Bukefalos 28 år!

När är det dags?

I

isse

När tycker ni att man är färdig för att tävla D-tävling?
Är man redo så fort man klarar av att ta sig runt en bana skapligt eller ska man trimma tills man har chans att vinna?

Tycker ni att det är okej att ställa upp i reining på en häst som inte har färdiga byten, spinner havldant och stoppar sådär? Jag tycker att man ska klara alla moment på ett bra sätt innan man ger sig ut men då kanske vissa aldrig blir klara?

Är det bra att man åker ut och miljötränar även fast hästen inte är färdig i momenten?

Är det okej att ställa upp i pleasure med en häst som springer igenom programmet?

Är det okej att ge sig ut med en häst som inte går i en bra form osv.

Helt enkelt, vad tycker NI, när är man redo att ge sig ut på tävlingsbanan? :)
 
Sv: När är det dags?

Jag tänker att man inte behöver vara "färdig" eller bäst på något sätt, utan man kan använda tävling på låg nivå som miljöträning och erfarenhet.

Jag själv har ställt upp med min ponny på ett par d-tävlingar, även om vi egentligen kanske inte alls är så bra som vi tror :p Har visserligen blivit utesluten nästan varje gång, den där korkade ryttaren kan aldrig lära sig att inte jubla och kasta sig om ponnys hals så fort det går bra! :D

Jag hade dock aldrig ställt upp i en klass som jag vet att vi inte klarar. Hade aldrig startat i reining ex, eller någon tidsgren. Man ska behärska momenten som är med, de måste inte vara prickfria på något sätt men man ska kunna dem.

På högre nivåer ska man givetvis vara bättre ;)
 
Sv: När är det dags?

Om man är redo eller ej bero ju mycket på vad man har för mål med sitt tävlande. Jag tror inte att man bör ha som mål att vinna sin tävlingsdebut, det är som upplagt för besvikelse och prestationsångest, men man borde väl ha som mål att inte bli utesluten utan ta sig igenom banan eller mönstret, om än med låga poäng. Formen är något som kommer ju mer man tränar och ju mer rutin man får, och på D-nivå kan man komma långt med en lydig & lyhörd häst, även om den går i en för hög form.

En bra klass att debutera i är ex. Western Riding, där kan du träna på de lättaste mönstrena långt i förväg och du är ensam inne på banan. Likaså trail om man gillar detta, där kan du också rida i din egen takt och det är en jäkligt kul gren!

Däremot tycker jag inte att man bör starta pleasure med en häst som rusar igenom klassen till hänsyn av de andra i klassen (förmodligen blir man ombedd att ställa sig i mitten = diskad) utan då är det kanske bättre att starta en Walk & Trot, då galoppen brukar vara det stora orosmomentet inne på banan. Likaså gäller det railworken i Western Horsemanship. Men så fort man har kontroll över gångarterna, så kör på =) Personligen är det mina favoritgrenar!

Reining är ju frågan vad man får ut om hästen inte kan byten & spin, då detta är stora delar av bedömningspunkterna? Detta skulle jag vänta med till spinnen sitter hyffsat (om än långsamt) och byten funkar någorlunda... Annars känns det lite "meningslöst

Men var inte rädd för att göra bort dig, allt är inte perfekt vid tävlingsdebuten, och man är ofta orolig för att man är mycket sämre än alla andra. På vår klubbs tävlingar är det en salig blandning av hästar och ryttare, på olika "nivåer", och alla verkar tycka det är skitkul att tävla, oavsett placeringar i klasserna :)
 
Sv: När är det dags?

Om man väntar tills man har chans att vinna är risken mycket stor att man blir besviken eftersom det är stor skillnad på att klara av ett mönster eller en gren på hemmaplan mot att klara den på en tävlingsplats. nån gång måste man ju komma ut och byta miljö.

Däremot så är det ett krav att man har så pass bra kontroll på sin häst att man inte är i vägen för någon annan. Jag tycker inte att man behöver ha färdiga byten i reining eller western riding (som också går ut på byten) på D-tävling. Många gör enkla byten (travsteg emellan) på D-nivå och det är helt okej, även om man såklart inte får lika höga poäng som om man gör byten i språnget.

Jag tycker man är redo att ge sig ut på tävlingsbanan när man klarar av att rida sin häst med kontroll i alla gångarter. Jag tycker att man behöver komma ut och "testa" i tävlingssammanhang för att, om inte annat, veta vad det är man behöver träna ytterligare på.

Vissa saker märks inte förrän man kommer till en tävlingsplats. Det är inte bara att det är en ny plats för hästen, ofta så är man även "en ny ryttare" ;)
 
Sv: När är det dags?

Jag red min första tävling för två veckor sen; Western Riding och Horsemanship W&T. Hade tänkt rida en Horsemanship open först, men konstaterade att "Bättre göra en bra W&T än en dålig Open"!

Och det var lärorikt att komma till en ny plats, flera hästar på samma ställe!

I helgen var vi iväg på vår första Time-events-tävling; och DET var nyttigt! Sånt som vi var med om där kan man inte träna hemma! Damen ville knappt gå in på arenan först; folk på läktarn, musik och speaker i högtalarna, nytt ställe som var lite läskigt.. När jag kommer till nytt ställe brukar jag låta henne få skritta några varv, men sånt finns det inte tid för när du går in för Pole Bending/Barrel Race! (eller annan gren heller för den delen..) Då är det järnet på en gång! Och visst påverkade nya miljön henne - och mig! Jag glömde bort allt jag lärt mig! Adrenalinkicken var total! :love:

Summan av mina erfarenheter (jag anser mig inte vara speciellt duktig) är att man behöver komma iväg på en träningstävling eller tre för att få igång suget! Jag ville inte tävla tidigare just för att jag inte var tillräckligt duktig, men nu har jag hittat vår nisch och jag vill inget annat än att tävla! :bump:

Ut och tävla med er!
 
Sv: När är det dags?

*kl*

För egen del har jag tävlat utan att vi varit klara för det, dock kan man hålla sig ifrån grenar med fler ekipage samtidigt på banan om man stör andra....:crazy:

Jag tycker helt enkelt att det är en kul grej, träffa folk och så få ett kvitto på hur hästen fungerar borta. Det är ju enorm skillnad att sitta hemma och träna, mot att komma ut på tävling.

Förra året var mitt mål att vi inte skulle nolla oss! I år satsar jag på en placering, men vet ju ännu inte om hästen fixar sina nerver. Själv blir jag sällan nervös, är nog ingen tävlingsmänniska på det viset....:p

Vill mest testa oss och ser det som en slags miljöträning för hästen.

På D-nivå ska det inte vara så allvarligt enligt mitt sätt att se på det...
 
Sv: När är det dags?

Svar i fetmarkerat

När tycker ni att man är färdig för att tävla D-tävling?
Är man redo så fort man klarar av att ta sig runt en bana skapligt eller ska man trimma tills man har chans att vinna?

Tycker ni att det är okej att ställa upp i reining på en häst som inte har färdiga byten, spinner havldant och stoppar sådär? Jag tycker att man ska klara alla moment på ett bra sätt innan man ger sig ut men då kanske vissa aldrig blir klara?
Ja

Är det bra att man åker ut och miljötränar även fast hästen inte är färdig i momenten?
Ja

Är det okej att ställa upp i pleasure med en häst som springer igenom programmet?
Nej. Det förstör för andra och kan vara förödande. Man måste tänka ett steg till när det gäller klasser där man rider ihop med andra. Det kan fortfarande hända saker, även på stora tävlingar händer det att hästar flippar ur (särskilt unghästar) men man är skyldig sina medtävlande att förbereda ordentligt innan denna typen av klasser -dvs inte att hästen går lugnt o fint hemma utan att man vet hur den går med andra hästar (tränat på klassen med andra ekipage) reagerar på läktare osv. Vet man med sig eller misstänker att hästen kommer rusa, stressa osv ska man inte vara med i en sådan klass.

Är det okej att ge sig ut med en häst som inte går i en bra form osv.
Det är ju upp till dig som ryttare. Jag skulle inte ge mig ut på tävling förrän hästen går hyggligt på träning. Inte perfekt när det gäller D-tävling, men kan man inte rida hästen i form alls hemma så vet jag inte varför man ska ge sig ut och tävla? Däremot som sagt, även om det inte är perfekt så kan man ju träna på att tävla men om hästen inte är i närheten av klar så känns det inte riktigt sjyst?

Helt enkelt, vad tycker NI, när är man redo att ge sig ut på tävlingsbanan? :)
Jag tycker att man ska kunna reglera och rida hästen under kontroll hemma -dvs ska man rida ett mönster så ska man fixa det någorlunda hemma först. Sedan om man bryter av till trav i bytena, hästen inte går i perfekt form, är nervös i situationen eller har problem med något visst moment, det tycker jag är okej på E och D-tävling. Jag tycker det är skillnad att ge sig in i en reining tex där man är ensam och hästen ballar ur, än om man rider i en klass med flera andra tex pleasure. Särskilt E-tävlingar är ju till för att man ska träna och lära sig! Men får hästen spatt av att komma till en tävlingsplats tex så bör man ändå börja där.

E, och jag tror fortfarande D-tävlingar (E fanns inte när jag tävlade WRAS utan D var typ träningstävling, vet inte exakt hur det är nu) är ju till för att man ska träna på att tävla och ingen förväntar sig perfektion.
 
Sv: När är det dags?

*halv knapp*

Många intressanta svar! :) Jag själv drar mig för att åka ut och tävla för att jag är en perfektionist och känner aldrig att vi blir tillräckligt färdiga för att ge oss ut. Det andra som gör att jag tvekar är för att jag har sett så många ryttare som verkligen INTE är redo för att tävla och känner att jag inte vill att andra ska tycka så om mig och min häst.

Men, min häst spinner relativt bra, stoppar väldigt bra (sätter sig på arslet), han kan byten men om det inte tajmas väldigt bra kan det bli korsgalopp, som han iofs rättar till själv efter ett par steg. Han är lydig och lyhörd, svarar för hjälperna osv. MEN! Det är hemma som allt funkar, jag är rädd att allt kommer skita sig på tävling och att vi då bara kommer vara pinsamma.

Skulle gärna vilja ställa upp i pleasure också bara för träningens skull. Han har en fin jog men inte riktigt den där pleasurelopen. Han springer inte bara på men det är en reininggalopp som kan saktas ner men inte en bra lope. Kan man ställa upp i pleasure ändå?

Vad tror ni, kan jag ge mig ut eller ska jag stanna hemma och träna lite till?
 
Sv: När är det dags?

Jag tycker helt klart att du ska ge dig ut!:laugh:

På D-nivå är det ytterst få som spinner bra och gör riktiga stop.... Du får ju även ett kvitto på vad som verkligen sitter och vad ni ska träna mer på. Som sagt, det är ju skilnad på att träna hemma och att rida på bortaplan.

Nu är ju jag knappast perfektionist, men nånstans måste man ju börja!
 
Sv: När är det dags?

Min häst kan inte jog, har tölttakt i traven och ser ut som en ko när han galopperar.
Vi kom trea i en pleasure ;)
 
Sv: När är det dags?

Det är bara att ge sig ut!
Jag är själv i startfältet och var med i en E-tävling i höstas och en D-tävling för några veckorsedan.
Visserligen "bara" trail at hand men iaf.. Kan ju säga att jag fick se en annan sida av min häst nu på D-tävlingen. Vet inte vad hennes nerver kom ifrån , :angel:
Dom som inte sett oss tidigare undrade nog va sjutton vi gjorde där, men som sagt.. Vi hade en riktigt dålig dag bara. Man får lov att ha sådana ibland. :p
 
Sv: När är det dags?

Du kan träna hur mycket som helst och ha en häst som går som en klocka hemma, men som ändå "gör bort sig" på tävling. De som du sett på tävlingsbanan som du tycker inte borde varit där, hur vet du att de inte fungerar perfekt på hemmaplan? Många olika saker kan påverka hur det går på en tävling. Ekipage som brukar fungera bra på tävlingar kan ha en dålig dag då allt blir fel, varken hästar eller människor är några maskiner. Det enda sättet att veta är att ge sig ut. Om det funkar så är det bra, och funkar det inte så vet du vad du ska träna på.
 
Sv: När är det dags?

*delvis knapplån*

Jag ska nog våga mig ut då! :laugh: Måste försöka hålla mina nerver i schack bara. Om ni i framtiden ser en ryttare som ser ut att vilja dö med en gul liten häst som antingen står och sover eller (det finns inget mellanting) lever rövare och tränar på att krossa glas med så hög och ljus tonart som han bara kan i hopp om att komma in på operan så vet ni att det är vi :D
 
Sv: När är det dags?

du... det finns fler som känner sig som om dom skulle dö precis innan dom ska in på banan ;)
 
Sv: När är det dags?

En klok kvinna sa till mig att så länge man inte förstör eller är en fara för sig sjjälv o andra så kanman gott prova att ge sig ut.någonstans skall man ju börja.Och som en del av er vet så startar jag mina dressyrhästar i western,just för att det ger perfekt miljöträning och förlåtande atmosfär. och seriöst-kan JAG så kan nog ni också;)
 
Sv: När är det dags?

Wow, låter som en perfekt beskrivning av mig och mitt tjocka gula lilla sto :laugh:.
 
Sv: När är det dags?

Tycker absolut att det låter som om ni är redo för tävling på D-nivå, tuta och kör bara :D

Helt sant!! ;)

D och framför allt E tävlingar är ju till för att man ska lära sig! Inte ska man väl behöva göra klockrenta byten för att tävla D reining! :O Det är ju taskigt mot dom stackarna som är ute på sin första tävling om dom inte har någon chans att vinna för att alla dessa duktiga ekipage hänger sig kvar på E-D nivåer.. :mad:

Kör på bara och ha kul;):D
 
Sv: När är det dags?

Jag har tydligen bestämt att jag ska delta i trail by hand om ca 2 v, med två 2-åringar, ett sto och en valack, som jag haft "i träning" i 3 v,men det är en D/E-tävling, så jag får se det hela som ännu en övning för framtida bruk!
Stoet hade jag med mig på Halterclinic i mån och hhon skötte sig exemplariskt!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 450
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 544
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 718
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp