så trött på hästarna och man tappar lusten. Men man måste ändå försöka!
I ditt fall har du redan gjort det. Prata med dina föräldrar om hur du upplever det hela. Ridning ska vara roligt!

Lycka till!
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Det värsta är väl att jag redan har tagit upp det med mina föräldrar, eller jaa min mamma iaf. Pappa går inte att prata med öht.. Svaret blev typ:
Du har 2 syskon som oxå kommer att vilja ha hästar (en 13årig lillasyster o en 19årig storasyster), min lillasyster ska tydligen få en ponny nu trots att hon visat många gånger att hon inte kan ta hand om ett djur. Min storasyster bor inte ens hemma längre..

Just nu har jag min häst och så en unghäst (tinker) som jag håller på att rida in.. Mamma och pappa sa att jag får välja vilken av dom som ska säljas och vilken jag vill behålla. Vito vet ni redan att jag inte passar ihop med och en tinker är väl inte riktigt den typ av häst jag vill ha..
Det är svårt att förklara min situation, men jag kan säga att jag har höga ambitoner.. Visst jag kanske aldrig kan bli bäst men jag kan åtminstånde bli bättre :crazy:
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

jag förstår inte riktigt varför de inte går att sälja båda och då få ihop till en häst du vill ha? för bägge va dina om jag fatta de rätt? varför vill dina föräldrar att du ska ha hästar du inte vill ha eller passar ihop med?
pengamässigt så förlorar man ju inte på de att sälja båda två och köpa en ny..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

När du var så arg här om dagen så trodde jag att du var arg på mig
:( glad att de inte var så men men... inte kul att du känner så heller
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Sa ju att det inte var dig jag var arg på.. Är bara lite irriterad på att jag ska behöva rida runt på en häst som jag inte trivs med (som jag har fått ärva och inte välja själv) medans du som inte har ett 100%igt hästintresse (inte för att vara elak), får en häst.. känner mig bara så besviken, men det enda jag kan göra är väl att kämpa på och acceptera situationen. Jag vet att en duktigt ryttare kan rida alla hästar och visst jag kan rida dom flesta men att rida en häst varje dag som man egentligten inte går ihop med.. Jag tkr själv synd om min häst :cry:

Vill inte ge upp hästintresset för det är det jag lever för, men jag vill inte heller kämpa runt på en häst som varken jag mår bra av att rida eller han mår bra av att jag rider.. Som sagt: JAG ÄLSKAR MIN HÄST!!
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Usch, vet hur du känner dig...
När jag fick min nuvarande ponny var han min drömhäst och marddrömshäst.
Han var sååå fin att kolla på och ta hand om (förutom med att hämta i hagen) men HEMSK att rida.
Jag grät efter varje gång jag red, hade tankar om att sälja honom nästan varje dag. Han stack, tacktade, hoppade till och drog för minsta ljud. Var allmänt jättenervös när man satt på hans rygg.
Att rida med hinder på volten eller rida medan andra red på volten (eller rida ut med andra) gick öhv inte!
Men, jag var superenvis och tänkte inte ge mig, han var trots allt min alldeles egna ponny . Dumdristigt? ja kanske.
Lite i taget blev allting bättre och bättre. Jag vågade prova mildare bett och jag kommer ihåg hur överlycklig jag va när han inte stack med mig första gången!
Nu är han helt underbar, han hoppar allting jag styr honom på fast han kommer fel, jag kan rida ut och galoppera med andra barbacka och med grimma.
Han kommer gnäggande när jag ropar i hagen.

Om du känner att du orkar lite till tycker jag att du ska prova att ha hästen, bara ta vecka för vecka, för det kan bli så himmla bra!
Jag själv skulle verkligen ha missat något riktigt stort om jag inte hade envisats med min polle.
Försök att se varje ynka framsteg ni gör tillsammans och håll modet uppe med det.
Om saken inte blir bättre, eller att du känner att du verkligen inte orkar längre, sälj hästen och leta efter någon annan att ha kul med.
Lycka till vilket som :)
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

blir lite oroligt när du säger att du har en unghäst med, som ska ridas in. Att lägga sig ner och gråta, vilja ge upp när det inte går som man tänkt sig är ingen bra egenskap då.
Förstår att du inte kan träna för intstruktör dagligen, men finns det någon möjlighet att du kan spara pengar för att träna oftare ett tag? kanske ett läger eller något? så ni får tätare hjälp ett tag för att sedan kunna fortsätta utvecklingen på hemmaplan?
Men känns det helt fel då du rider, kanske det är mest rätt att söka en annan ägare till hästen. För med stor sannolikhet känner ju hästen av din känsla att inget fungerar..
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Svaret Sälj och köp nytt har du ju fått,och gett svar på.


Har du ingen tränare du kan förklara läget för, som kan hjälpa dig med att prata med dina föräldrar? Som kan förklara att hästar inte är en cykel där man får vara tacksam för att man har en, även om den inte fungerar med en...

Givetvis så ska du ju vara glad att du har häst, men hästen ska passa dig.

Prata med din instruktör och hör med henne om du kan få lite hjälp att prata med dina föräldrar. Någon som är utbildad och äldre kanske har lättare att nå fram till dina föräldrar än vad du har.


Annat alternativ är ju att söka en skötare som kan rida bättre än dig, som kan hjälpa dig att träna hästen, och ge dig en lektion i veckan som betalning för att hon/han får rida hästen.


Eller så säljer du båda hästarna och köper en ny som du passar med.
Om pengarna för det räcker till en ny häst i den klass du vill ha.
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Jag är i precis samma situation som dig! ridningen fungerar knappt alls och de är inte ritkigt de jag vill som jag får ut av min kille... :crazy:

Jätte ångest då jag köpte han för ett år sen och de känns fel att sälja han nu redan... (var inte riden när jag fick honom så kunde inte vetadå om vi skulle passa ihop eller inte) samtidigt som jag vill ha en "riktig" häst att träna och rida med har heller inte råd att köpa något bättre just nu!
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Sa ju att det inte var dig jag var arg på.. Är bara lite irriterad på att jag ska behöva rida runt på en häst som jag inte trivs med (som jag har fått ärva och inte välja själv) medans du som inte har ett 100%igt hästintresse (inte för att vara elak), får en häst.. känner mig bara så besviken, men det enda jag kan göra är väl att kämpa på och acceptera situationen. Jag vet att en duktigt ryttare kan rida alla hästar och visst jag kan rida dom flesta men att rida en häst varje dag som man egentligten inte går ihop med.. Jag tkr själv synd om min häst :cry:

Vill inte ge upp hästintresset för det är det jag lever för, men jag vill inte heller kämpa runt på en häst som varken jag mår bra av att rida eller han mår bra av att jag rider.. Som sagt: JAG ÄLSKAR MIN HÄST!!

Ja vet att du älskar honom. Jag är gjärna med om du vill ipadocken vet att ja inte är så jätte bra men ja kan sitta på en häst :) Jag tycker att du ska få en ny häst men själv vill ja ju också ha en som du vet, annars är de inte de lättaste att bygga upp intresset.
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Prata med dina föräldrar, igen. Kanske ska du pressa dem lite, säg att du inte vill ha egen häst öht om de inte kan sälja den och köpa en du trivs med. Så att de förstår att du menar allvar och att det är viktigt för dig. Prata om dina ambitioner,dina drömmar och att du vill ha en häst att utvecklas med.

Om de endå inte förstår,ta en liknelse de kan relatera till:
-jag har en traktor och en lastbil på gården, du får ha en som bil.
-men de passar inte mig,jag behöver en kombi.
-men alla som vill ha bilfår inte det, var glad för att du får en, ta den o var glad!

Polleten kanske trillar ner då.
 
Sv: Nääe.. nu lägger jag av!!

Jag tycker att, om du redan talat med dina föräldrar, att du ber någon annan vara med. Kanske den du rider för på träningar?

Förklara att du vill komma någonvart och att de hästarna du har inte kan ta dig dit. Fungerar inte ryttare och häst kan man inte räkna med några enorma framsteg heller. Dessutom är det inte alls roligt att hålla på då.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
652
Senast: tessan.g
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 924
Senast: Exile
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 047
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp